Google uderza w rynek tabletów

Android, największy system operacyjny do smartfonów i tabletów, to dla Google'a za mało. Teraz przyszła pora na podbój rynku urządzeń mobilnych

Publikacja: 03.06.2012 02:09

Google uderza w rynek tabletów

Foto: Bloomberg

Google, mimo że jest wciąż „tylko" producentem oprogramowania, coraz bardziej łakomym okiem patrzy na rynek sprzętu mobilnego. Po firmowanych swoim logo smartfonach teraz ma udostępnić własny tablet.

No, może nie tak do końca własny, bo wyprodukowany przez Asusa, ale od własnego jest już o krok. A do tego oferuje największą na świecie wyszukiwarkę, system operacyjny dla smartfonów i tabletów (Android), przeglądarkę i system operacyjny dla laptopów (Chrome). Brzmi znajomo? Owszem – podobny wianuszek usług i produktów ma firma z logo jabłka.

– Google próbuje stworzyć kompletną platformę usługowo-sprzętową, taką jaką ma Apple – ocenia Tomasz Właszczuk, prezes technologicznej spółki Moben. – Ale Google to nie Apple, nie kładzie nacisku na ekskluzywność – wręcz przeciwnie, są to urządzenia na każdą kieszeń. Tylko że na średniej i niższej półce cenowej panuje już tłok i Google'owi trudno będzie się przez niego przebić.

Pięć Nexusów

Tablet Google'a z serii Nexus to jeden z najbardziej oczekiwanych debiutów roku. Na rynku – jak głoszą plotki – ma się ukazać 27 czerwca i kosztować nie więcej niż 250 dol. To niewygórowana cena jak na urządzenie o parametrach technicznych z górnej półki.

Nexus, rodzina wzorcowych urządzeń z logo Google, ograniczała się do tej pory do smartfonów wypuszczanych na rynek przy okazji każdej kolejnej wersji Androida. Tym razem Google ma zaproponować nie jedno, ale pięć urządzeń z serii Nexus – tak twierdzi „Wall Street Journal".

- Google od początku udowadnia, że oferując innowacyjne i przyjazne użytkownikom produkty, można przejmować kolejne sektory lukratywnych rynków - twierdzi Arkadiusz Stanoszek, prezes CORE, autoryzowany dystrybutor systemów zabezpieczających AVG w Polsce. - Siła urządzeń mobilnych leży jednak w usługach, które można przy ich pomocy zaoferować, więc nie obawiam się prób monopolistycznej dominacji na rynku sprzętu.

Patenty to nie wszystko

Trudno mówić o dominacji, bo obecnie rynek tabletów z Androidem jest już zapełniony. Wyższą półkę zajął Samsung Galaxy Tab, a średnie i niższe przedziały cenowe oferuje cała rzesza producentów, którym ekspansję ułatwił sam Google, rozdając za darmo system Android.

Na placu boju pozostaje jeszcze kupiona przez Google'a Motorola Mobility, podupadły, choć wciąż liczący się producent. Wygląda na to, że dla nowego właściciela najbardziej liczą się jej patenty związane z technologią mobilną i dlatego zapłacił za nią aż 12,5 mld dol. Dzięki patentom Google może czerpać zyski z licencji udzielanych producentom urządzeń mobilnych i lepiej chronić Androida przed konkurencją. Jednak nie to jest jego podstawowym celem.

- Google'owi zależy, żeby system Android znajdował się na jak największej liczbie urządzeń różnych producentów, ale jednocześnie zrobi wszystko, żeby produkty nowej Motoroli Mobility podniosły wreszcie poprzeczkę – uważa Stanoszek.

Więcej tabletów z Androidem oznacza dla Google'a większe profity z używanej na nich wyszukiwarki, głównego źródła bazujących na reklamie przychodów firmy. Tymczasem ponad dwie trzecie rynku tabletów jest w rękach Apple – a firma ta nie daje Google'owi zarobić, bo za samą obecność w górnym pasku Safari, przeglądarki Apple, Google musi płacić rocznie aż 1 mld dol. A to niweluje zysk z reklam.

Android dla wszystkich

Google uderzył w branżę technologiczną nietypowym podejściem – zaczął rozdawać za darmo każdemu chętnemu swój rozwijany od 2008 roku system operacyjny Android, który stał się największym systemem dla smartfonów na świecie. Do dziś zdobył już blisko połowę tego rynku, a udało mu się też zgarnąć dla siebie niemal jedną piątą udziałów w jeszcze bardziej lukratywnej branży tabletów. Google chwali się tym, że codziennie na świecie aktywowanych jest ponad 850 tys. urządzeń z Androidem, a do końca pierwszego kwartału tego roku sprzedanych zostało 331 mln smartfonów i tabletów z tym systemem operacyjnym.

- Również w Polsce Android jest najpopularniejszym mobilnym systemem operacyjnym. Szacuję, że działa u nas obecnie około 2 mln urządzeń z tym systemem - ocenia Tomasz Witt, prezes firmy Norbsoft tworzącej aplikacje mobilne

Google, mimo że jest wciąż „tylko" producentem oprogramowania, coraz bardziej łakomym okiem patrzy na rynek sprzętu mobilnego. Po firmowanych swoim logo smartfonach teraz ma udostępnić własny tablet.

No, może nie tak do końca własny, bo wyprodukowany przez Asusa, ale od własnego jest już o krok. A do tego oferuje największą na świecie wyszukiwarkę, system operacyjny dla smartfonów i tabletów (Android), przeglądarkę i system operacyjny dla laptopów (Chrome). Brzmi znajomo? Owszem – podobny wianuszek usług i produktów ma firma z logo jabłka.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca