Reklama

Polacy przekonują się do ekożywności

8 proc. Polaków przynajmniej raz w tygodniu kupuje żywność ekologiczną. Jej udział w całym rynku spożywczym jest jednak nadal niewielki i nie przekracza 1 proc.

Publikacja: 13.06.2012 16:48

Polacy przekonują się do ekożywności

Foto: Bloomberg

- Światowy rynek ekologicznej żywności zaczął się rozwijać w latach 70. XX wieku. W Polsce jego dynamiczny rozwój trwa dopiero od siedmiu lat – mówi Sylwia Żakowska-Biemans ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Na razie daleko nam więc do światowej, czy nawet europejskiej czołówki. Udział żywności ekologicznej w całym rynku spożywczym w Polsce nie przekracza nawet 1 proc. Dla porównania w krajach, gdzie wydaje się na nią najwięcej na Starym Konsumencie, udział ten przekracza 5 proc. Wśród nich jest Szwajcaria. Rocznie na ekożywność przeciętny mieszkaniec tego kraju przeznacza ponad 150 euro rocznie. Kolejne miejsce z ponad 140 euro zajmują Duńczycy, mieszkańcy Luksemburga (127 euro) oraz Austriacy (niemal 120 euro).

Jajka i warzywa najpopularniejsze

Żywność ekologiczną przynajmniej raz w tygodniu kupuje 8 proc. Polaków. Przynajmniej raz na miesiąc robi to 11 proc. z nas. – Nie są to jednak kompleksowe zakupy. Zazwyczaj ta grupa konsumentów kupuje  jeden, dwa produkty – wyjaśnia Żakowska-Biemans.

Polacy najchętniej kupują ekologiczne jajka, owoce i warzywa, pieczywo i wędliny. Te ostatnie produkują, jako jedne z nielicznych w Polsce Zakłady Mięsne Wasąg. – Obecnie udział ekologicznych wędlin w naszej łącznej produkcji wynosi 10 -15 proc. Chcemy te udział zwiększać w miarę możliwości do jak najwyższego poziomu – mówi Maciej Wasąg, właściciel Zakładów Mięsnych Wasąg.

Przyznaje jednak, że zdobywanie rynku nie jest proste. Niemal 80 proc. sprzedaż firmy przypada na Warszawę, gdzie nie brakuje świadomych i zamożnych konsumentów. Kilogram ekologicznych wędlin kosztuje bowiem 60 – 100 zł.

Reklama
Reklama

Brakuje produktów

Wysoka cena nie jest jedyną barierą rozwoju polskiego rynku ekożywności. Jest nią także nadal mała podaż produktów. Wprawdzie w latach 2004 – 2011 liczba przetwórni ekologicznych w Polsce zwiększyła się z 55 do niemal 270. Jednak nadal brakuje wielu rodzimych produktów. Żakowska-Biemans zwraca uwagę, że we Francji  (wydatki per capita na ekożywność sięgają 52 euro rocznie) jest 12 tys. przetwórni mających uprawnienia do produkowania ekologicznej żywności. W Niemczech (74 euro per capita) jest 15 tys. takich firm.

Przedstawiciele branży i analitycy są jednak optymistami: polski rynek ekożywności ma szanse na szybki rozwój. W 2011 roku wartość całego rynku detalicznego żywności ekologicznej w naszym kraju zwiększyła się o niemal jedną czwartą, do 375 mln zł – szacuje w raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce 2011" agencja badawcza Inquiry. Jej zdaniem w tym roku ma ona szanse pójść w górę o kolejne 20 proc.

Na promocję ekologicznej żywności stawia utworzony dwa lata temu klaster Dolina Ekologicznej Żywności. Skupia dziś 19 producentów i organizacji ze Wschodniej Polski. Przypada na nią 46 proc. wszystkich gospodarstw ekologicznych w Polsce oraz 26 proc. ekoprzetwórni.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama