?Jedna z polskich specjalności eksportowych – branża produkcji luksusowych jachtów – liczy na nowe zamówienia. Polskie stocznie szykują się do dorocznych, wrześniowych targów we francuskim Cannes - International Boat Show. Stocznia Sunreef Yachts w Gdańsku właśnie zwodowała trzy superluksusowe katamarany, które popłyną na wystawę. W sumie Sunreef po raz pierwszy w swojej historii wystawi cztery jednostki, w tym dwa modele premierowe.
Polski przemysł jachtowy to prawdziwa potęga. W sektorze działa blisko 900 firm, wszystkie są prywatne. Zatrudniają ok. 35 tys. osób. Zdolności produkcyjne branży sięgają 22 tys. łodzi rocznie. Głównym produktem są łodzie motorowe o długości od 6 do 9 metrów. Ale buduje się też potężne jednostki mierzące przeszło 20 metrów. 95 proc. produkcji to eksport. Głównie Europa Zachodnia, Skandynawia i kraje basenu Morza Śródziemnego. Ale też USA, Rosja i ostatnio – Daleki Wschód. Czołówkę branży stanowi sześć stoczni: Delphia Yacht Kot z Olecka, Galeon ze Straszyna koło Gdańska, Ostróda Yacht z Ostródy, Balt-Yacht z Augustowa, Model Art/Parker z Ostródy oraz Ślepsk z Augustowa. Ich łodzie to 60 proc całej polskiej produkcji.
Branży potrzebne są nowe zamówienia, bo coraz mocniej uderza w nią kryzys. Według Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych Polboat, jedynie Francja zapowiada w tym roku utrzymanie poziomu zakupów z ubiegłego roku, z szansą na lekki wzrost. Ale pozostali duzi odbiorcy: Włochy, Grecja, Portugalia, Hiszpania będą mocno ciąć zamówienia. – Spodziewamy się, że produkcja w Polsce może spaść w granicach 10 proc. – mówił „Rz" już na początku roku Sebastian Nietupski, wiceprezes Polboat.
Bessa w branży może zaszkodzić przede wszystkim małym stoczniom. Te duże są bardziej odporne na zawirowania gospodarcze. Ale kryzys może się także okazać dla polskiej branży szansą. Producenci w Skandynawii mocno tną koszty, jest więc szansa, że część tamtejszej produkcji będzie trafiać do Polski. W ubiegłym roku na taki krok zdecydowała się już norweska firma Askeladden, jeden z największych tamtejszych producentów łodzi motorowych.