Polska staje się europejskim zagłębiem produkcji szyb samochodowych. W przyszłym miesiącu japońska grupa NSG uruchomi nową fabrykę należącej do niej firmy Pilkington w Chmielowie. Będzie to już druga obok zakładów Pilkington Automotive w Sandomierzu fabryka tego koncernu w Polsce. Ma produkować rocznie około 7 mln szyb zarówno do aut osobowych, jak i ciężarówek. Przednie, tylne oraz boczne szyby z Chmielowa mają być montowane w samochodach budowanych przez takie koncerny jak General Motors, Ford, Volkswagen czy Fiat. Nowy zakład oznacza podwojenie dotychczasowej produkcji polskich spółek Pilkingtona i znaczne zwiększenie eksportu tego segmentu branży motoryzacyjnej.
Inwestycję NSG zrealizowano na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (TSSE). Warta jest 220 mln zł. – Liczymy, że tak duży inwestor przyciągnie do strefy kolejne firmy, np. poddostawców – mówił „Rz" jeszcze przed rokiem wicedyrektor zarządzającego strefą tarnobrzeskiego oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu Paweł Stawowy, gdy budowa zakładu dopiero ruszała. W przyszłym miesiącu oprócz uruchomienia fabryki grupa NSG zamierza oddać do użytku nową halę magazynową, w której znajdą się również stanowiska do montażu elementów dodatkowych. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych wyróżniła nowy zakład Pilkingtona tytułem Inwestycja Roku 2011.
19,1 mld euro wart był ubiegłoroczny eksport fabryk z branży motoryzacyjnej w Polsce
W maju tego roku fabrykę szyb samochodowych uruchomił także amerykański koncern Pittsburgh Glass Works. Wybudowany w Środzie Śląskiej za blisko ćwierć miliarda złotych w ciągu dwóch lat zakład produkuje szyby dla nowej fabryki Daimlera na Węgrzech. Po osiągnięciu pełnej zdolności produkcyjnej wytwarzać będzie 1,2 mln szyb rocznie.
W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, polską gospodarkę zasila wiele nowych inwestycji motoryzacyjnych. Ruszyła już produkcja w nowym zakładzie Faurecji Gorzów, która wytwarza elementy wyposażenia kabin dla Volkswagena (kolejna generacja golfa oraz amarok). W przyszłym miesiącu ruszy nowa fabryka koncernu TRW w Bielsku-Białej (przekładnie kierownicze), w końcu roku wystartuje produkcja w wałbrzyskim zakładzie koreańskiego koncernu Mando (układy hamulcowe i kierownicze), do rozszerzenia działalności szykuje się producent felg aluminiowych Ronal. – W branży widać wiele reinwestycji. Polska ceniona jest za jakość pracy i wysokie kwalifikacje pracowników – mówi Rafał Orłowski z AutomotiveSuppliers.pl.