Leczenie skutków otyłości kosztuje miliardy

Polacy wciąż wolą jeść w fast-foodach, a leczenie nadwagi słono nas kosztuje

Publikacja: 23.09.2012 14:45

Leczenie skutków otyłości kosztuje miliardy

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Aż o 44 proc. wyższe są koszty opieki zdrowotnej u osób z nadwagą i otyłością niż tych z prawidłową masą ciała. Tylko na leczenie cukrzycy wydaje się rocznie z budżetu państwa ok. 2,5 mld zł. Tymczasem odsetek osób cierpiących na tę chorobę rośnie. Redukcja występowania otyłości na świecie o 25 proc. pozwoliłaby ograniczyć przypadki cukrzycy aż o dwie trzecie – twierdzi Światowa Federacja Diabetologiczna.

Zdaniem ekspertów nie uda się ograniczyć zjawiska otyłości bez zmiany stylu życia. Polacy wprawdzie twierdzą, że wybierają zdrową żywność, ale na razie statystyki temu przeczą. Z danych Ipsos wynika, że Polacy najczęściej odwiedzają pizzerie (81 proc.) i fast-foody (74 proc.).

Przedstawiciele tych ostatnich podkreślają jednak, że nie należy ich utożsamiać z niezdrowym, tłustym jedzeniem. – Nasza oferta obejmuje produkty o zróżnicowanej kaloryczności, dajemy też klientom pełną informację o nich, tak by mogli podejmować racjonalne wybory żywieniowe – mówi Dominik Szulowski, reprezentujący firmę McDonald's. Obecnie w ponad stu miastach Polski działa już prawie 300 jej lokali. Swoją sieć dynamicznie rozwija też konkurent McDonald's, AmRest, który prowadzi na naszym rynku restauracje KFC.

Niejako pośrodku segmentu fast-foodów i zdrowej żywności uplasował się natomiast Subway. Okazuje się, że był to strzał w dziesiątkę. Obecnie jego sieć liczy 58 lokali, a liczba ta w ciągu kolejnych trzech lat ma wzrosnąć do 150.

– Polska jest jednym z najbardziej priorytetowych rynków dla rozwoju marki Subway – mówi Martin Princ, menedżer rozwoju regionalnego Europy Centralnej oraz Wschodniej. Podkreśla, że Polacy, podobnie jak inni klienci z krajów Europy Środkowej, są często bardziej wymagający niż klienci z krajów Europy Zachodniej. – Sprzedaż w Polsce systematycznie rośnie, liczba klientów również i oceniamy, że istnieje tu potencjał do otwarcia jeszcze kilkuset restauracji – mówi Princ.

Eksperci podkreślają, że państw nie stać na leczenie skutków otyłości. Dlatego tak ważne jest jej zapobieganie. – Działania prewencyjne w służbie zdrowia są 80-100-krotnie tańsze niż leczenie chorób – podkreśla prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia. Jest też zarazem kierownikiem  projektu „Zapobieganie nadwadze, otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej", realizowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Statystyki pokazują, że najwięcej osób z nadwagą jest w USA i Niemczech, a najmniej w Szwajcarii i Rumuni. Jeśli chodzi o nasz region, w Czechach i na Węgrzech jest więcej osób z nadwagą niż w Polsce. Lepiej od nas wypadają natomiast Słowacy.

Wydaje się jednak, że Polacy zaczynają walczyć z otyłością, a beneficjentem tego są  kluby fitness. – Branża fitness  pojawiła się na polskim rynku około 10 lat temu i stopniowo zdobywa popularność. Szacuje się, że rynek ten rośnie około 15-20 proc. rocznie, co świadczy o jego olbrzymim potencjale – mówi Sebastian Gazda, prezes firmy Star Fitness.

Aż o 44 proc. wyższe są koszty opieki zdrowotnej u osób z nadwagą i otyłością niż tych z prawidłową masą ciała. Tylko na leczenie cukrzycy wydaje się rocznie z budżetu państwa ok. 2,5 mld zł. Tymczasem odsetek osób cierpiących na tę chorobę rośnie. Redukcja występowania otyłości na świecie o 25 proc. pozwoliłaby ograniczyć przypadki cukrzycy aż o dwie trzecie – twierdzi Światowa Federacja Diabetologiczna.

Zdaniem ekspertów nie uda się ograniczyć zjawiska otyłości bez zmiany stylu życia. Polacy wprawdzie twierdzą, że wybierają zdrową żywność, ale na razie statystyki temu przeczą. Z danych Ipsos wynika, że Polacy najczęściej odwiedzają pizzerie (81 proc.) i fast-foody (74 proc.).

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?