Aż o 44 proc. wyższe są koszty opieki zdrowotnej u osób z nadwagą i otyłością niż tych z prawidłową masą ciała. Tylko na leczenie cukrzycy wydaje się rocznie z budżetu państwa ok. 2,5 mld zł. Tymczasem odsetek osób cierpiących na tę chorobę rośnie. Redukcja występowania otyłości na świecie o 25 proc. pozwoliłaby ograniczyć przypadki cukrzycy aż o dwie trzecie – twierdzi Światowa Federacja Diabetologiczna.
Zdaniem ekspertów nie uda się ograniczyć zjawiska otyłości bez zmiany stylu życia. Polacy wprawdzie twierdzą, że wybierają zdrową żywność, ale na razie statystyki temu przeczą. Z danych Ipsos wynika, że Polacy najczęściej odwiedzają pizzerie (81 proc.) i fast-foody (74 proc.).
Przedstawiciele tych ostatnich podkreślają jednak, że nie należy ich utożsamiać z niezdrowym, tłustym jedzeniem. – Nasza oferta obejmuje produkty o zróżnicowanej kaloryczności, dajemy też klientom pełną informację o nich, tak by mogli podejmować racjonalne wybory żywieniowe – mówi Dominik Szulowski, reprezentujący firmę McDonald's. Obecnie w ponad stu miastach Polski działa już prawie 300 jej lokali. Swoją sieć dynamicznie rozwija też konkurent McDonald's, AmRest, który prowadzi na naszym rynku restauracje KFC.
Niejako pośrodku segmentu fast-foodów i zdrowej żywności uplasował się natomiast Subway. Okazuje się, że był to strzał w dziesiątkę. Obecnie jego sieć liczy 58 lokali, a liczba ta w ciągu kolejnych trzech lat ma wzrosnąć do 150.
– Polska jest jednym z najbardziej priorytetowych rynków dla rozwoju marki Subway – mówi Martin Princ, menedżer rozwoju regionalnego Europy Centralnej oraz Wschodniej. Podkreśla, że Polacy, podobnie jak inni klienci z krajów Europy Środkowej, są często bardziej wymagający niż klienci z krajów Europy Zachodniej. – Sprzedaż w Polsce systematycznie rośnie, liczba klientów również i oceniamy, że istnieje tu potencjał do otwarcia jeszcze kilkuset restauracji – mówi Princ.