Rosnące wydatki mogą przyciągnąć inwestorów

Konsument w regionie wyda w 2012 r. 4,8 tys. euro, a za pięć lat – 7,2 tys.

Aktualizacja: 26.10.2012 04:56 Publikacja: 26.10.2012 01:31

Rosnące wydatki mogą przyciągnąć inwestorów

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Rynek handlowy w naszym regionie bardzo długo z punktu widzenia międzynarodowych firm był jednym z najszybciej rozwijających się na świecie. Dlatego inwestorzy ciągnęli do nas szerokim strumieniem – w Polsce działa cała europejska czołówka branży, ze światowej na inwestycje w naszym kraju nie zdecydował się jedynie największy w segmencie Wal-Mart.

Jednak w ostatnich latach priorytety się zmieniły i koncerny skoncentrowały się na inwestycjach w innych rejonach, zwłaszcza w Azji. Być może niesłusznie, ponieważ jak wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Planet Retail, wydatki konsumpcyjne w naszym regionie mają stale rosnąć.

W 2007 r. statystyczny mieszkaniec Europy Środkowo-Wschodniej rocznie na wydatki konsumpcyjne (nie tylko artykuły spożywcze czy odzież, ale także prywatną opiekę medyczną, edukację czy wypoczynek) przeznaczył ponad 3,7 tys. euro. W tym roku ma to być już ponad 4,8 tys. euro, w 2017 r. zaś niemal 7,2 tys. euro.

– Zwłaszcza we wschodniej Europie wydatki nadal będą szybko rosnąć, a szczególną uwagę warto zwrócić na Rosję – mówi „Rz" Milos Ryba, starszy analityk handlu detalicznego Planet Retail.

Wzrost jest imponujący, jednak od państw Europy Zachodniej dzieli nas nadal przepaść – obecnie zamożność Polaków to jedynie 65 proc. unijnej średniej. Zdaniem ministra finansów Jacka Rostowskiego za 15 lat Polska osiągnie poziom średniej, choć według ekonomistów nie jest to niemożliwe, jednak będzie to trudne.

Mimo to firmy handlowe dostosowują się do realiów rynkowych i zmieniają strategie. Po latach ekspansji hipermarketów ten segment już się nasycił i handlowcy skierowali się na mniejsze formaty, włącznie ze sklepami osiedlowymi.

Z badań AC Nielsen wynika, że 90 proc. Polaków robi zakupy w sklepach osiedlowych, a prawie 40 proc. odwiedza je codziennie. Dlatego choćby Carrefour aktywnie rozbudowuje swoją sieć niewielkich sklepów we franczyzie. – Osiągnięcie sukcesu w biznesie jest łatwiejsze, kiedy u boku ma się silnego, stabilnego i doświadczonego partnera – mówi Francois Vincent, dyrektor ds. franczyzy Carrefour Polska. Firma w tym systemie ma już ponad 260 sklepów, co miesiąc otwieranych jest kilkanaście nowych. Plan na 2012 r. to ponad 200 sklepów osiedlowych.

– Od kilku lat wyraźnie widać postępującą integrację w handlu detalicznym. Małym graczom coraz trudniej wynegocjować korzystne ceny i zwiększyć obroty. W handlu pojawiła się jednak nowa możliwość rozwoju, czyli franczyza – mówi Robert Gwiazdowski, ekonomista z Centrum im. Adama Smitha.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Budowa nowej grupy

Wokół sieci Avans i Media Expert powstaje nowa grupa na rynku sprzedaży sprzętu elektronicznego. Działać ma w niej ponad 400 sklepów. Spółka Domex zarządzana przez braci Arkadiusza i Sławomira Tomalów złożyła właśnie do UOKiK wniosek o zgodę na przejęcie 41 sklepów Partner AGD RTV prowadzonych przez spółkę HAVO. Obecnie rodzina Tomalów skupia sieć Avans, zarządzaną przez spółkę OpenMedia, oraz część sieci Media Expert, kierowaną przez Domex. – Zakup sklepów HAVO to kolejny krok w kierunku budowy znaczącej ogólnopolskiej grupy elektromarketów skupionych w jednych rękach – mówi Arkadiusz Tomala, prezes Domeksu. Po uzyskaniu zgody UOKiK rodzina będzie właścicielem ponad 240 sklepów własnych i ponad 200 franczyzowych. Po przejęciu sieci Avans bracia Tomala podali, że na koniec 2013 r. łączny obrót ich sklepów ma przekroczyć 2,4 mld zł.

Rynek handlowy w naszym regionie bardzo długo z punktu widzenia międzynarodowych firm był jednym z najszybciej rozwijających się na świecie. Dlatego inwestorzy ciągnęli do nas szerokim strumieniem – w Polsce działa cała europejska czołówka branży, ze światowej na inwestycje w naszym kraju nie zdecydował się jedynie największy w segmencie Wal-Mart.

Jednak w ostatnich latach priorytety się zmieniły i koncerny skoncentrowały się na inwestycjach w innych rejonach, zwłaszcza w Azji. Być może niesłusznie, ponieważ jak wynika z raportu brytyjskiej firmy badawczej Planet Retail, wydatki konsumpcyjne w naszym regionie mają stale rosnąć.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej