Pierwszy chiński śmigłowiec bojowy

Chińska firma AVIC pokazała na pierwszym salonie lotniczym w Zhuhai pierwszy śmigłowiec bojowy rodzimej produkcji, konkurenta Apache AH-64 i Mil Mi-28

Publikacja: 14.11.2012 20:06

Pierwszy chiński śmigłowiec bojowy

Foto: Bloomberg

??WZ-10 albo „Ognisty grom" zaprojektowano do zwalczania czołgów. – To jeden z trzech najlepszych na świecie helikopterów ataku – stwierdził jego główny projektant Wu Ziming, zacytowany przez „China Daily". Pokazano go  na salonie, w  którym  uczestniczy ponad 30 delegacji zagranicznych

Według pewnego chińskiego eksperta, WZ-10 jest łatwiejszy w manewrowaniu na niskich wysokościach od amerykańskiego  Apache, ale nie dorównuje mu   silnikiem czy siłą ognia. Amerykańska maszyna  ma dwa silniki turbośmigłowe, a na swym pokładzie   pociski rakietowe naprowadzane laserem, rakiety 70 mm i automatyczną armatkę 30 mm.

AVIC pokazał także  drugi  śmigłowiec, WZ-19 albo „Czarne Tornado" do misji rozpoznawczych i wspierania działań wojsk lądowych.

Salon w Zhuhai jest dla Chin okazją do  pokazania swych ambicji w zakresie sprzętu wojskowego, a zarazem poszukiwania nowych klientów. Wystawiono na nim nowe osiągnięcia: latający  obiekt bezzałogowy (drone) i myśliwiec nowej generacji.

W raporcie z października 2011 instytut SIPRI w Sztokholmie podkreślał, że Pekin zdobywał szybko doświadczenie na arengi międzynarodowej po długim okresie dużej zależności od Moskwy.

Prace nad WZ-10 zaczęto w latach 90., gdy wojskowi planiści  zwrócili uwagę na duże zastosowanie przez USA  śmigłowców w pierwszej wojnie w Zatoce Arabskiej z Irakiem.

Prezydent  Hu Jintao zaapelował kilak dni temu na zjeździe KP Chin o  zwiększenie zdolności  technologicznych  w wojsku, bo najważniejszym zadaniem jest możliwość wygrania lokalnej wojny w wieku informacji.

Chiny chcą też wykorzystać salon w tym mieście  na południu kraju do zaprezentowania swego cywilnego przemysłu lotniczego, zwłaszcza samolotu C919, przyszłego konkurenta samolotów średniego zasięgu Airbusa  i Boeinga. Ten segment stanowi 70 proc. chińskiego rynku – oceniają eksperci.

Cywilne przedsiębiorstwo COMAC Commercial Aircraft Corporation of China), filia AVIC (Aviation Industry Corp) opublikowało w Zhuhai własne prognozy chińskiego transportu lotniczego. Ocenia potrzeby rynku na 4960 samolotów  w ciągu 20 lat o wartości ponad 560 mld dolarów. Boeing we wrześniu mówił o 5260 maszynach do 2031 r.

Transport pasażerów powinien rosnąć o ponad 7 proc. rocznie do 2031 r. – przewiduje COMAC, więcej od koncernu z  USA, który zakłada 6,8 proc. dla Chin i 4,7 proc. dla wiata.

COMAC otrzymał 50 nowych zamówień na swój C919, co zwiększa wstępny pakiet do 380 sztuk. C9219 w podstawowej wersji ma zabierać 168 podróżnych na odległość 4075 km. Początek sprzedaży przewidziano od 2016 r.

??WZ-10 albo „Ognisty grom" zaprojektowano do zwalczania czołgów. – To jeden z trzech najlepszych na świecie helikopterów ataku – stwierdził jego główny projektant Wu Ziming, zacytowany przez „China Daily". Pokazano go  na salonie, w  którym  uczestniczy ponad 30 delegacji zagranicznych

Według pewnego chińskiego eksperta, WZ-10 jest łatwiejszy w manewrowaniu na niskich wysokościach od amerykańskiego  Apache, ale nie dorównuje mu   silnikiem czy siłą ognia. Amerykańska maszyna  ma dwa silniki turbośmigłowe, a na swym pokładzie   pociski rakietowe naprowadzane laserem, rakiety 70 mm i automatyczną armatkę 30 mm.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej