Firmy spożywcze: kwoty cukrowe sprzeczne z Konstytucją

Limitowanie produkcji cukru w UE może stanowić formę zmowy cenowej. Trzeba je znieść od 2015 r. – apelują firmy spożywcze

Publikacja: 11.02.2013 12:48

Firmy spożywcze: kwoty cukrowe sprzeczne z Konstytucją

Foto: Bloomberg

Według analiz prawnych koalicji indywidualnych i przemysłowych użytkowników cukru - składa się z organizacji reprezentujących branże przemysłu żywnościowego oraz konsumentów -  do dyskusji o obecnej i planowanej regulacji rynku cukru powinien włączyć się Urzędu ds. Ochrony Konsumenta i Konkurencji. Jak wyjaśnia obecne regulacje oparte na systemie kwot cukrowych wyznaczających maksymalne poziomy produkcji cukru w każdym kraju UE powodują występowanie urzędowo zatwierdzonego i zaplanowanego niedoboru tego surowca na rynku.

W Polsce kwota produkcji jest o 230 tys. ton za mała w stosunku do zapotrzebowania, w całej Unii Europejskiej niedobór sięga 3,5 mln. ton. Efektem jest bardzo wysoka jednolita cena cukru w całej UE, a w Polsce nawet ten poziom przewyższająca. Taka sytuacja nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia, ani w kosztach produkcji, ani w braku mocy produkcyjnych. Polska jest w stanie wyprodukować ok. 2 mln ton, czyli ponad 600 tys. ton ponad wyznaczoną kwotę.

- System, w którym sztucznie ogranicza się produkcję, wyznaczając jej poziom celem osiągnięcia maksymalnie wysokiego jednolitego poziomu ceny, w sensie prawnym jest zmową cenową i jako taki jest prawnie zabroniony na obszarze całej UE – apeluje Koalicja.

Jej zdaniem system kwot cukrowych narusza wyraźnie postanowienia Konstytucji RP, która gwarantuje równość warunków funkcjonowania wszystkich podmiotów gospodarczych na rynku. Obecna regulacja rynku cukru wyraźnie dyskryminuje przemysłowych użytkowników cukru kosztem kilku koncernów cukrowych, które w ten sposób czerpią nieuzasadnione ekonomicznie zyski, obniżając tym samym konkurencyjność całych gałęzi polskiej gospodarki żywnościowej.

W efekcie w całej Unii Europejskiej konsumenci i przetwórcy przepłacili za cukier ok. 5 mld euro, z czego aż 10 proc. tej kwoty obciążyło polskich konsumentów i przedsiębiorców. Dalsze utrzymywanie system kwot cukrowych jest szkodliwe społecznie i gospodarczo.

Według aktualnego stanowiska, Polska opowiada się za utrzymaniem kwot  do 2020 roku (za tym scenariuszem są także Francja i Niemcy oraz cukrownie).  Według Koalicji oznacza to lekceważenie głosu polskich konsumentów i przedsiębiorców. Dlatego organizacje w niej zrzeszone zwróciły się do premiera Donalda Tuska, ministra gospodarki Janusza Piechocińskiego,  ministra rolnictwa Stanisława Kalemby oraz do prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel o zweryfikowanie stanowiska Polski i poparcie propozycji Komisji Europejskiej znoszącej kwoty cukrowe od roku 2015.

Koalicja indywidualnych i przemysłowych użytkowników cukru została zawiązana w ubiegłym roku. W jej skład wchodzą: Federacja Konsumentów, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców, Polbisco Stowarzyszenie Polskich Producentów  Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków,  Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy.

Według analiz prawnych koalicji indywidualnych i przemysłowych użytkowników cukru - składa się z organizacji reprezentujących branże przemysłu żywnościowego oraz konsumentów -  do dyskusji o obecnej i planowanej regulacji rynku cukru powinien włączyć się Urzędu ds. Ochrony Konsumenta i Konkurencji. Jak wyjaśnia obecne regulacje oparte na systemie kwot cukrowych wyznaczających maksymalne poziomy produkcji cukru w każdym kraju UE powodują występowanie urzędowo zatwierdzonego i zaplanowanego niedoboru tego surowca na rynku.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja