Rośnie ruch na trasach krajowych

W 2012 r. lotniczy ruch krajowy skoczył w ujęciu rocznym o 56 proc. Ta dynamika to wyśrubowany rekord, jednak zaburzony przez działalność OLT

Publikacja: 13.03.2013 01:00

Rośnie ruch na trasach krajowych

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek jd Jerzy Dudek

Polski rynek wciąż ma spory potencjał do rozwoju. W 2012 r. z lotniczych połączeń krajowych skorzystało ponad 3,5 mln osób. To o 1,3 mln osób więcej niż w roku 2011.

Tak duży wzrost obsłużonych pasażerów krajowych branża zawdzięcza uruchomieniu w ubiegłym roku rejsów przez linię OLT Express. Bilety na rejsy po kraju kosztowały już od 99 zł. Eksperyment skończył się jednak głośnym bankructwem tej linii.

Przedstawiciele lotnisk są zgodni. Ten rok będzie słabszy niż w roku 2012 r., ale lepiej niż w roku 2011 r. Wówczas z połączeń krajowych skorzystało 2,3 mln osób. To o prawie 20 proc. więcej niż w 2010 r., który też był czasem wzrostu tego segmentu rynku – o ok. 10 proc. w porównaniu do roku 2009.

Polski rynek połączeń lotniczych dopiero się rozwija. Wejście OLT Express było kolejną próbą zaistnienia na nim nowego gracza.

Wcześniej, w 2006 r., z ambitną siatką połączeń wystartował Direct Fly. Jednak już po około roku zakończył działalność. Zbyt wysokie ceny na połączenia krajowe nie zapewniły mu klientów. Linia wróciła na rynek jako taksówka powietrzna, jednak także się na nim nie utrzymała.

Porty liczą na Eurolot

– Rok 2012 był wyjątkowy i nie powinniśmy liczyć na to, że tak duży wzrost na krajowych połączeniach lotniczych się powtórzy – mówi Bartosz Baca, ekspert lotniczy, partner w firmie doradczej BBSG. – Nie lata już OLT Express. Dlatego punktem odniesienia dla rynku w roku 2013 powinien być rok 2011. To, jak będzie wyglądać rynek połączeń krajowych, będzie zależeć od tego, jak potoczą się losy LOT i Eurolotu, ale w żadnym ze scenariuszy nie przewiduję zwiększenia liczby pasażerów w tym segmencie – mówi Baca.

Eurolot od kwietnia przejmuje od LOT obsługę połączeń krajowych. Jak zapowiada, zwiększy się liczba rejsów na najbardziej popularnych trasach, w tym z Warszawy do Gdańska i Wrocławia, w godzinach cieszących się największym zainteresowaniem. Eurolot zaoferuje pasażerom dwie taryfy: biznesową premium oraz basic.

– Jesteśmy ambitną linią i będziemy się rozwijać. Niewykluczamy, że wzrastać będzie liczba połączeń krajowych – mówi Anna Rusajczyk, rzeczniczka Eurolotu.

3,5 mln osób skorzystało z lotniczych połączeń na trasach krajowych w 2012 roku

W ubiegłym roku najbardziej, bo aż o ponad 1900 proc., skoczyła liczba klientów na trasach krajowych na łódzkim lotnisku. Port obsłużył 11,9 tys. osób. Wszystkich dowiózł OLT Express.

– Łódź, jako jedyny port w kraju nie jest powiązany z PPL (Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze – red.), stąd LOT i Eurolot omijają nasze lotnisko, ale prowadzimy rozmowy z obiema liniami – mówi Ewa Bieńkowska, rzeczniczka lotniska. – Na razie lotów krajowych żadnych nie mamy. W ubiegłym roku połączenia do Gdańska i do Wrocławia obsługiwał OLT. Samoloty do Gdańska kursowały wypełnione w 80–90 proc. Rejsy do Wrocławia nie cieszyły się tak dużym zainteresowaniem – dodaje Bieńkowska.

Będą spadki

W ubiegłym roku o ponad 100 proc. wzrosła liczba podróżnych na trasach krajowych do i z gdańskiego lotniska. Port odprawił 585,2 tys. osób. Ponad 70-proc. wzrostami liczby podróżnych rok do roku mogą pochwalić się lotniska w Szczecinie, Wrocławiu i w Zielonej Górze. W Krakowie i w Poznaniu przybyło ponad 50 proc. podróżnych. Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, port odprawił ok. 167 tys. podróżnych na trasach krajowych.

– Wzrost rok do roku o 51,3 proc. spowodowany był głównie operacjami OLT Express, który obsłużył łącznie 52,4 tys. pasażerów – mówi Hanna Surma, rzeczniczka poznańskiej Ławicy. Kierunkami, które cieszyły się największym zainteresowaniem, były Warszawa, Kraków i Gdańsk.

– Eurolot przejął połączenia do Warszawy. Nie wiadomo, czy będzie obsługiwał jeszcze jakieś połączenia krajowe. Spodziewamy się, że w tym roku obsłużymy na tych trasach mniej niż 100 tys. osób – dodaje Surma. To mniej niż w roku 2011, kiedy z połączeń krajowych z Poznania skorzystało 111,3 tys. osób.

Ze spadkami na połączeniach krajowych w tym roku liczy się też wrocławski port lotniczy, który w tym segmencie w zeszłym roku zyskał ok. 75 proc. nowych klientów, obsługując prawie 400 tys. osób.

– OLT latał cztery razy dziennie do Warszawy – podsumowuje statystyki Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego portu lotniczego. – Eurolot próbuje zagospodarować tych pasażerów. OLT pokazał, że ten rynek ma potencjał – dodaje Kuś.

Jak szacuje szef dolnośląskiego lotniska, w tym roku z rejsów krajowych na trasie do i z Wrocławia skorzysta ok. 330 tys. osób. To o ok. 100 tys. osób więcej niż w roku 2011.

Opinie

Adrian Furgalski, ekspert ds. lotnictwa

W 2012 r. OLT Express pozwolił Polakom latać po kraju za przysłowiowe grosze. Na jego ofertę odpowiedział Eurolot i ruszyła wojna cenowa, którą Eurolot okupił gorszymi wynikami. Jednak zwyżki na rynku połączeń krajowych będą się utrzymywać przede wszystkim ze względu na brak alternatywnej infrastruktury, czyli dobrych dróg i linii kolejowych. Jeżeli komuś zależy na czasie, to np. na trasie z Gdańska do Wrocławia nie ma innego wyboru niż skorzystać z samolotu. Choć w 2013 r. należy się spodziewać spadku w porównaniu z 2012 r., to w stosunku do 2011 r. będzie jednak lepiej. A rynek rósł systematycznie już przed pojawieniem się OLT Express. I choć dla klientów liczy się w pierwszej kolejności cena, to bilet, by działalność była opłacalna, musi kosztować ok. 200 zł w jedną stronę.—not. ais

Polski rynek wciąż ma spory potencjał do rozwoju. W 2012 r. z lotniczych połączeń krajowych skorzystało ponad 3,5 mln osób. To o 1,3 mln osób więcej niż w roku 2011.

Tak duży wzrost obsłużonych pasażerów krajowych branża zawdzięcza uruchomieniu w ubiegłym roku rejsów przez linię OLT Express. Bilety na rejsy po kraju kosztowały już od 99 zł. Eksperyment skończył się jednak głośnym bankructwem tej linii.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca