Ten fragment autostrady pierwotnie budowało konsorcjum, w skład którego wchodziły firmy SIAC Construction, PBG, Hydrobudowa i Aprivia. Kontrakt został zerwany w lipcu 2012 roku. Sprawa trafiła do sądu i Komisji Europejskiej, do której na działania polskiego rządu poskarżyli się Irlandczycy.
Najkorzystniejsza z ofert ze złożonych w przetargu na dokończenie inwestycji została wybrana w marcu tego roku. Złożyło ją konsorcjum Heilit Woerner i Budimex opiewająca na 981 mln zł brutto.
Zgodnie z wymogami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prace mają zostać zakończone w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Kontrakt obejmuje m.in. budowę 34,7 km odcinka autostrady, dwóch węzłów – Żyraków i Pustynia, 5 mostów, 9 wiaduktów, 3 przejść dla zwierząt, 64 dróg dojazdowych wzdłuż autostrady oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych.
W tym miesiącu, jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, ma też zostać odpisana umowa na aktualizację i optymalizację projektów budowlanych na trzech odcinkach drogi ekspresowej S7 w warmińsko-mazurskim: Miłomłyn - Ostróda Północ, Ostróda Północ - Ostróda Południe i Nidzica - Napierki. Jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone przetargi na budowę tych odcinków.