RPO – dotacje unijne
Samorządy mają do dyspozycji środki na inwestycje w rozwój regionalny w określonej wysokości. Do tego mają do dyspozycji wkład krajowy. Same muszą jednak pozyskać pieniądze na wkład własny. Budżety na lata 2014–2020 mają być wyższe, większe środki mają być przeznaczane na inwestycje w transport miejski, ekologiczny i na kolej. Część finansowania przyznawana jest z góry, w wyniku konsultacji z Brukselą na tzw. projekty kluczowe, reszta dzielona w drodze konkursu pomiędzy beneficjentów.
Europejski Bank Inwestycyjny
Kolejnym źródłem finansowania inwestycji samorządów są pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Są tańsze niż kredyty komercyjne, choć często – jak wynika z doświadczeń samorządów i ich spółek – trudniej dostępne. Przykładami uzyskania wsparcia EBI na inwestycje transportowe są pożyczki udzielone miastom Gdańsk, Gorzów Wielkopolski czy Bydgoszcz. Gdańsk na budowę Trasy Słowackiego i Trasy Sucharskiego (wartość 476 mln euro) otrzymał 106 mln euro pożyczki. Władze Bydgoszczy otrzymały zaś wsparcie na budowę 9,6 km nowej linii tramwajowej, 13 przystanków i zakup nowego taboru. Wartość inwestycji to 86 mln euro, a wsparcie EBI – 38 mln euro.
Europejska Bank Odbudowy i Rozwoju
Bank udziela pożyczek na rozwój transportu, choć nie tak dużo jak EBI. Jak wynika ze strategii banku dla Polski, chętnie będzie angażował się on w projekty PPP – realizowane z udziałem partnera prywatnego. W ostatnich latach została podpisana umowa kredytowa m.in. ze spółką Metro Warszawskie na 80,6 mln euro na zakup wagonów do obsługi nowej linii. Kwotą 7,8 mln euro bank wsparł budowę parkingu podziemnego we Wrocławiu. Inwestycja jest realizowana przez miasto i partnera prywatnego w formule PPP.
Obligacje
Papiery dłużne, które emitują samorządy i ich spółki. Na koniec marca 2013 r. wartość emisji samorządowych wynosiła 15,6 mld zł. Przeprowadzenie programu obligacji jest często łatwiejsze niż uzyskanie kredytu, a warunki są bardziej elastyczne.
Leasing i leasing zwrotny
Za pomocą leasingu można finansować środki trwałe, np. zakup autobusów miejskich, tramwajów czy pociągów. Po leasing zwrotny, by uzyskać środki na kolejne inwestycje, sięgnęły m.in. szczeciński port lotniczy (spółka, w której udziały mają samorządy) czy należące do 16 marszałków Przewozy Regionalne.