Bruksela nie chce finansować dróg powiatowych

Niechęć do finansowania dróg gminnych i powiatowych to niejedyna zmiana, jaką szykuje nam w nowej perspektywie finansowej Bruksela.

Publikacja: 27.05.2013 00:40

Drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie budowane z RPO na lata 2007–2013

Drogi gminne, powiatowe i wojewódzkie budowane z RPO na lata 2007–2013

Foto: Rzeczpospolita

Jeżeli nie uda nam się zmienić wstępnej decyzji Brukseli, może mieć ona jednak najbardziej negatywne skutki. – Liczymy, że uda nam się zmienić nastawienie KE do współfinansowania    dróg gminnych i powiatowych – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister  transportu. – Według Komisji takie inwestycje nie dają oczekiwanych efektów, ale liczę, że wraz z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego uda nam się przekonać unijnych urzędników do zmiany zdania – dodaje.  Jej zdaniem nikt z urzędników KE nie powinien mieć wątpliwości, że inwestycje w drogi, których sieć to ok. 360 tys. km, są niezbędne i przyniosą efekty. –  Szczególnie że równolegle prowadzony jest program remontów dróg z tzw. schetynówek – dodaje Wolińska-Bartkiewicz.

Branża budowlana zagrożona

W przeciwnym wypadku ucierpią nie tylko miejscowości, które są połączone z centrami gospodarczymi regionów za pomocą sieci dróg gminnych i powiatowych, ale polska branża budowlana.

– Takie stanowisko Komisji Europejskiej to bardzo zła informacja – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Na rynku budowy i remontów dróg gminnych i powiatowych działają głównie polskie firmy. Już zresztą zauważyliśmy spadek zleceń w tym sektorze. Prace na drogach samorządowych utrzymują przy życiu firmy drogowe, które wraz ze zdobytym doświadczeniem stają się ważnymi podwykonawcami firm realizujących rządowe zlecenia budowy dróg ekspresowych i autostrad na kontraktach, które zdobywają spółki spoza Polski – dodaje Malusi.

Zarówno branża budowlana, jak i włodarze polskich województw deklarują wolę poparcia starań naszego rządu o zmianę decyzji Komisji Europejskiej.

Koleje ocalały

– Infrastruktura transportowa w nowej perspektywie nie będzie priorytetem. Marszałkowie będą mieli duże możliwości inwestowania w transport miejski – zapowiada wiceminister transportu.

Niewiele brakowało, by marszałkom odebrać możliwości wydawania funduszy europejskich w nowej perspektywie na modernizacje linii kolejowych, które nie są liniami o znaczeniu państwowym. – Na szczęście Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przychyliło się do naszego wniosku, by dać im taką możliwość – mówi minister Wolińska–Bartkiewicz. Z dotacji na lata 2007–2013 włodarze samorządów wyremontowali ponad 950 km torów. Środki na ten cel w kończącej się perspektywie budżetowej znalazło 11 województw. Marszałkowie już przygotowują plany rewitalizacji kolejnych.

Lotniska do negocjacji

Po zakończeniu wszystkich prac przy wsparciu dotacjami unijnymi na lata 2007–2013 realizowanych przez osiem polskich lotnisk znajdujących się w sieci TEN-T nasze porty będą miały przepustowość, która pozwoli im obsłużyć rosnący ruch pasażerski przez najbliższe 15 do 20 lat. Inwestycje wszystkich 11 regionalnych lotnisk, współfinansowane z regionalnych programów operacyjnych na lata 2007–2013, mogą w sumie sięgnąć 1,8 mld zł, z czego Bruksela ma przekazać 740 mln zł.

– Będziemy wspierać inwestycje przyczyniające się do poprawy poziomu bezpieczeństwa i nawigacji lotniczej, czyli realizowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Regiony będą mogły wspierać rozwój portów ze swoich programów, pod warunkiem że zgodzi się na to Komisja Europejska – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz.

Takie plany ma np. Podlasie, które musiało, z uwagi na protesty ekologów, zrezygnować z budowy portu lotniczego w tej perspektywie, oraz województwo świętokrzyskie. – Budowa lotniska w Obicach pod Kielcami okazała się projektem trudnym do zrealizowania, jednak w mieszkańcach województwa i w samorządowcach zrodził się kompleks braku lotniska. Uważamy, że potencjał ma port w Masłowie, który jest w granicach administracyjnych Kielc. Kosztem kilkudziesięciu milionów złotych można by zbudować port lokalny – mówi Jan Maćkowiak, wicemarszałek województwa świętokrzyskiego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Regionalne programy operacyjne

Jak samorządy wydają dotacje z UE

Samorządy podpisały umowy na wykorzystanie w sumie 62,1 mld zł z unijnych dotacji – wynika z danych Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na koniec kwietnia 2013 roku. To ok. 86,7 proc. dostępnych środków. Podpisane dotychczas umowy dotyczyły głównie inwestycji transportowych. To ok. 27,7 proc. wartości wszystkich podpisanych umów, czyli ok. 17,2 mld zł. Kolejny pod względem wielkości nakładów obszar to inwestycje z zakresu badania i rozwoju, innowacji i przedsiębiorczości – dotyczy 22,7 proc. dostępnej puli. Marszałkowie wybudowali łącznie 486 km dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich, w sumie planują wybudować ponad 790 km nowych tras. Do końca kwietnia przebudowano 5768 km dróg zarządzanych przez samorządy, przy czym plany obejmują przebudowę łącznie 7866 km dróg. W planach jest budowa lub przebudowa 954 km linii kolejowych. Na liście projektów realizowanych z dotacji UE znalazło się 11 inwestycji lotniskowych wartych w sumie 1,8 mld zł.

Jeżeli nie uda nam się zmienić wstępnej decyzji Brukseli, może mieć ona jednak najbardziej negatywne skutki. – Liczymy, że uda nam się zmienić nastawienie KE do współfinansowania    dróg gminnych i powiatowych – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister  transportu. – Według Komisji takie inwestycje nie dają oczekiwanych efektów, ale liczę, że wraz z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego uda nam się przekonać unijnych urzędników do zmiany zdania – dodaje.  Jej zdaniem nikt z urzędników KE nie powinien mieć wątpliwości, że inwestycje w drogi, których sieć to ok. 360 tys. km, są niezbędne i przyniosą efekty. –  Szczególnie że równolegle prowadzony jest program remontów dróg z tzw. schetynówek – dodaje Wolińska-Bartkiewicz.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca