O prawie 14 proc. spadła w tym roku produkcja samochodów w fabrykach w Polsce. Według Instytutu Samar, od stycznia do końca lipca za bramy zakładów wyjechały 356.624 auta, o 57.581 sztuk mniej niz rok wczesniej. Także w lipcu krajowa produkcja okazała się mniejsza. Zakłady Fiata w Tychach, Opla w Gliwicach oraz Volkswagena w Poznaniu wyprodukowały 50.574 aut osobowych i dostawczych, o 6 proc. mniej w porównaniu z czerwcem i 5,5 proc. mniej w porównaniu do lipca ubiegłego roku.
Spadki produkcji to efekt bessy na samochodowym rynku Europy Zachodniej. To tam polskie fabryki wysyłają znakomitą większość produkowanych samochodów. Co prawda, z największych europejskich rynków (Niemcy,Francja, Włochy, Hiszpania) dochodzą sygnały o mozliwym przyspieszeniu sprzedazy aut w drugiej polowie roku, to zakłady w Polsce na ozywnienie mogą czekać dłużej. Specyfika polskiej produkcji są bowiem samochody małe i kompaktowe, tymczasem te segmenty są najbardziej wrazliwe na kryzys. Także w tych segmentach panuje wyjątkowo silna konkurencja.
W lipcu, w ujęciu do poprzedniego miesiąca, dwóch producentów odnotowało jednak wzrost produkcji całkowitej – Opel o 7,3 proc., a Fiat o 1,5 proc.. Produkcja Volkswagena spadła natomiast o 28,3 proc. W porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku jeden zakład osiągnął wyższe wyniki: Opel poprawił je o 6,8 proc. Natomiast Fiat wypracował rezultat o 2,2 proc. niższy niż w lipcu 2012 roku, a Volkswagen o 21,3 proc.
Według Samaru, liderem produkcji w Polsce pozostaje Fiat Auto Poland. Udział tej firmy w rynku wynosi obecnie 52 proc. o 5,4 p.proc. mniej niż przed rokiem. Na drugim miejscu jest Volkswagen Poznań (27,9 proc.), na trzecim Opel Polska (20,1 proc.).
W sierpniu wyniki będą znacznie niższe, bo w zakładach produkujących samochody zaczął się okres wakacyjnych przerw. W tym czasie produkcja staje, przeprowadza się natomiast remonty i konserwacje urządzeń.