Reklama

Bruksela mediatorem w sporze o klimatyzację

Komisja Europejska zapowiedziała, że podejmie mediację w ostrym sporze o czynnik chłodzący w klimatyzacji w samochodach Mercedesa.

Publikacja: 08.08.2013 11:29

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Władze we Francji zabroniły sprzedaży większości nowych modeli Mercedesa, bo ich producent Daimler stosuje czynnik chłodzący, którego cechy nie spełniają nowej unijnej dyrektywy o walce z ocieplaniem klimatu. Zaczęła obowiązywać od tego roku.

Daimler oświadczył, że odmówił wycofania czynnika R134a ze względów bezpieczeństwa związanych z jedynym produktem zastępczym, R1234yf Honeywella. Pod koniec 2012 wycofał do warsztatów wszystkie auta Mercedesa z amerykańskim czynnikiem, bo twierdzi, że symulacje kolizji wykazały, iż jest on bardziej zapalny niż pierwotnie sądzono.

Honeywell i DuPont są globalnymi dostawcami R1234yx, który według prognoz ma zapewnić wiele miliardów dolarów ze sprzedaży.

Reklama
Reklama

Dyrektywa Unii mówi, że w nowych samochodach nie wolno używać czynnika, który 150 razy bardziej od dwutlenku węgla skaża środowisko; poprzednia norma mówiła o 1000 razy. Producent nowego, Honeywell twierdzi, że jest tylko 4 lat silniejszy od CO2 w ocieplaniu klimatu.

KBA jest pierwszym oficjalnym organem badającym zarzuty Daimlera,, ale mocno krytykowano go za tajny charakter jego testów. Ich wyniki mają być znane w najbliższych dniach. Komisja Europejska oświadczyła, że wyniki zostaną opublikowane dopiero po porównaniu danych uzyskanych przez KBA z wynikami innych badań sektora motoryzacji, które uznawały te zagrożenia za minimalne.

Rywal Mercedesa, BMW wprowadził nowy czynnik R134a w samochodzie elektrycznym i3, Mazda przeszła na ten sam czynnik w krzyżówce CX5.

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Reklama
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama