Bruksela mediatorem w sporze o klimatyzację

Komisja Europejska zapowiedziała, że podejmie mediację w ostrym sporze o czynnik chłodzący w klimatyzacji w samochodach Mercedesa.

Publikacja: 08.08.2013 11:29

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Władze we Francji zabroniły sprzedaży większości nowych modeli Mercedesa, bo ich producent Daimler stosuje czynnik chłodzący, którego cechy nie spełniają nowej unijnej dyrektywy o walce z ocieplaniem klimatu. Zaczęła obowiązywać od tego roku.

Daimler oświadczył, że odmówił wycofania czynnika R134a ze względów bezpieczeństwa związanych z jedynym produktem zastępczym, R1234yf Honeywella. Pod koniec 2012 wycofał do warsztatów wszystkie auta Mercedesa z amerykańskim czynnikiem, bo twierdzi, że symulacje kolizji wykazały, iż jest on bardziej zapalny niż pierwotnie sądzono.

Honeywell i DuPont są globalnymi dostawcami R1234yx, który według prognoz ma zapewnić wiele miliardów dolarów ze sprzedaży.

Reklama
Reklama

Dyrektywa Unii mówi, że w nowych samochodach nie wolno używać czynnika, który 150 razy bardziej od dwutlenku węgla skaża środowisko; poprzednia norma mówiła o 1000 razy. Producent nowego, Honeywell twierdzi, że jest tylko 4 lat silniejszy od CO2 w ocieplaniu klimatu.

KBA jest pierwszym oficjalnym organem badającym zarzuty Daimlera,, ale mocno krytykowano go za tajny charakter jego testów. Ich wyniki mają być znane w najbliższych dniach. Komisja Europejska oświadczyła, że wyniki zostaną opublikowane dopiero po porównaniu danych uzyskanych przez KBA z wynikami innych badań sektora motoryzacji, które uznawały te zagrożenia za minimalne.

Rywal Mercedesa, BMW wprowadził nowy czynnik R134a w samochodzie elektrycznym i3, Mazda przeszła na ten sam czynnik w krzyżówce CX5.

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Reklama
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama