Bruksela mediatorem w sporze o klimatyzację

Komisja Europejska zapowiedziała, że podejmie mediację w ostrym sporze o czynnik chłodzący w klimatyzacji w samochodach Mercedesa.

Publikacja: 08.08.2013 11:29

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Władze we Francji zabroniły sprzedaży większości nowych modeli Mercedesa, bo ich producent Daimler stosuje czynnik chłodzący, którego cechy nie spełniają nowej unijnej dyrektywy o walce z ocieplaniem klimatu. Zaczęła obowiązywać od tego roku.

Daimler oświadczył, że odmówił wycofania czynnika R134a ze względów bezpieczeństwa związanych z jedynym produktem zastępczym, R1234yf Honeywella. Pod koniec 2012 wycofał do warsztatów wszystkie auta Mercedesa z amerykańskim czynnikiem, bo twierdzi, że symulacje kolizji wykazały, iż jest on bardziej zapalny niż pierwotnie sądzono.

Honeywell i DuPont są globalnymi dostawcami R1234yx, który według prognoz ma zapewnić wiele miliardów dolarów ze sprzedaży.

Dyrektywa Unii mówi, że w nowych samochodach nie wolno używać czynnika, który 150 razy bardziej od dwutlenku węgla skaża środowisko; poprzednia norma mówiła o 1000 razy. Producent nowego, Honeywell twierdzi, że jest tylko 4 lat silniejszy od CO2 w ocieplaniu klimatu.

KBA jest pierwszym oficjalnym organem badającym zarzuty Daimlera,, ale mocno krytykowano go za tajny charakter jego testów. Ich wyniki mają być znane w najbliższych dniach. Komisja Europejska oświadczyła, że wyniki zostaną opublikowane dopiero po porównaniu danych uzyskanych przez KBA z wynikami innych badań sektora motoryzacji, które uznawały te zagrożenia za minimalne.

Rywal Mercedesa, BMW wprowadził nowy czynnik R134a w samochodzie elektrycznym i3, Mazda przeszła na ten sam czynnik w krzyżówce CX5.

Bruksela kierując się potrzebą działań tworzących zaufanie chce zagwarantować bezstronność analizy prowadzonej przez niemiecki urząd motoryzacji KBA i zaoferowała niezależne wsparcie techniczne w tym postępowaniu wyjaśniającym

- Głównym celem tego jest uspokojenie producentów i konsumentów, że użyto wszelkich środków dla zapewnienia zasad obiektywności i przejrzystości w ocenie ryzyka — wyjaśnił rzecznik komisarza przemysłu Antonio Tajaniego.

Biznes
Kwintyliony dolarów od Google nie dla rosyjskiej propagandy
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Nowe unijne dopłaty mogą rozruszać rynek samochodów elektrycznych
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA inwestują 500 mld w AI, Orban blokuje sankcje na Rosję
Biznes
500 miliardów dolarów na sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Awantura w Radzie Dialogu Społecznego. Rząd zrobi krok w tył?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego