Reklama

Rośnie popyt na irlandzką whiskey

Ulubiony trunek Elżbiety I, na dwór której dostarczano go w dużych ilościach. Samuel Johnson również doceniał „przyjemny i łagodny smak” tego napoju. Teraz, po blisko 100 latach zapomnienia, irlandzka whiskey przeżywa renesans

Publikacja: 09.09.2013 12:45

Rośnie popyt na irlandzką whiskey

Foto: Bloomberg

Nastąpił znaczny wzrost eksportu tego alkoholu na wielu kluczowych rynkach. Inwestorzy zainteresowali się największymi markami – Jameson, Bushmills i Tullamore Dew. Przewiduje się, że w nadchodzących pięciu latach trzykrotnie wzrośnie liczba gorzelni.

Odrodzenie się whiskey zwanej po irlandzku uisce beatha (woda życia – red.), to jeden z elementów wzrostu eksportu żywności irlandzkiej. Zmiany te umożliwią Dublinowi wyjście z kryzysu finansowego.

Irlandzka whiskey cieszy się dużym wzięciem szczególnie w Rosji, Stanach Zjednoczonych oraz Wschodniej Europie. - Na 40. spośród 130 rynkach, na których sprzedajemy Jameson sprzedaż wzrosła wielokrotnie  - powiedział Financial Times  Peter Morehead, dyrektor ds. produkcji w Irish Distillers, których właścicielem jest Pernod Ricard. Jameson jest jedną z najpopularniejszych marek whisky na świecie.

Irish Distillers zainwestował 200 mln euro w filię w Cork, dzięki czemu  produkcja wzrośnie dwukrotnie do 16 mln dziewięciolitrowych skrzynek rocznie. Według danych Pernod Ricard  wartość sprzedaży whiskey Jameson wzrosła o 17 procent w ciągu roku na koniec czerwca.

W 2010 r. William Grant & Sons ze Szkocji wykupiła irlandzką firmę Tullamore Dew za 171 mln euro. Obecnie firma planuje zainwestować 35 mln euro w budowę nowej destylarni.

Reklama
Reklama

W sumie w ubiegłym roku sprzedaż irlandzkiej whiskey wzrosła o 10,5 procent do poziomu 6,2 mln dzięwięciolitrowych skrzynek. Wyprzedzając znacząco sprzedaż innych alkoholi typu brandy.

Wzrost zainteresowania whisky wynika  ze zmiany preferencji konsumentów w Stanach Zjednoczonych, gdzie kolorowe  alkohole cieszą się popularnością wśród młodszych osób. Podobne zjawisko można zaobserwować w Rosji oraz Wschodniej Europie, gdzie konsumenci zrezygnowali z wódki na rzecz whisky – stwierdził  Morehead.

Różnica między irlandzką a szkocką whisky wynika z procesu destylacji. Szkocka whisky jest dwukrotnie destylowana, irlandzka natomiast trzykrotnie, dzięki czemu jest lżejsza i łagodniejsza w smaku.

Irlandzka whiskey porzuciła swój nudny wizerunek i stara się ściągną uwagę kobiet oraz celebrytów. Podczas koncertu w Dublinie Lady Gaga zadeklarowała swoją miłość do Jameson. Po koncercie odwiedziła destylarnię Old Jameson Distillery. Rihanna z nazwy wymieniła tę samą whiskey w piosence „Cheers (Drink to That)".

W XIX w. irlandzka whiskey dominowała na rynku brązowych alkoholi. W Irlandii funkcjonowało ponad 80 destylarni. Jednak zmiany technologiczne, utrata dostępu do rynku Wspólnoty Brytyjskiej po ogłoszeniu przez Irlandię niepodległości od Wielkiej Brytanii oraz okres prohibicji w Stanach Zjednoczonych doprowadziło tę gałąź przemysłu do ruiny. Miejsce irlandzkiej whiskey zajęła szkocka. Ale to się zmienia. Jeden z wytwórców alkoholu uważa, że sprzedaż irlandzkiego trunku będzie rosła o 15-20 proc. rocznie.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama