Reklama

Rośnie popyt na irlandzką whiskey

Ulubiony trunek Elżbiety I, na dwór której dostarczano go w dużych ilościach. Samuel Johnson również doceniał „przyjemny i łagodny smak” tego napoju. Teraz, po blisko 100 latach zapomnienia, irlandzka whiskey przeżywa renesans

Publikacja: 09.09.2013 12:45

Rośnie popyt na irlandzką whiskey

Foto: Bloomberg

Nastąpił znaczny wzrost eksportu tego alkoholu na wielu kluczowych rynkach. Inwestorzy zainteresowali się największymi markami – Jameson, Bushmills i Tullamore Dew. Przewiduje się, że w nadchodzących pięciu latach trzykrotnie wzrośnie liczba gorzelni.

Odrodzenie się whiskey zwanej po irlandzku uisce beatha (woda życia – red.), to jeden z elementów wzrostu eksportu żywności irlandzkiej. Zmiany te umożliwią Dublinowi wyjście z kryzysu finansowego.

Irlandzka whiskey cieszy się dużym wzięciem szczególnie w Rosji, Stanach Zjednoczonych oraz Wschodniej Europie. - Na 40. spośród 130 rynkach, na których sprzedajemy Jameson sprzedaż wzrosła wielokrotnie  - powiedział Financial Times  Peter Morehead, dyrektor ds. produkcji w Irish Distillers, których właścicielem jest Pernod Ricard. Jameson jest jedną z najpopularniejszych marek whisky na świecie.

Irish Distillers zainwestował 200 mln euro w filię w Cork, dzięki czemu  produkcja wzrośnie dwukrotnie do 16 mln dziewięciolitrowych skrzynek rocznie. Według danych Pernod Ricard  wartość sprzedaży whiskey Jameson wzrosła o 17 procent w ciągu roku na koniec czerwca.

W 2010 r. William Grant & Sons ze Szkocji wykupiła irlandzką firmę Tullamore Dew za 171 mln euro. Obecnie firma planuje zainwestować 35 mln euro w budowę nowej destylarni.

Reklama
Reklama

W sumie w ubiegłym roku sprzedaż irlandzkiej whiskey wzrosła o 10,5 procent do poziomu 6,2 mln dzięwięciolitrowych skrzynek. Wyprzedzając znacząco sprzedaż innych alkoholi typu brandy.

Wzrost zainteresowania whisky wynika  ze zmiany preferencji konsumentów w Stanach Zjednoczonych, gdzie kolorowe  alkohole cieszą się popularnością wśród młodszych osób. Podobne zjawisko można zaobserwować w Rosji oraz Wschodniej Europie, gdzie konsumenci zrezygnowali z wódki na rzecz whisky – stwierdził  Morehead.

Różnica między irlandzką a szkocką whisky wynika z procesu destylacji. Szkocka whisky jest dwukrotnie destylowana, irlandzka natomiast trzykrotnie, dzięki czemu jest lżejsza i łagodniejsza w smaku.

Irlandzka whiskey porzuciła swój nudny wizerunek i stara się ściągną uwagę kobiet oraz celebrytów. Podczas koncertu w Dublinie Lady Gaga zadeklarowała swoją miłość do Jameson. Po koncercie odwiedziła destylarnię Old Jameson Distillery. Rihanna z nazwy wymieniła tę samą whiskey w piosence „Cheers (Drink to That)".

W XIX w. irlandzka whiskey dominowała na rynku brązowych alkoholi. W Irlandii funkcjonowało ponad 80 destylarni. Jednak zmiany technologiczne, utrata dostępu do rynku Wspólnoty Brytyjskiej po ogłoszeniu przez Irlandię niepodległości od Wielkiej Brytanii oraz okres prohibicji w Stanach Zjednoczonych doprowadziło tę gałąź przemysłu do ruiny. Miejsce irlandzkiej whiskey zajęła szkocka. Ale to się zmienia. Jeden z wytwórców alkoholu uważa, że sprzedaż irlandzkiego trunku będzie rosła o 15-20 proc. rocznie.

Nastąpił znaczny wzrost eksportu tego alkoholu na wielu kluczowych rynkach. Inwestorzy zainteresowali się największymi markami – Jameson, Bushmills i Tullamore Dew. Przewiduje się, że w nadchodzących pięciu latach trzykrotnie wzrośnie liczba gorzelni.

Odrodzenie się whiskey zwanej po irlandzku uisce beatha (woda życia – red.), to jeden z elementów wzrostu eksportu żywności irlandzkiej. Zmiany te umożliwią Dublinowi wyjście z kryzysu finansowego.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Ciepło, taniej i bez tłoku. Wakacje poza sezonem bardziej popularne
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama