Światowi liderzy w segmencie luksusu, BMW i Daimler planują zwiększenie swej gamy do 7 krzyżówek różnej wielkości i ceny każdy do 2020 r. Audi będzie deptać im po piętach z sześcioma nowymi crossoverami — wynika z informacji z sektora samochodowego.
Niemal co czwarty pojazd segmentu premium sprzedany w 2012 r. w Europie był krzyżówką albo SUV-em, a ta kategoria rośnie niezależnie od wielkości pojazdów i zużycia przez nie paliwa — stwierdza brytyjska firma doradcza LMC Automotive.
Skąd taka popularność? Szef działu rozwojowego BMW Herberts Diess uważa, że krzyżówki wyglądają atrakcyjnie i świadczą o pewnym stylu życia, a ludzie chcą uważać się za wyróżniających się z tłumu. Parter firmy Ernst&Young i specjalista w dziedzinie motoryzacji, Peter Fuss dodaje: — Konsumenci chcą więcej jakości premium, a krzyżówki mają bardziej nowoczesny wygląd.
Pojawienie się nowych modeli w Niemczech jest częścią nowej tendencji, bo VW, BMW i Daimler zbierają teraz korzyści z inwestowania w ciągu 6 lat spadku sprzedaży na rynku europejskim. Salon we Frankfurcie pokazuje, że nie tylko te firmy chcą uszczknąć coś dla siebie w z rynku krzyżówek premium.
Jaguar „przeprosił się"
Brytyjski Jaguar należący do Tata Motors pracował nad luksusowym pojazdem użytkowym ponad 10 lat temu, ale zrezygnował z takich planów. Teraz przedstawia we Frankfurcie — wprawdzie w wersji koncepcyjnej — ale pierwszy pojazd zapowiadający krzyżówkę: C-X17. Auto o wyglądzie kombi ma być prekursorem Jaguara Q-Type, który ma być wspólnie opracowywany wraz z nowym sedanem, a oba mają rywalizować z BMW serii 3. Krzyżówka Q-Type — także o nazwie XQ — ma pojawić się w 2015 r. i konkurować z krzyżówkami BMW X3 i Audi Q3.