Firmy z Niemiec stawiają na krzyżówki

Niemieckie firmy samochodowe zwiększają produkcję tzw. krzyżówek (crossovers), bo rośnie popyt na modele łączące funkcjonalność i styl pojazdów sportowo-użytkowych z komfortem i osiągami aut luksusowych.

Publikacja: 10.09.2013 14:28

Światowi liderzy w segmencie luksusu, BMW i Daimler planują zwiększenie swej gamy do 7 krzyżówek różnej wielkości i ceny każdy do 2020 r. Audi będzie deptać im po piętach z sześcioma nowymi crossoverami — wynika z informacji z sektora samochodowego.

Niemal co czwarty pojazd segmentu premium sprzedany w 2012 r. w Europie był krzyżówką albo SUV-em, a ta kategoria rośnie niezależnie od wielkości pojazdów i zużycia przez nie paliwa — stwierdza brytyjska firma doradcza LMC Automotive.

Skąd taka popularność? Szef działu rozwojowego BMW Herberts Diess uważa, że krzyżówki wyglądają atrakcyjnie i świadczą o pewnym stylu życia, a ludzie chcą uważać się za wyróżniających się z tłumu. Parter firmy Ernst&Young i specjalista w dziedzinie motoryzacji, Peter Fuss dodaje: — Konsumenci chcą więcej jakości premium, a krzyżówki mają bardziej nowoczesny wygląd.

Pojawienie się nowych modeli w Niemczech jest częścią nowej tendencji, bo VW, BMW i Daimler zbierają teraz korzyści z inwestowania w ciągu 6 lat spadku sprzedaży na rynku europejskim. Salon we Frankfurcie pokazuje, że nie tylko te firmy chcą uszczknąć coś dla siebie w z rynku krzyżówek premium.

Jaguar „przeprosił się"

Brytyjski Jaguar należący do Tata Motors pracował nad luksusowym pojazdem użytkowym ponad 10 lat temu, ale zrezygnował z takich planów. Teraz przedstawia we Frankfurcie — wprawdzie w wersji koncepcyjnej — ale pierwszy pojazd zapowiadający krzyżówkę: C-X17. Auto o wyglądzie kombi ma być prekursorem Jaguara Q-Type, który ma być wspólnie opracowywany wraz z nowym sedanem, a oba mają rywalizować z BMW serii 3. Krzyżówka Q-Type — także o nazwie XQ — ma pojawić się w 2015 r. i konkurować z krzyżówkami BMW X3 i Audi Q3.

Japończycy nie gorsi

Japońskie Leuxus należący do Toyoty i Infiniti Nissana staraj się takie wejść mocniej w ten segment: Lexus pokazuje koncepcyjny LF-NX będący zwiastunem pierwszego kompaktowego crossovera tej marki, a Nissan — koncepcyjny Q30, małego hatchbacka, który prawdopodobnie będzie mieć wersję pochodną w postaci krzyżówki.

LF-NBX zacznie być produkowany pod koniec 2014 albo na początku 2015 r., ma być oferowany w opcji z napędem hybrydowym, podobnym do pokazanego obecnie we Frankfurcie.

Infiniti Q30 ma wiele wspólnych cech z innym debiutantem w tym segmencie, Mercedesem-Benzem GLA, który pojawi się An rynku europejskim na wiosnę i wkrótce potem będzie oferowany w Ameryce Płn. i w Chinach. Produkcja Q30 zacznie się w 2015 r. w fabryce Nissana w Sunderland, a później może być prowadzona obok GLA w zakładzie Nissana w Aguascalientes w Meksyku.

Niemiecki nurt

Pojawienie się GLA oznacza ekspansję Daimlera w segmencie krzyżówek. Będą powstawać na dwóch płytach podłogowych o roboczych nazwach MFA i MRA (z napędem przednim i tylnym). Mniejsza MFA używana dla GLA i Q30 może być też podstawą dla mniejszej, lżejszej i tańszej krzyżówki Mercedesa, która ma pojawić się w 2017 r. i nosi wewnętrzną nazwę Baby G.

Większa płyta MRA może być użyta do produkcji nawet pięciu nowych crossoverów, w tym następcy obecnych GLK (pojawi się w 2015 r.), ML (w 2017 r.) i GL (w 2018 r.). Niemcy pracują ponadto nad dwoma wariantami przypominającymi coupé: MLC (w 2015 r.) i GLC (w 2016 r.).

- Naszym zamiarem jest wypuszczenie do 2020 r. 13 nowych modeli włącznie z krzyżówkami — powiedziała rzeczniczka Mercedesa Bettina Singhartinger odmawiając podania więcej szczegółów.

Bogata oferta BMW

BMW ma podobne aspiracje w segmencie krzyżówek. Najnowszym najmniejszym modelem jest X4, przedstawiony w ubiegłym roku w Szanghaju w wersji koncepcyjnej, przewidziany do sprzedaży w 2014 r. Dołączy do istniejących X1, X3, X5 i X6, a wszystkie z nich zostaną przeprojektowane w najbliższych 5 latach.

Firma z Monachium pracuje także nad dwiema dodatkowymi krzyżówkami — dwudrzwiowym kompaktem o nazwie X2, który ma pojawić się w 2016 r. i 4-drzwiową limuzyną super-premium o wydłużonym rozstawie osi, która miałaby pojawić się w 2018-19 r. jako partner nowej krzyżówki Rolls-Royce'a, należącego do BMW.

Herbert Diess nie chciał mówić o dokładnych planach dotyczących przyszłych crossoverów, ale powiedział: — Przewodziliśmy temu segmentowi od pewnego czasu. Jestem całkiem pewien, że będziemy to kontynuować wraz z nowymi pomysłami.

Audi nieco skromniej

Audi zmniejszył swe ambitne plany rozwoju krzyżówek, odroczył propozycje produkcji aut o wyglądzie coupé Q2 i Q4. Jego trzy istniejące krzyźówki są przerabiane, największa Q7 pojawi się w 2014 r. Dwa lata później trafi na rynek Q5 nowej generacji, która będzie montowana w nowej fabryce Audi w Meksyku zbudowanej za 1,3 mld dolarów. W 2018 r. zacznie się sprzedaż przeprojektowanej Q3.

Nadal w fazie projektowania znajdują się dwa większe modele: Q6, niby-coupé, partner następnego Q5, który też będzie powstawać w Meksyku w latach 2016-17, oraz Q8, sportowa wersja przeprojektowanego Q7, którego należy spodziewać się w 2017 r.

- Planujemy dalsze pojazdy w naszym portfelu SUV, ale nie będziemy na razie ujawniać żadnych szczegółów — stwierdził rzecznik filii VW z Ingolstadt.

Światowi liderzy w segmencie luksusu, BMW i Daimler planują zwiększenie swej gamy do 7 krzyżówek różnej wielkości i ceny każdy do 2020 r. Audi będzie deptać im po piętach z sześcioma nowymi crossoverami — wynika z informacji z sektora samochodowego.

Niemal co czwarty pojazd segmentu premium sprzedany w 2012 r. w Europie był krzyżówką albo SUV-em, a ta kategoria rośnie niezależnie od wielkości pojazdów i zużycia przez nie paliwa — stwierdza brytyjska firma doradcza LMC Automotive.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie