Reklama

Firmy z Niemiec stawiają na krzyżówki

Niemieckie firmy samochodowe zwiększają produkcję tzw. krzyżówek (crossovers), bo rośnie popyt na modele łączące funkcjonalność i styl pojazdów sportowo-użytkowych z komfortem i osiągami aut luksusowych.

Publikacja: 10.09.2013 14:28

Światowi liderzy w segmencie luksusu, BMW i Daimler planują zwiększenie swej gamy do 7 krzyżówek różnej wielkości i ceny każdy do 2020 r. Audi będzie deptać im po piętach z sześcioma nowymi crossoverami — wynika z informacji z sektora samochodowego.

Niemal co czwarty pojazd segmentu premium sprzedany w 2012 r. w Europie był krzyżówką albo SUV-em, a ta kategoria rośnie niezależnie od wielkości pojazdów i zużycia przez nie paliwa — stwierdza brytyjska firma doradcza LMC Automotive.

Skąd taka popularność? Szef działu rozwojowego BMW Herberts Diess uważa, że krzyżówki wyglądają atrakcyjnie i świadczą o pewnym stylu życia, a ludzie chcą uważać się za wyróżniających się z tłumu. Parter firmy Ernst&Young i specjalista w dziedzinie motoryzacji, Peter Fuss dodaje: — Konsumenci chcą więcej jakości premium, a krzyżówki mają bardziej nowoczesny wygląd.

Pojawienie się nowych modeli w Niemczech jest częścią nowej tendencji, bo VW, BMW i Daimler zbierają teraz korzyści z inwestowania w ciągu 6 lat spadku sprzedaży na rynku europejskim. Salon we Frankfurcie pokazuje, że nie tylko te firmy chcą uszczknąć coś dla siebie w z rynku krzyżówek premium.

Jaguar „przeprosił się"

Brytyjski Jaguar należący do Tata Motors pracował nad luksusowym pojazdem użytkowym ponad 10 lat temu, ale zrezygnował z takich planów. Teraz przedstawia we Frankfurcie — wprawdzie w wersji koncepcyjnej — ale pierwszy pojazd zapowiadający krzyżówkę: C-X17. Auto o wyglądzie kombi ma być prekursorem Jaguara Q-Type, który ma być wspólnie opracowywany wraz z nowym sedanem, a oba mają rywalizować z BMW serii 3. Krzyżówka Q-Type — także o nazwie XQ — ma pojawić się w 2015 r. i konkurować z krzyżówkami BMW X3 i Audi Q3.

Reklama
Reklama

Japończycy nie gorsi

Japońskie Leuxus należący do Toyoty i Infiniti Nissana staraj się takie wejść mocniej w ten segment: Lexus pokazuje koncepcyjny LF-NX będący zwiastunem pierwszego kompaktowego crossovera tej marki, a Nissan — koncepcyjny Q30, małego hatchbacka, który prawdopodobnie będzie mieć wersję pochodną w postaci krzyżówki.

LF-NBX zacznie być produkowany pod koniec 2014 albo na początku 2015 r., ma być oferowany w opcji z napędem hybrydowym, podobnym do pokazanego obecnie we Frankfurcie.

Infiniti Q30 ma wiele wspólnych cech z innym debiutantem w tym segmencie, Mercedesem-Benzem GLA, który pojawi się An rynku europejskim na wiosnę i wkrótce potem będzie oferowany w Ameryce Płn. i w Chinach. Produkcja Q30 zacznie się w 2015 r. w fabryce Nissana w Sunderland, a później może być prowadzona obok GLA w zakładzie Nissana w Aguascalientes w Meksyku.

Niemiecki nurt

Pojawienie się GLA oznacza ekspansję Daimlera w segmencie krzyżówek. Będą powstawać na dwóch płytach podłogowych o roboczych nazwach MFA i MRA (z napędem przednim i tylnym). Mniejsza MFA używana dla GLA i Q30 może być też podstawą dla mniejszej, lżejszej i tańszej krzyżówki Mercedesa, która ma pojawić się w 2017 r. i nosi wewnętrzną nazwę Baby G.

Większa płyta MRA może być użyta do produkcji nawet pięciu nowych crossoverów, w tym następcy obecnych GLK (pojawi się w 2015 r.), ML (w 2017 r.) i GL (w 2018 r.). Niemcy pracują ponadto nad dwoma wariantami przypominającymi coupé: MLC (w 2015 r.) i GLC (w 2016 r.).

- Naszym zamiarem jest wypuszczenie do 2020 r. 13 nowych modeli włącznie z krzyżówkami — powiedziała rzeczniczka Mercedesa Bettina Singhartinger odmawiając podania więcej szczegółów.

Reklama
Reklama

Bogata oferta BMW

BMW ma podobne aspiracje w segmencie krzyżówek. Najnowszym najmniejszym modelem jest X4, przedstawiony w ubiegłym roku w Szanghaju w wersji koncepcyjnej, przewidziany do sprzedaży w 2014 r. Dołączy do istniejących X1, X3, X5 i X6, a wszystkie z nich zostaną przeprojektowane w najbliższych 5 latach.

Firma z Monachium pracuje także nad dwiema dodatkowymi krzyżówkami — dwudrzwiowym kompaktem o nazwie X2, który ma pojawić się w 2016 r. i 4-drzwiową limuzyną super-premium o wydłużonym rozstawie osi, która miałaby pojawić się w 2018-19 r. jako partner nowej krzyżówki Rolls-Royce'a, należącego do BMW.

Herbert Diess nie chciał mówić o dokładnych planach dotyczących przyszłych crossoverów, ale powiedział: — Przewodziliśmy temu segmentowi od pewnego czasu. Jestem całkiem pewien, że będziemy to kontynuować wraz z nowymi pomysłami.

Audi nieco skromniej

Audi zmniejszył swe ambitne plany rozwoju krzyżówek, odroczył propozycje produkcji aut o wyglądzie coupé Q2 i Q4. Jego trzy istniejące krzyźówki są przerabiane, największa Q7 pojawi się w 2014 r. Dwa lata później trafi na rynek Q5 nowej generacji, która będzie montowana w nowej fabryce Audi w Meksyku zbudowanej za 1,3 mld dolarów. W 2018 r. zacznie się sprzedaż przeprojektowanej Q3.

Nadal w fazie projektowania znajdują się dwa większe modele: Q6, niby-coupé, partner następnego Q5, który też będzie powstawać w Meksyku w latach 2016-17, oraz Q8, sportowa wersja przeprojektowanego Q7, którego należy spodziewać się w 2017 r.

- Planujemy dalsze pojazdy w naszym portfelu SUV, ale nie będziemy na razie ujawniać żadnych szczegółów — stwierdził rzecznik filii VW z Ingolstadt.

Światowi liderzy w segmencie luksusu, BMW i Daimler planują zwiększenie swej gamy do 7 krzyżówek różnej wielkości i ceny każdy do 2020 r. Audi będzie deptać im po piętach z sześcioma nowymi crossoverami — wynika z informacji z sektora samochodowego.

Niemal co czwarty pojazd segmentu premium sprzedany w 2012 r. w Europie był krzyżówką albo SUV-em, a ta kategoria rośnie niezależnie od wielkości pojazdów i zużycia przez nie paliwa — stwierdza brytyjska firma doradcza LMC Automotive.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Biznes
Ciepło, taniej i bez tłoku. Wakacje poza sezonem bardziej popularne
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama