Kolejne wnioski o unijne wsparcie promocji żywności

Przemysł spożywczy. Do Agencji Rynku Rolnego trafiło pięć wniosków o unijne wsparcie kampanii promocyjnych. Ich budżety przekraczają 17 mln euro.

Publikacja: 10.10.2013 10:58

Kolejne wnioski o unijne wsparcie promocji żywności

Foto: Bloomberg

Polska ma na swoim koncie już 22 programy dotyczące promocji żywności. Ich wartość to 67,5 mln euro, czyli ponad  280 mln zł. Wkrótce liczba ta może się zwiększyć. Do 30 września br. do Agencji Rynku Rolnego (ARR) trafiło bowiem pięć kolejnych projektów.

– Tak duża liczba wniosków pozytywnie nas zaskoczyła – mówi „Rz" Piotr Kondraciuk, dyrektor biura promocji ARR. – To, ile z nich trafi do Komisji Europejskiej, będzie zależało od wyników analizy na poziomie krajowym. Będą znane pod koniec listopada.

Na odpowiedź urzędników z Brukseli, którzy podejmują ostateczną decyzję, komu przyznać pieniądze, trzeba będzie poczekać kolejne dwa – trzy miesiące.

Od Chin po USA

W turze jesiennej aż dwa wnioski, w sumie na około 8 mln euro, złożył Związek Polskie Mięso. Pierwszy dotyczy promocji wołowiny, wieprzowiny i przetworów na Ukrainie, w Turcji oraz Japonii. – Wybraliśmy z przedsiębiorcami strategiczne rynki dla eksportu polskiego mięsa, na których do tej pory nie była prowadzona intensywna promocja – wyjaśnia Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso.

Dodaje, że w ostatnim czasie szczególnie szybko rozwija się sprzedaż naszej wieprzowiny do Japonii.  W pierwszej połowie 2013 r. była ona największym zagranicznym rynkiem mięsa wieprzowego pod względem wartości eksportu. Wyprzedzała Włochy i Białoruś.

Związek Polskie Mięso planuje również kontynuację kampanii poświęconej wieprzowinie wysokiej jakości z certyfikatem PQS. Prowadził ją przez ostatnie trzy lata w Polsce.

Zakończony niedawno program skierowany był głównie do konsumentów. Teraz Związek Polskie Mięso chce dotrzeć przede wszystkim do dystrybutorów.

Wniosek na około 5 mln euro przygotowały Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia owocowa" oraz Związek Sadowników RP.  Dotyczy promocji jabłek w Chinach i Arabii Saudyjskiej.

– Chiny, z którymi rywalizowaliśmy głównie o rynek rosyjski, ograniczyły w ostatnim czasie swoją zagraniczną ekspansję ze względu na duży popyt wewnętrzny – mówi Mirosław Maliszewski, prezes Sadowników RP. – Niewykluczone, że za kilka lat staną się importerem tych owoców, co jest dużą szansą szczególnie dla Polski, gdzie produkcja jabłek będzie rosła – dodaje.

O odległe rynki chcą powalczyć także producenci żywności ekologicznej. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska ekologia" ma w planach kampanię w Stanach Zjednoczonych, Singapurze i Japonii.

Natomiast Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka zamierzają informować o zaletach mleka i produktów mleczarskich w Chinach i Rosji.

Tymczasem jeszcze w październiku powinno być wiadomo, czy KE zaakceptowała wniosek wysłany przez Polskę wiosną 2013 r. Złożyła go Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego. Chce kontynuować kampanię informacyjną dotyczącą wołowiny i wieprzowiny, m.in. w Korei Południowej. Jej budżet to 5 mln euro.

Fundusze pomagają

Organizacje branżowe pracują już nad kolejnymi projektami. Wśród nich są sadownicy. Zapowiadają, że ich wniosek trafi  do ARR do 15 kwietnia 2014 r.

Tym razem producenci owoców będą zabiegać o unijne wsparcie dla kampanii promocyjnej dotyczącej truskawek, malin, porzeczek i borówki amerykańskiej na rynku wspólnotowym. Chcą wydać na nią ok. 4 mln euro.

Przedsiębiorcy muszą uzbierać 20 proc. kwoty potrzebnej na realizację programu. W Polsce jest to o tyle łatwe, że większość branż korzysta z pieniędzy zgromadzonych na jednym z dziewięciu krajowych funduszy promocji. Pieniądze wpłacają tam sami producenci.

W 50 proc. program finansuje Unia Europejska, pozostałe 30 proc. pochodzi z budżetu krajowego.

Polska ma na swoim koncie już 22 programy dotyczące promocji żywności. Ich wartość to 67,5 mln euro, czyli ponad  280 mln zł. Wkrótce liczba ta może się zwiększyć. Do 30 września br. do Agencji Rynku Rolnego (ARR) trafiło bowiem pięć kolejnych projektów.

– Tak duża liczba wniosków pozytywnie nas zaskoczyła – mówi „Rz" Piotr Kondraciuk, dyrektor biura promocji ARR. – To, ile z nich trafi do Komisji Europejskiej, będzie zależało od wyników analizy na poziomie krajowym. Będą znane pod koniec listopada.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku