Rynek motoryzacyjny coraz silniejszy

O 5,4 proc zwiększyła się sprzedaż aut osobowych w Europie we wrześniu w porównaniu z sierpniem. Łącznie producenci znaleźli nabywców na 1,16 mln nowych aut. Za cały rok europejski rynek nadal odnotowuje spadek.

Publikacja: 17.10.2013 05:01

Rynek motoryzacyjny coraz silniejszy

Foto: Bloomberg

Od początku roku koncerny samochodowe sprzedały o 3,9 proc. aut mniej (367,2 tys.) niż w tym samym okresie roku 2012. Nikt już jednak nie mówi o ponad 8-procentowym spadku, jak to powszechnie uważano jeszcze w marcu tego roku. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie prognozy mówiły o spadku ponad 5-procentowym. Nie zmienia to jednak faktu, że wrześniowe wyniki były najgorsze od 2003 roku, kiedy to ACEA zaczęła gromadzić dane dotyczące sprzedaży na rynku 27 krajów członkowskich i kandydatów do UE.

Będzie lepiej

Analitycy są jednak zgodni. Rynek znalazł dno i gorzej być już nie może. – Najgorsze już za nami. Spadek sprzedaży wyraźnie wyhamował i w tej chwili jesteśmy świadkami bardzo powolnej odbudowy popytu – mówił Peter Fuss z Global Automotive Centre EY (dawniej Ernst&Young). Nie ukrywał on jednak, że ten obraz rynku jest zakłamany, bo wzrost sprzedaży jest wyraźnie wspomagany najróżniejszymi promocjami i zniżkami. Wielu dilerów decyduje się też na autorejestrowanie pojazdów, żeby tylko wykazać się lepszymi wynikami. Zdaniem Petera Fussa miną przynajmniej dwa lata, zanim rynek zacznie naprawdę rosnąć, bez sztucznego pompowania promocjami.

Wyspiarze prowadzą

Dzisiaj najlepsza jest sytuacja w Wielkiej Brytanii, która odnotowuje wzrost od początku roku, a wrzesień był 6. z kolei miesiącem sprzedaży rosnącej w tempie dwucyfrowym.

W okresie styczeń-wrzesień 2013 brytyjski wzrost sprzedaży wyniósł 10,8 proc, zaś w wymiarze całorocznym ma sięgnąć 12 procent, czyli tyle, ile we wrześniu. To zresztą ten właśnie rynek napędza europejską sprzedaż, zważywszy że jest on drugim największym po Niemczech. Tyle że Niemcy nadal rozczarowują, chociaż spadek na tym rynku jest z miesiąca na miesiąc coraz płytszy. Za 9 miesięcy wyniósł 6 proc., a we wrześniu 1,2 proc. Analitycy twierdzą, że sytuacja powinna się poprawić po wrześniowych wyborach, więc wyniki październikowe powinny być lepsze. Nadal trudna jest sytuacja we Francji oraz we Włoszech. To, że zbliża się naprawdę koniec kryzysu w motoryzacji, widać po wzroście sprzedaży w krajach najgłębiej dotkniętych recesją – Portugalii, Grecji, Irlandii oraz Hiszpanii.

W górę Renault i Opel

Najbardziej imponujące wyniki osiągnął w sierpniu francuski Renault, któremu udało się zwiększyć sprzedaż o 17 proc., przy tym wielki jest w tym wkład taniej marki Dacia (wzrost o 40 proc.).

Nas powinny cieszyć lepsze wyniki Opla (plus 5,6 proc. we wrześniu) oraz marki Fiat, której sprzedaż wzrosła wprawdzie jedynie o 0,3 proc., ale ten wzrost był wyczekiwany od wielu miesięcy. Oznacza to więcej pracy dla polskich fabryk tych producentów. Więcej udało się sprzedać także wszystkich marek Volkswagena (najlepiej idzie Skodzie (plus 16,2 proc we wrześniu), solidne dwucyfrowe wyniki ma Mazda (plus 29,9), Lexus (plus 16,7) i Mercedes (13,9).

W Polsce sytuacja wydaje się lepsza niż w zachodniej Europie. We wrześniu sprzedaż samochodów osobowych wzrosła w porównaniu z sierpniem o blisko 15 proc. Z pierwszej piętnastki o największej sprzedaży większość marek poprawiła wyniki. Liderzy w segmencie premium, jak BMW i Mercedes, odnotowali nawet wzrosty dwucyfrowe. Ale także importerzy popularnych samochodów mają powody do zadowolenia.

Chevrolet z LPG

Przykładowo Chevrolet sprzedał w ubiegłym miesiącu prawie 830 aut, o połowę więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. – Liczymy na równie dobry wynik w październiku, m.in. dzięki promocyjnej ofercie na zestaw LPG – mówi dyrektor generalny Chevroleta na Region Europy Północnej Andrzej Żelazny.

Ale eksperci ostrzegają: na wzrost całego rynku wpływa duży reeksport. Auta w Polsce kupują zwłaszcza Niemcy z uwagi na korzystny kurs euro. – Szacunki wskazują, że reeksport wynosi 14–15 proc. sprzedaży i przybiera na sile – twierdzi szef Samaru Wojciech Drzewiecki. W rzeczywistości może być dużo większy i sięgać nawet 20 proc. To oznaczałoby, że rynek wciąż jest niestabilny.

Gorzej jest z produkcją. We wrześniu polskie fabryki wyprodukowały prawie 53,8 tys. samochodów osobowych i dostawczych. Co prawda w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku wynik jest lepszy, ale minimalnie – o 2,3 proc., tj. o 1,2 tys. samochodów. Za to łączna produkcja w czasie trzech pierwszych kwartałów tego roku wyniosła niecałe 445,4 tys. sztuk i była o jedną dziesiątą mniejsza niż w tym samym okresie przed rokiem. Przy tym samochody osobowe stanowiły 85 proc. produkcji.

W porównaniu z sierpniem wszyscy producenci poprawili wyniki. Ale wobec września ubiegłego roku – już tylko dwóch: Volkswagen Poznań o 17,5 proc. oraz Fiat Auto Poland o 3.9 proc. Natomiast wzrost w całym roku miał Volkswagen Poznań – o 4,2 proc.

Sytuacja ma się jednak poprawić. Fabryka Opla w Gliwicach, gdzie produkcja w trzech kwartałach spadła rok do roku o ponad 7 proc., ma szanse zakończyć obecny rok na małym plusie. W przyszłym ma już być znacznie lepiej. – Spodziewamy się, że produkcja w 2014 r. wzrośnie o 10 proc. – mówi dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland Andrzej Korpak.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów, d.walewska@rp.pl, a.wozniak@rp.pl

Od początku roku koncerny samochodowe sprzedały o 3,9 proc. aut mniej (367,2 tys.) niż w tym samym okresie roku 2012. Nikt już jednak nie mówi o ponad 8-procentowym spadku, jak to powszechnie uważano jeszcze w marcu tego roku. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie prognozy mówiły o spadku ponad 5-procentowym. Nie zmienia to jednak faktu, że wrześniowe wyniki były najgorsze od 2003 roku, kiedy to ACEA zaczęła gromadzić dane dotyczące sprzedaży na rynku 27 krajów członkowskich i kandydatów do UE.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?