Nowy BMW Mini

BMW uruchomił uroczyście w fabryce w Cowley (Oxford) produkcję słynnego samochodu Mini trzeciej generacji, bo chce umocnić się jako światowy lider na rynku luksusowych aut.

Publikacja: 19.11.2013 11:38

Nowy BMW Mini

Foto: Bloomberg

Premiera 3-drzwiowego hatchbacka, nadal o „pucołowatym" wyglądzie, odbyła się w 107 rocznicę urodzin Alexa Issigonisa, twórcy Mini. Auto w wersji podstawowej będzie kosztować 15 300 funtów (21 700 dolarów).

- To całkowicie nowy samochód, ale zachowuje poczucie kierowcy, że prowadzi go-karta - stwierdził członek zarządu BMW Peter Schwarzenbauer po  wjechaniu na podium. Jego zdaniem nowy Mini  - oryginalny i nadal pucołowaty - spodoba się energicznym  młodym ludziom i starszym fanom tej marki.

Produkcja seryjna nowej wersji zacznie się w tym tygodniu, samochód znajdzie się w  sprzedaży na rynku brytyjskim w marcu 2014. Auto jest posadowione na całkowicie nowej płycie podłogowej UKL 1 opracowanej przez BMW  i stosowanej dla 10 modeli grupy. Auro poprzedniej generacji zaczęto produkować w 2007 r. Pod koniec 2014 r. pojawi się wersja 5-drzwiowa, a kabriolet i Clubman w 2015 r.

Pierwotny mały, szybki o przystępnej cenie Mini zyskał ogromną popularność, gdy zaczęto go sprzedawać w 1959 r., okazał się także dużym sukcesem BMW, który wznowił tę markę w 2001 r. W 2012 r. jego sprzedaż wzrosła o 21 proc. do ponad 285 tys. sztuk, mimo pojawienia się konkurentów w rodzaju Fiata 500 i Opla Adam.

Mocniejsze i oszczędniejsze w spalaniu

Nowa gama pokazywana  na salonach w Los Angeles i Tokio, będzie nadal składać się z podstawowej wersji MINI One, MINI Cooper, wysokoprężnej MINI Cooper D i superluksusowej MINi Cooper S. Samochody są dłuższe o 98 mm (łącznie 3,821m), wyższe o 7 mm i szersze  o 44 mm od poprzedniej generacji. Pojemność bagażnika zwiększono ze 160 do 211 litrów.

Samochód wyróżnia się nowym grillem, światłami LED z przodu (z całodziennymi światłami  pozycyjnymi), większymi światłami z  tyłu,  przednią szybą o większym spadku i niżej zamocowanym tylnym zderzakiem. Będzie oferowany  z jednym z dwóch nowych silników 3-cylindrowych 1,5 litra, benzynowym o mocy  134 bhp i Diesla 114 bhp, dającymi prędkość do 100 km/h w ciągu 7,9 i 9,2 sekund oraz  4-cylindrowego 2 l  z turbodoładowaniem o mocy 189 bhp i przyspieszeniu do 100 km/h w 6,8 sek. Zapewnią mniejsze zużycie  paliw o ok. 2,7 proc.  - podkreślił Schwarzenbauer. Klienci  będą mieć do wyboru 3 -6 stopniowe skrzynie biegów: ręczną, automatyczną i automatyczną  sportową.

Podstawowa wersja MINI One będzie kosztować 15 300 funtów, aut średniego segmentu MINI Cooper ok.15 tys., wersja wysokoprężna, najbardziej oszczędna w tym segmencie -16 450, a najszybszy i najmocniejszy  MINI Cooper S - 18 650 funtów.  Wersje Cooper i Cooper D będą o 2 proc. (ok.400 funtów) droższe od oferowanych dotąd.

BMW zapowiedział zainwestowanie 750 mln funtów  w trzy brytyjskie fabryki w następnych latach, włącznie z dotychczasowymi 500 mln w zakład w Oxfordzie, gdzie zbudowano nowy dział produkcji karoserii przez 1000 robotów, ponad dwukrotnie więcej od używanych przy produkcji poprzednich wersji.

Premiera 3-drzwiowego hatchbacka, nadal o „pucołowatym" wyglądzie, odbyła się w 107 rocznicę urodzin Alexa Issigonisa, twórcy Mini. Auto w wersji podstawowej będzie kosztować 15 300 funtów (21 700 dolarów).

- To całkowicie nowy samochód, ale zachowuje poczucie kierowcy, że prowadzi go-karta - stwierdził członek zarządu BMW Peter Schwarzenbauer po  wjechaniu na podium. Jego zdaniem nowy Mini  - oryginalny i nadal pucołowaty - spodoba się energicznym  młodym ludziom i starszym fanom tej marki.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska: Za sprawą AI wszyscy wchodzimy w nową erę
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?