Technologia, jak wynika z najnowszego badania IBM, jest najważniejszym czynnikiem zewnętrznym determinującym rozwój przedsiębiorstwa. Międzynarodowe coroczne badanie IBM C-Suite Study 2013 objęło prawie 4,2 tys. przedstawicieli kadry zarządzającej firm z 70 krajów. Wśród nich było 82 menedżerów z Polski.
Rola technologii cały czas rośnie. Jeszcze kilka lat temu ankietowani najczęściej wskazywali, że o tym, jak rozwija się ich firma, decydują głównie czynniki rynkowe oraz makroekonomiczne. Obecnie ich znaczenie zmalało. Obok technologii wzrosła też rola otoczenia prawno-legislacyjnego.
To nie tylko petent
Wśród trzech kluczowych czynników, które zdaniem menedżerów będą miały istotny wpływ na kształtowanie przyszłości ich przedsiębiorstw, znalazły się: otwartość na wpływy i sugestie ze strony klientów, wprowadzenie innowacji cyfrowych i fizycznych oraz angażowanie klientów poprzez zapewnienie im odpowiedniej jakości obsługi.
– Pytani przez nas dyrektorzy uważają, że to klienci, zaraz po zarządzie, mają największy wpływ na strategię przedsiębiorstw. Ten czynnik wskazało aż 55 proc. z nich – stwierdza Ales Bartunek, kierujący polską filią IBM.
W Polsce, jak wynika z badań amerykańskiego koncernu, przedsiębiorcy również zaczynają dostrzegać, że to ich kontrahenci mają coraz więcej do powiedzenia w wyznaczeniu kierunków rozwoju firmy. Tak uważa 46 proc. ankietowanych.