Reklama
Rozwiń

Rośnie sprzedaż aut w Europie

Ostrożne prognozy jeszcze sprzed miesiąca dotyczące sprzedaży mają coraz mniej wspólnego z rzeczywistością. Rynek aut w Europie w I kw. wzrósł o 8,6 proc.

Publikacja: 18.04.2014 01:55

Rośnie sprzedaż aut w Europie

Foto: Bloomberg

Chęć wymiany samochodów kupionych przed kryzysem połączona z rabatami od producentów zrobiły swoje.

Jest to najwyższy wzrost od 2010 r., kiedy kilka europejskich rządów wprowadziło programy złomowania aut. Teraz złomowanie, ale prowadzone w bardzo rozsądny sposób, wydobyło z zapaści rynek hiszpański. Tam rząd nakazał pozbycie się starych aut w pełnym tego słowa znaczeniu. Dlatego rynek ruszył, a za nim inwestycje w hiszpańskie fabryki motoryzacyjne, m.in. Opla i Nissana. Z tego powodu też rynek hiszpański zanotował w I kw. wzrost o 11,8 proc., do 202 tys. nowych rejestracji.

W zasadzie tylko trzy kraje – Szwajcaria, Holandia i Belgia – zanotowały w I kw. spadek sprzedaży odpowiednio o 4,7, 6,7 i 0,4 proc. Rekord wzrostu pobił Cypr (+79 proc.), tyle że przy malutkim rynku – w marcu sprzedano tam niespełna 500 aut, a w I kw. niecałe 2100.

Rekordy wzrostu za I kw. biły też Polska i Bułgaria, gdzie sprzedaż urosła odpowiednio o 28,9 i 30,4 proc., choć tempem przebiła nas Portugalia (+40,5 proc.). Tyle że znów w Polsce ten wzrost oznacza sprzedaż 97,6 tys. aut, w Portugalii 33,9 tys., zaś w Bułgarii 4,6 tys.

Zdaniem Carlosa Da Silvy z IHS Automotive na rynek wrócili i klienci pojedynczy, i korporacje, które odnawiają flotę. Jednocześnie sprzedaż jest w wielu wypadkach dodatkowo wspierana zachętami finansowymi sięgającymi nawet 20 proc. ceny auta. Da Silva jednak ostrzega producentów i dilerów, że konsumenci tak przywykli do niższych cen, że bardzo trudno będzie je teraz podnieść.

Na rynku wyraźnie widać też faworytów. Najwięcej fanów zyskuje Dacia z grupy Renault, która w I kw. odnotowała wzrost aż o 42,7 proc., chociaż przed rokiem i tak była najlepiej sprzedającym się autem na rynku francuskim. W grupie Fiata najlepiej sprzedaje się Jeep, który w tym roku wprowadzi na europejski rynek kolejny nowy model – najmniejsze auto tej marki, Renegade. W grupie Toyoty największym popytem cieszy się Lexus (+32,5 proc.), a z pozostałych „japończyków" Mazda: 39,9 proc. wzrostu w marcu i 30,5 proc. w I kw.

Nas powinien cieszyć wzrost popytu na marki, które produkują w Polsce – Opla i Fiata. Obie wyszły z dołka, zwiększają sprzedaż, a Opel dodatkowo także udział w rynku. W I kw. było to już 6,9 proc., głównie dzięki nowym modelom – Adamowi, Merivie oraz odnowionej Astrze i Insigni.

Widać również, że z kłopotów wychodzi Volvo, a z wyników sprzedaży Mercedesa, BMW i Audi można wywnioskować, że segment premium również poza kryzysem ma się dobrze.

Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec
Biznes
Microsoft zwolni 9000 pracowników, bo inwestuje w sztuczną inteligencję
Biznes
Del Monte ogłosiło upadłość. Klienci odwrócili się od konserwowanej żywności
Biznes
KE proponuje nowy cel emisji, polski opór wobec ETS2 i umowa USA-Wietnam