Mundial nie wywołał hossy w piwie

Mundial ożywił nieco rynek piwa. Producenci stawiają na nowości.

Publikacja: 18.07.2014 11:59

Mundial nie wywołał hossy w piwie

Foto: Bloomberg

– W tym roku spodziewamy się stabilizacji na rynku piwa, jeśli idzie o wielkość spożycia – mówi „Rz" Tomasz Bławat, szef Związku Browary Polskie oraz prezes Carlsberg Polska. – Jeżeli spożycie wzrośnie, to o 1 proc., pod warunkiem jednak, że lato będzie długie i słoneczne.

Pogoda, szczególnie w czasie wakacji, jest tradycyjnie kluczowa dla sprzedaży piwa w Polsce. Ma dużo większe znacznie niż wydarzenia sportowe, jak np. zakończony kilka dni temu mundial w Brazylii.

Ceny pod presją

Browary przyznają, że piłkarskie rozgrywki mogły nieco ożywić sprzedaż w czerwcu i w pierwszej połowie lipca (nie ma jeszcze oficjalnych danych), ale nie wywołały boomu na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Przeciętny Polak spożywa już niemal 100 litrów piwa rocznie, co daje nam miejsce w europejskiej czołówce.

Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2014 r. Polacy kupili – nie licząc gastronomii – o 2,2 proc. więcej piwa niż przed rokiem. Ale – jak szacują producenci – po pięciu miesiącach wzrost sprzedaży w sklepach i sieciach handlowych mógł wynieść już tylko 1 proc. Powodem była kiepska pogoda w maju. Stagnacja sprzedaży zaostrza konkurencję.

– Wielkość sprzedaży rośnie szybciej niż jej wartość, co wskazuje na ostrą walkę cenową – wyjaśnia Tomasz Bławat.

Średnia cena detaliczna piwa wynosi dziś 5,15 zł i jest o 4 grosze niższa niż przed rokiem. Pięć lat temu litr piwa kosztował 5,27 zł.

– Spadek cen jest widoczny we wszystkich kanałach handlu z wyjątkiem dyskontów, bo tam cena piwa pozostała na stabilnym poziomie – mówi Wojciech Mrugalski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, największego producenta piwa w Polsce.

Najbardziej ceny piwa zmalały ostatnio w małych sklepach, bo Polacy kupowali w nich mniej marek premium. Rosła tam natomiast sprzedaż piw najtańszych.

Aby poprawić marże, duże browary idą w ślady regionalnych oraz rzemieślniczych warzelni i rozwijają sprzedaż piw specjalnych. Wiosną tego roku Grupa Żywiec wprowadziła trzy nowe warianty piwa Żywiec: bock, marcowe i białe, czyli pszeniczne. Od stycznia tego roku Carlsberg sprzedaje pod marką Okocim także piwo niepasteryzowane.

Nowości w górę

– Piwne specjalności i piwa smakowe stanowią ciekawą alternatywę dla piw typu lager. Przewidujemy, że zainteresowanie nimi konsumentów będzie trwałym trendem, bo obserwujemy to już w innych krajach – mówi Tomasz Bławat.

Od stycznia do maja 2014 r. sprzedaż piw specjalnych urosła w Polsce o 30,8 proc. w porównaniu z 2013 r. Wśród piw smakowych szczególnie dobrze radzą sobie radlery, czyli piwa z lemoniadą. W pierwszych pięciu miesiącach 2014 r. kupiliśmy ich o niemal 29 proc. więcej niż przed rokiem.

Wojciech Mrugalski zaznacza, że piwa specjalne są wciąż niszą, ale ich rosnąca sprzedaż  świadczy o dojrzewaniu gustów polskich piwoszy oraz rozwijającej się kulturze piwnej w naszym kraju.

– Małe browary już przyzwyczaiły Polaków do bogatej oferty i wielu nowości – mówi Maciej Chołdrych, właściciel firmy Piwoznawcy.pl. – Tym tropem pójdą też duże firmy. Będzie z pewnością więcej piw sezonowych i takich z limitowanych edycji.

– W tym roku spodziewamy się stabilizacji na rynku piwa, jeśli idzie o wielkość spożycia – mówi „Rz" Tomasz Bławat, szef Związku Browary Polskie oraz prezes Carlsberg Polska. – Jeżeli spożycie wzrośnie, to o 1 proc., pod warunkiem jednak, że lato będzie długie i słoneczne.

Pogoda, szczególnie w czasie wakacji, jest tradycyjnie kluczowa dla sprzedaży piwa w Polsce. Ma dużo większe znacznie niż wydarzenia sportowe, jak np. zakończony kilka dni temu mundial w Brazylii.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?