Słabe wyniki po kontroli chleba

Ponad połowa pieczywa skontrolowanego w 2013 r. budziła zastrzeżenia ?– wynika z najnowszego raportu Inspekcji ?Handlowej.

Publikacja: 28.07.2014 21:37

Inwestorzy sprawdzili ponad 2,8 tys. partii pieczywa i wyrobów piekarskich, nieprawidłowości stwierd

Inwestorzy sprawdzili ponad 2,8 tys. partii pieczywa i wyrobów piekarskich, nieprawidłowości stwierdzili aż w 55,6 proc. przypadków.

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Inspektorzy sprawdzili ponad 2,8 tys. partii pieczywa i wyrobów piekarskich, nieprawidłowości stwierdzili aż w 55,6 proc. przypadków. Najwięcej uwag Inspekcji Handlowej dotyczyło oznakowania pieczywa sprzedawanego luzem. Zgłosiła zastrzeżenia do 63,3 proc. spośród 758 partii. Nieprawidłowości polegały m.in. na braku informacji o masie jednostkowej pieczywa oraz niepodawaniu pełnej nazwy produktu i danych identyfikujących producenta.

Znacznie rzadziej kwestionowano niewłaściwą jakość pieczywa – taki problem dotyczył 12 proc. spośród 58 skontrolowanych partii. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. kruszenia się kromek chleba i obniżonej w stosunku do informacji na oznaczeniu masy pieczywa.

– Wiele rodzajów pieczywa sprzedawanego w Polsce oznakowane jest metką tylko z ogólnikową nazwą, np. chleb wiejski. Taka informacja niewiele daje – konsument powinien od razu wiedzieć, choćby z jakiego rodzaju mąki powstał – uważa Dariusz Łomowski, zastępca dyrektora Departamentu Inspekcji Handlowej UOKiK. – Sprzedawca ma obowiązek wiedzieć, z czego konkretne pieczywo powstało, i argument, iż nikt dotychczas o to nie pytał, nie jest przekonujący – dodaje.

Grzegorz Nowakowski, dyrektor Instytutu Polskie Pieczywo (IPP), potwierdza, że część pieczywa jest źle oznakowana. Przodują w tym jednak – jak zaznacza – hipermarkety, które psują opinię całej branży piekarniczej.

Znacznie większym problemem jest słaba jakość chleba i bułek.

– Niektóre małe piekarnie próbują nawiązać walkę o klienta poprzez konkurencję cenową, co – niestety – odbija się na jakości pieczywa – twierdzi Grzegorz Nowakowski. – Takie podejście nie przynosi pozytywnych ekonomicznie efektów, a jedynie psuje rynek.

Piekarnie walczą ostro o klientów, bo spożycie pieczywa jest w Polsce coraz mniejsze. W 2014 r. w gospodarstwach domowych może spaść do 49 kg na osobę – prognozuje IPP. W 2013 r. mogło sięgnąć 50,5 kg. Jeszcze w 1990 r. przekraczało 104 kg, a w 2003 r. wynosiło 73,3 kg.

Piekarze tłumaczą, że w polskich domach maleje spożycie pieczywa, ponieważ zmieniają się nasze nawyki żywieniowe. Jemy więcej przekąsek oraz płatków zbożowych. Częściej niż przed laty odwiedzamy lokale gastronomiczne.

Piotr Mazurkiewicz, Beata Drewnowska

Inspektorzy sprawdzili ponad 2,8 tys. partii pieczywa i wyrobów piekarskich, nieprawidłowości stwierdzili aż w 55,6 proc. przypadków. Najwięcej uwag Inspekcji Handlowej dotyczyło oznakowania pieczywa sprzedawanego luzem. Zgłosiła zastrzeżenia do 63,3 proc. spośród 758 partii. Nieprawidłowości polegały m.in. na braku informacji o masie jednostkowej pieczywa oraz niepodawaniu pełnej nazwy produktu i danych identyfikujących producenta.

Znacznie rzadziej kwestionowano niewłaściwą jakość pieczywa – taki problem dotyczył 12 proc. spośród 58 skontrolowanych partii. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. kruszenia się kromek chleba i obniżonej w stosunku do informacji na oznaczeniu masy pieczywa.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki