W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła pierwszy etap przetargu na budowę 20-kilometrowego odcinka pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia. Spośród złożonych ofert do drugiego etapu wybrano 17 wykonawców, którzy spełnili warunki. W pierwszym etapie dokonywana była selekcja firm i konsorcjów pod kątem ich realnego potencjału. W drugim etapie będą składane oferty cenowe. Kryterium oceny będzie składową ceny (90 proc.) i okresu gwarancji (10 proc.).
Odcinek autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Stanowi on listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców są uruchamiane od ubiegłego roku.
Odcinek Rząsawa – Blachownia jest drugim, dla którego GDDKiA rozstrzygnęła pierwszy etap postępowania przetargowego. Wcześniej zakończono pierwszy etap przetargu na odcinek pomiędzy węzłami Blachownia i Zawdzie. Do drugiego etapu trafiło 20 firm. Dla pozostałych dwóch odcinków nadal trwa analiza wniosków. Kolejne rozstrzygnięcia mają nastąpić niebawem.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa - Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Nie ma na razie decyzji w sprawie budowy odcinka A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem. Jest co prawda wydane zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, ale o przetargach nikt jeszcze nie mówi. W dodatku autostradzie na tym odcinku sprzeciwiają się lokalni samorządowcy obawiając się odcięcia od tranzytu.