Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym

Ponieważ statystki wypadków drogowych pokazują, że pora nocna jest szczególnie niebezpieczna dla pieszych i po zapadnięciu zmroku ryzyko utraty życia w wypadku drogowym jest ponad dwukrotnie większe niż za dnia, to dlatego znowelizowano przepisy i od 31 sierpnia br. rozszerzono obowiązek używania elementów odblaskowych na wszystkich pieszych (bez względu na ich wiek), w przypadku gdy poruszają się oni po zmierzchu po drodze znajdującej się poza obszarem zabudowanym.

Aktualizacja: 10.09.2014 15:42 Publikacja: 10.09.2014 15:39

Zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym

Foto: ROL

Nowe przepisy nie dotyczą jedynie pieszych znajdujących się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. – Za pieszego uważa się także osobę prowadzącą, pchającą lub ciągnącą rower, motorower lub motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, osobę poruszającą się na hulajnodze, deskorolce, rolkach, wrotkach etc. a także dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej – przypomina Maciej Mosiej, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Policja zwraca uwagę, że choć przepisy nie przewidują specjalnej kary za brak elementu odblaskowego, to na podstawie ogólnych przepisów o wykroczeniach, osoby, które odblasków nie będą stosowały, mogą otrzymać mandat w wysokości od 20 do nawet 500 zł.

Rodzaj, kształt, wielkość ani kolor odblasku nie zostały określone w przepisach; może to być odblaskowa nalepka lub zawieszka, opaska bądź kamizelka. Natomiast obowiązkiem pieszego jest noszenie odblasku w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, czyli od strony nadjeżdżających pojazdów. – Aby kierowca mógł nas zobaczyć jak najwcześniej, należy odblask umieścić jak najniżej – radzi Sekretarz Krajowej Rady BRD. – Wtedy snop świateł pojazdu najszybciej spotka się z odblaskiem i stanie się on widoczny dla kierowcy – tłumaczy.

Choć nie ma takiego wymogu, to przy zakupie dobrze jest wybierać odblaski spełniające normę EN/PN 471 lub EN 13356, gdyż produkt taki widoczny jest z odległości zapewniającej kierującemu pojazdem wystarczająco dużo czasu i odpowiedni dystans do wykonania bezpiecznego manewru omijania, wymijania lub zatrzymania się. Producentów i dystrybutorów takich odblasków jest w Polsce wielu. – Odblaski nie spełniające tych norm widzialne są często z odległości nieprzekraczającej 80 m, a to przy prędkościach rozwijanych przez pojazdy poza obszarami zabudowanymi może być stanowczo zbyt małym dystansem, żeby nie zostać najechanym – zwraca uwagę Maciej Mosiej.

– Zadbajmy o bezpieczeństwo swoje oraz innych uczestników ruchu, pomóżmy kierowcom, aby łatwiej im było dostrzec pieszych i wspólnie sprawmy, aby noszenie odblasków było dla wszystkich rutynową, codzienną czynnością –

apeluje Sekretarz Krajowej Rady BRD.

Nowe przepisy nie dotyczą jedynie pieszych znajdujących się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. – Za pieszego uważa się także osobę prowadzącą, pchającą lub ciągnącą rower, motorower lub motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się na wózku inwalidzkim, osobę poruszającą się na hulajnodze, deskorolce, rolkach, wrotkach etc. a także dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej – przypomina Maciej Mosiej, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej