Rekordowa sprzedaż motocykli

Dealerzy w salonach motocyklowych mają powody do zadowolenia.

Publikacja: 11.10.2014 17:28

Rekordowa sprzedaż motocykli

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski Prz.Wie. Przemek Wierzchowski

Już dawno nie było tylu kupujących. Zwłaszcza z początkiem jesieni, gdy sezon praktycznie się już zamyka. Jednak tym razem we wrześniu rejestracje nowych motocykli sięgnęły 895 sztuk, tj. o prawie 130 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, to pierwszy wrzesień z tak dużą liczbą rejestracji od dziewięciu lat, czyli odkąd PZPM obserwuje ten rynek.

Także wyniki skumulowane okazują się bardzo dobre. Od stycznia do września zarejestrowano 8314 maszyn, czyli o jedną czwartą więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepszy rezultat po trzech kwartałach od 2008 roku, kiedy przybyło w takim samym czasie 9500 nowych motocykli.

Wszystko za sprawą zmiany przepisów zezwalającej na prowadzenie motocykli o pojemności do 125 cm3 posiadaczom prawa jazdy kategorii B. Do niedawna kierowcy z tą kategorią mogli bez dodatkowych uprawnień jeździć wyłącznie jednośladami z silnikami o pojemności do 50 cm3 i mocy silnika do 4 kW. W praktyce są to miejskie skutery nie przekraczające prędkości 50 km na godzinę. A więc wolne, przez to niezbyt bezpieczne, bo nie oferujące wystarczającego przyspieszenia przy wyprzedzaniu. – Tymczasem 125-ki są niewiele droższe, za to o niebo praktyczniejsze. I bardzo łatwo się je prowadzi – twierdzi szef branżowego miesięcznika MotoRmania, Piotr Surowiec.

Do tej pory ten rodzaj jednośladów systematycznie tracił na rzecz maszyn z wielkimi silnikami, które zgarnęły przeszło jedną trzecią całego rynku. Ale po zmianie przepisów to właśnie 125-tki najbardziej nęcą klientów. I choć nowe zasady weszły w życie dopiero 24 sierpnia, to już w lipcu 125-tki stanowiły połowę całej sprzedaży nowych motocykli w Polsce.

W rezultacie w tym roku pojawił się drugi szczyt sprzedaży trwający od lipca do września (3446 zarejestrowanych nowych motocykli) i znacznie przewyższający tradycyjnie najlepszy okres popytowy od kwietnia do czerwca (3183 szt.). Jeszcze we wrześniu zarejestrowano 526 nowych maszyn z silnikami do 125 cm. Niemal pięć razy więcej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 3104. To prawie dwa razy więcej niż przed rokiem (wzrost o 88 proc.). Ich udział w całym rynku urósł do ponad 37 proc. z 25 proc., jakie małe motocykle miały jesienią 2013 roku.

Boom na lekkie motocykle

Najpopularniejsze marki to: Romet, Junak i Kymco. Ale kupujący mają w czym wybierać praktycznie spośród wszystkich liczących się na polskim rynku marek. Przykładowo Yamaha jeszcze przed wakacjami wprowadziła do sprzedaży model X-Max 125, typowo sportowy, za 18,9 tys. zł. Tańsza opcja to model D'elight – skuter w stylu retro. Jak twierdzi importer – adresowany jest do wymagających kobiet i niewysokich mężczyzn. Cena: 8,8 tys. zł. Kolejne dwa modele weszły na rynek latem. – To model Majesty S, stylowy i wysmakowany, w cenie 13,9 tys. zł. Do tego Tricity, czyli trójkołowiec łatwiejszy w prowadzeniu niż klasyczny skuter – mówi manager marketingu w Yamaha Motor Polska, Joanna Kazanecka.

Lekkie motocykle wyprzedziły w klasyfikacji dominujące do tej pory najcięższe maszyny z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Tych ostatnich zarejestrowano do września 2505 sztuk, co stanowi 30 proc. całego rynku. Najwięcej zarejestrowano motocykli BMW - 843 szt. od początku roku. Bawarska marka odnotowała zarazem wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym o jedną trzecią. Prawie o połowę mniej sprzedał kolejny na liście Harley-Davidson – 424 szt. Wysoką dynamikę w tej klasie wykazało trzecie w rankingu Kawasaki, ze sprzedaż 296 motocykli i wzrostem w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie połowę.

Zdaniem przedstawicieli branży, boom na lekkie motocykle może jednak zmienić strukturę dotychczasowej sprzedaży. 125-tki mogą bowiem dużych miastach spełniać rolę taniego środka lokomocji na dojazd do pracy. Z drugiej strony, ułatwią przesiadkę na duże maszyny, o większych pojemnościach, znacznie szybsze, a zarazem droższe.

Już dawno nie było tylu kupujących. Zwłaszcza z początkiem jesieni, gdy sezon praktycznie się już zamyka. Jednak tym razem we wrześniu rejestracje nowych motocykli sięgnęły 895 sztuk, tj. o prawie 130 proc. więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, to pierwszy wrzesień z tak dużą liczbą rejestracji od dziewięciu lat, czyli odkąd PZPM obserwuje ten rynek.

Także wyniki skumulowane okazują się bardzo dobre. Od stycznia do września zarejestrowano 8314 maszyn, czyli o jedną czwartą więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepszy rezultat po trzech kwartałach od 2008 roku, kiedy przybyło w takim samym czasie 9500 nowych motocykli.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca