Mer­ca­tor Me­di­cal, je­den z naj­więk­szych w Eu­ro­pie Środ­ko­wo­-Wschod­niej pro­du­cen­tów i dys­try­bu­to­rów me­dycz­nych rę­ka­wic jed­no­ra­zo­wych, chce zwięk­szyć sprze­daż w USA. – Za­ło­ży­li­śmy w tym kra­ju przed­sta­wi­ciel­stwo, mie­sięcz­nie mo­że­my sprze­da­wać na  ame­ry­kań­ski ry­nek, cha­rak­te­ry­zu­ją­cy się wyż­szy­mi mar­ża­mi niż u nas, 30 mln rę­ka­wi­czek, czy­li 30 proc. na­szej pro­duk­cji. Do tej po­ry na­szą bo­lącz­ką w USA by­ły zbyt ni­skie mo­ce pro­duk­cyj­ne. Te­raz dzię­ki ich zwięk­sze­niu pla­nu­je­my zdy­na­mi­zo­wać dys­try­bu­cję rę­ka­wi­czek w tym kra­ju – zapowiada Wi­told Kru­szew­ski, dy­rek­tor fi­nan­so­wy Mer­ca­to­ra.

Kra­kow­ska fir­ma od kil­ku lat ma fa­bry­kę rę­ka­wic la­tek­so­wych w Taj­lan­dii. Roz­bu­do­wa zakładu po­wo­li do­bie­ga koń­ca. – Za kil­ka dni otwo­rzy­my dru­gą z do­ce­lo­wo czte­rech no­wych li­nii, co po­zwo­li zwięk­szyć mo­ce pro­duk­cyj­ne o  15 mln sztuk rę­ka­wic la­tek­so­wych mie­sięcz­nie. W grud­niu 2014 r. i lu­tym 2015 r. zo­sta­ną udo­stęp­nio­ne ko­lej­ne dwie li­nie, dzię­ki cze­mu mo­ce te­go za­kła­du wzro­sną do 100–110 mln sztuk mie­sięcz­nie – in­for­mu­je Kru­szew­ski.

Mer­ca­tor sza­cu­je wiel­kość świa­to­we­go ryn­ku rę­ka­wic la­tek­so­wych na 130 mld sztuk rocz­nie. – Po za­koń­cze­niu roz­bu­do­wy bę­dzie­my w sta­nie sprze­da­wać ok. 170 mln rę­ka­wic mie­sięcz­nie, co da po­nad 1,5-proc. udział w ryn­ku. Chcie­li­by­śmy dojść do 5 proc. i dlatego roz­wa­ża­my ko­lej­ne in­we­sty­cje po­le­ga­ją­ce nie tyl­ko na roz­bu­do­wie fa­bry­ki w Taj­lan­dii. Ale to bar­dzo wstęp­ne pla­ny. Nie wy­klu­cza­my też nie­wiel­kich prze­jęć – mówi Kruszewski.

Po ostat­nich spad­kach ce­ny la­tek­su na­tu­ral­ne­go są na naj­niż­szych po­zio­mach od pię­ciu lat. Z jed­nej stro­ny ozna­cza to niż­sze kosz­ty su­row­ca, z dru­giej niż­szą ce­nę go­to­we­go pro­duk­tu. – Za­kła­da­my, że ce­ny la­tek­su się utrzy­ma­ją, choć ma­my na­dzie­ję na ich lek­ki wzrost – mó­wi Kru­szew­ski.

W pierw­szym pół­ro­czu mar­ża EBIT­DA gru­py wy­nio­sła 9,4 proc. – Na­szym ce­lem jest 11–12 proc., chce­my to osią­gnąć do koń­ca 2015 r., co wy­ni­ka m.in. z pro­gra­mu mo­ty­wa­cyj­ne­go. Istot­na bę­dzie roz­bu­do­wa mo­cy pro­duk­cyjnych, która sko­ko­wo po­win­na po­pra­wić ren­tow­ność dzię­ki efek­to­wi ska­li i sy­ner­gii w seg­men­cie dys­try­bu­cji – do­da­je.