Berlin: rozbudować lotnisko, które nie działa

Nowe główne lotnisko Berlina jest za małe i trzeba je rozbudować - twierdzą niemieckie media. problem tylko w tym, że to lotniska nie zostało jeszcze oddane do użytku.

Publikacja: 03.11.2014 14:04

Berlin: rozbudować lotnisko, które nie działa

Foto: Bloomberg

Lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) to najbardziej pechowa inwestycja w powojennych Niemczech: kosztowna i owiana skandalami a na dodatek jej oddanie do użytku przesuwa się w czasie o kolejne miesiące. Lotnisko miało być gotowe w październiku 2011 roku. Jednak termin otwarcia był już tak często przesuwany, że berlińczycy nie wierzą w zapewnienia Hartmuta Mehdorna, prezesa spółki budującej obiekt, że lotnisko zacznie działać w 2016 roku.

Tym bardziej, że jak informuje "Bild am Sonntag" lotnisko trzeba rozbudować a to pochłonie kolejne miliardy euro, których spółka nie ma. Mehdorn chciałby rozbudować terminal główny, ale potrzebuje na to co najmniej 1,3 mld euro. Ponad to planuje rozbudowę i unowocześnienie lądowisk i infrastruktury, co ma kosztować 430 mln euro.

Rada nadzorcza BER jeszcze nie zapoznała się z planami prezesa. Najbliższe posiedzenie zaplanowano dopiero na grudzień.

Budowa nowego lotniska w stolicy Niemiec kosztowała już 5,4 mld euro - początkowy koszt lotniska wynosił 2,5 mld euro. Latem spółka budująca obiekt dostała zastrzyk finansowy w wysokości 1,1 mld euro, który czeka jeszcze na zatwierdzenie Komisji Europejskiej. Niemieckie media wątpią czy Mehdornowi uda się otrzymać zgodę na kolejne pieniądze, które pochodzą z budżetu federalnego oraz budżetu krajowego. Senat kraju związkowego Brandenburgia jeszcze w październiku twierdził, ze nie dostał żadnych planów rozbudowy lotniska i o niczym nie wie.

Lokalne media zwracają uwagę, że już podczas planowania lotniska i początku budowy zwracano uwagę na niedoszacowanie liczby pasażerów i przepustowości portu lotniczego. Berlin staje się coraz bardziej atrakcyjny punktem przesiadkowym i potrzebuje znacznie większego lotniska centralnego.

Jednak kolejne skandale z niedoróbkami na terenie lotniska oraz skandalem korupcyjnym wokół głównego inżyniera lotniska Jochena Großmanna przesłoniły kwestie wielkości portu lotniczego. Media i opinia publiczna bardziej skupiły się na kolejnych odraczanych terminach otwarcia lotniska, niż na jego przepustowości.

W grudniu prezes Mehdorn zamierza przedstawić radzie nadzorczej kolejny "ostateczny" termin uruchomienia lotniska.

Każdy miesiąc przestoju BER to 20 mln euro za prąd i klimatyzację, ochronę, sprzątanie oraz utrzymanie infrastruktury.

Nowe berlińskie lotnisko, powstające w Brandenburgii na południe od Berlina w pobliżu dawnego lotniska Schoenefeld, ma zastąpić zamknięty w 2008 roku Tempelhof oraz pełniący obecnie funkcję głównego berlińskiego portu lotniczego Tegel na północy miasta. Ma obsługiwać 27 milionów pasażerów rocznie i będzie tym samym trzecim co do wielkości, po Frankfurcie nad Menem i Monachium, portem lotniczym w Niemczech. Dyrekcja nowego lotniska zabiega także o polskich pasażerów, szczególnie z położonego w pobliżu granicy Szczecina.

Lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) to najbardziej pechowa inwestycja w powojennych Niemczech: kosztowna i owiana skandalami a na dodatek jej oddanie do użytku przesuwa się w czasie o kolejne miesiące. Lotnisko miało być gotowe w październiku 2011 roku. Jednak termin otwarcia był już tak często przesuwany, że berlińczycy nie wierzą w zapewnienia Hartmuta Mehdorna, prezesa spółki budującej obiekt, że lotnisko zacznie działać w 2016 roku.

Tym bardziej, że jak informuje "Bild am Sonntag" lotnisko trzeba rozbudować a to pochłonie kolejne miliardy euro, których spółka nie ma. Mehdorn chciałby rozbudować terminal główny, ale potrzebuje na to co najmniej 1,3 mld euro. Ponad to planuje rozbudowę i unowocześnienie lądowisk i infrastruktury, co ma kosztować 430 mln euro.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się