Etihad ma zgodę na kupno udziałów we włoskiej Alitalii

Etihad Airways z Abu Zabi otrzyma w przyszłym tygodniu warunkową zgodę na kupno 49 proc. udziałów we włoskiej Alitalii i zdobędzie w ten sposób silny przyczółek w Europie

Publikacja: 14.11.2014 15:34

Etihad ma zgodę na kupno udziałów we włoskiej Alitalii

Foto: Bloomberg

- Komisja Europejska zamierza zatwierdzić tę umowę — stwierdziła jedna z osób w Brukseli, prosząc, by jej nie ujawniano, bo decyzja władz Unii nie jest jeszcze oficjalna. Komisja ma ją ogłosić do 17 listopada.

Informatorzy agencji Reutera powiedzieli, że pion konkurencji w Komisji zaakceptował ofertę obu linii oddania niektórych działek czasowych (slotów) na szlaku Rzym-Belgrad, aby ułatwić życie rywalom i rozwiać niepokoje organów kontroli, że umowa może ograniczyć wolną konkurencję.

- To ustępstwo jest takie samo jak w przypadku wcześniejszych umów między przewoźnikami — stwierdził jeden z tych informatorów. Specjaliści do walki ze zmowami kartelowymi oceniają, że ustępstwo to jest całkiem skromne w porównaniu z poprzednimi umowami, kiedy niektóre linie musiały odstąpić swe sloty na dwóch albo trzech trasach.

Andreas Kafetzopulos z kancelarii prawniczej Dechert ocenia, że jeśli dojdzie do zatwierdzenia tej umowy w pierwszym podejściu, to dlatego, że zainteresowane strony podjęły wcześniej otwarte i szczere rozmowy z Komisją i równie szybko rozwiały wszelkie wątpliwości, jakie Komisja wyraziła podczas oceny tej umowy.

Trzecia osoba uważa, że sekcja transportu Komisji — która sprawdza, czy dana umowa spełnia unijne normy i przepisy, zobowiązujące władze Unii lub przewoźników do posiadania ponad 50 proc. udziałów, by mieć prawdziwą kontrolę nad daną linią — zatwierdzi tę umowę. — W tej chwili w Komisji przeważa takie nastawienie — dodała. Ostateczna decyzja powinna zapaść do końca roku.

Sekcja ta sprawdza także zgodność z regułami przejęcie przez Etihad 29 proc. udziałów w Air Berlin, udziału Delty Air Lines w Virgin Atlantic, chińskiego NHCA w Cargolux i Korean Air w CSA.

Etihad dołączy do planu ratowania Alitalii sumą 1,76 mld euro, obok obecnych akcjonariuszy i włoskiej poczty Poste Italiane. Pieniądze pozwolą Alitalii zainwestować w bardziej rentowne trasy dalekiego zasięgu i zmniejszyć zależność od usług krajowych i w regionie, gdzie jest większa konkurencja. Etihad wzmocni swą obecność w Europie, bo Włochy są czwartym rynkiem podróży, liczącym 25 mln osób.

Nowi szefowie w Alitalii

Zanim Bruksela da zgodę, Alitalia przystąpiła do porządków u siebie. Wieloletni prezes Ferrari, Luca Cordero di Montezemolo ma zostać szefem rady dyrektorów nowej linii, jaka powstanie po wyrażeniu zgody przez pion konkurencji Komisji Europejskiej. Jego zastępcą będzie prezes Etihad, James Hogan.

Włoch był od dawna kandydatem na to stanowisko, kandydatura Hogana będzie staranniej badana w Brukseli. — Z biznesowego punktu widzenia, zaangażowanie kogoś takiego, kto sprawdził się w sektorze lotniczym, będzie plusem i dowodem na to, że Alitalia poważnie podchodzi do restrukturyzacji — ocenia Andrea Giuricin z mediolańskiego uniwersytetu Bicocca. Bruksela nie powinna mieć zastrzeżeń, o ile uprawnienia wykonawcze przypadną prezesowi czy szefowi rady dyrektorów.

Montezemolo jest dobrze znaną osobą w biznesie włoskim i światowym, więc jego nominacja to sukces, pomoże stworzyć silną pozycję marki. Będzie też dużym wsparciem dla Hogana, którego ambicją jest ożywienie tej „najbardziej seksownej linii lotniczej w Europie" — jak kiedyś o niej powiedział. Montezemolo zajmie stanowisko Roberto Colaninno, który nie chce pełnić tej roli po umowie z Etihadem.

We wrześniu Alitalia wyznaczyła Silvano Cassano jako nowego prezesa, na miejsce Gabriele del Torchio, który odejdzie po wejściu w życie umowy z Etihadem.

- Komisja Europejska zamierza zatwierdzić tę umowę — stwierdziła jedna z osób w Brukseli, prosząc, by jej nie ujawniano, bo decyzja władz Unii nie jest jeszcze oficjalna. Komisja ma ją ogłosić do 17 listopada.

Informatorzy agencji Reutera powiedzieli, że pion konkurencji w Komisji zaakceptował ofertę obu linii oddania niektórych działek czasowych (slotów) na szlaku Rzym-Belgrad, aby ułatwić życie rywalom i rozwiać niepokoje organów kontroli, że umowa może ograniczyć wolną konkurencję.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca