40 mld rozbite na drodze

Koszty wypadków na polskich drogach rosną. To już niemal 3 proc. PKB.

Publikacja: 12.01.2015 20:01

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego koszty wypadków i kolizji si

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego koszty wypadków i kolizji sięgnęły w 2013 r. 40,1 mld zł.

Foto: www.sxc.hu

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) koszty wypadków i kolizji sięgnęły w 2013 r. 40,1 mld zł.

Rada przewiduje, że straty za rok 2014 będą jeszcze wyższe, a w tym roku przekroczą 50,7 mld zł.

Niepokoi zwłaszcza fakt, że straty rosną, choć liczba wypadków maleje. Między rokiem 2004 i 2013 liczba poszkodowanych zmniejszyła się o blisko jedną trzecią. – Wypadków jest mniej, ale są coraz cięższe, co pociąga za sobą wzrost kosztów leczenia. W dodatku wśród ofiar zwiększył się odsetek osób pracujących, stąd wyższe straty w gospodarce – tłumaczy Agata Jaździk-Osmólska z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który na zlecenie KRBRD wyceniał koszty wypadków.

Na tle innych krajów wypadamy źle: jeśli na świecie łączne koszty wypadków stanowią średnio równowartość 1,5–2 proc. PKB, to w Polsce zbliżają się do 3 proc.

Okazuje się, że kolizja drogowa w Polsce to koszt średnio 41,8 tys. zł. Jednak koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej to 1,97 mln zł, a osoby ciężko rannej – 2,21 mln zł.

Eksperci zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego uważają, że nie wykorzystujemy istniejących możliwości zredukowania liczby wypadków i ograniczenia spowodowanych nimi strat. – Cóż z tego, że przygotowano Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2013–2020, skoro nie ma wydzielonego funduszu, który finansowałby jego działania – mówi Joanna Żukowska z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej.

Zdarza się także, że niewypałem okazują się niektóre rozwiązania wprowadzane przy budowie dróg, choć skutecznie zwiększyły bezpieczeństwo ruchu w innych krajach: – Zmiana kąta nachylenia jezdni, rozdzielenie pasów ruchu, budowanie rond nie przynosi efektu, jeśli nie dostosuje się ich do lokalnych warunków. A tak się często dzieje – podkreśla Jaździk-Osmólska.

Według Banku Światowego Polsce potrzebna jest instytucja lub przedstawiciel rządu wysokiego szczebla, który odpowiadałby za poprawę bezpieczeństwa na drogach i mógł egzekwować działania w tym kierunku. Sytuację ma zmienić planowane przez rząd powołanie pełnomocnika rządu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Ze względu na większość kompetencji związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego celowe jest pozostawienie tej funkcji przy ministrze infrastruktury i rozwoju – mówi nam sekretarz stanu w MiR  Zbigniew Rynasiewicz.

Liczbę wypadków znacznie bardziej niż działania administracyjne mogłaby zmniejszyć zmiana mentalności użytkowników dróg. Nieposzanowanie przepisów, w tym lekceważenie ograniczeń prędkości, jest w Polsce powszechne. Tymczasem najgorszy przykład dają stanowiący prawo, czyli posłowie, którzy unikają kary za wykroczenia drogowe, chowając się za immunitetem.

Trudny egzamin zniechęca

Policja łapie coraz więcej kierowców, którzy prowadzą auto bez prawa jazdy. W 2012 r. było ich ponad 30 tys., w 2013 r. już 40 tys., a w pierwszej połowie 2014 r.  – 25 tys. Jeśli dodamy do tego ok. 8 tys. tych, którzy prowadzą samochód,  mając orzeczony przez sąd zakaz, to liczba nieuprawnionych za kółkiem wynosi prawie 60 tys. Eksperci twierdzą, że bez ważnego prawa jazdy może jeździć nawet ponad 500 tys. kierowców. Powód to zły system szkolenia, zbyt trudny egzamin na prawo jazdy oraz łagodne kary. Jeśli liczba kontroli się nie zwiększy, a kary nie staną się surowsze, liczba kierowców bez prawa jazdy może rosnąć. Posłowie chcą podnieść grzywnę. Zamiast 500 zł dziś kierowca bez uprawnień zapłaci nawet 3 tys. zł. Jeśli sytuacja się powtórzy, będzie mógł nawet stracić samochód.

Według najnowszego raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) koszty wypadków i kolizji sięgnęły w 2013 r. 40,1 mld zł.

Rada przewiduje, że straty za rok 2014 będą jeszcze wyższe, a w tym roku przekroczą 50,7 mld zł.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca