Reklama

Amerykanie będą produkować w Opolu kierownice

Amerykańska firma Global Steering System (GSS), produkująca podzespoły układu kierowniczego, zbuduje fabrykę Opolu. Realizacja inwestycji rozpocznie się w maju, zakład będzie gotowy na początku przyszłego roku. Zatrudni 200 osób.

Publikacja: 19.04.2015 08:36

Amerykanie będą produkować w Opolu kierownice

Foto: Bloomberg

Budowa w Opolu to drugi etap ekspansji firmy poza Stanami Zjednoczonymi. Global Streering Systems niedawno uruchomił fabrykę w Chinach. Równolegle do zakładu w Opolu budowany jest obiekt w Brazylii. - Będziemy przykładem inwestora, który angażuje się w sprawy obywateli oraz dba o interesy pracowników i parterów biznesowych - zapowiedział prezes GSS Europe, Larry Finnell. Przyznał, że firma rozważała pod europejską lokalizację także Rumunię oraz Hiszpanię.

O wyborze Polski zadecydowały bonusy jakie daje Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna (WSSE), a także dostępność wykwalifikowanych kadr. W wałbrzyskiej strefie działa obecnie ponad 170 firm, z czego około 40 proc. to przedsiębiorstwa związane z motoryzacją. Na Opolszczyźnie WSSE obejmuje 486 hektarów gruntów inwestycyjnych z ulgami podatkowymi. Obecnie działalność prowadzi tam 23 przedsiębiorców, z czego 6 związanych jest z branżą motoryzacyjną. - Jestem przekonana, że GSS stanie się ważną częścią tego systemu - mówi Barbara Kaśnikowska, prezes WSSE.

Branża motoryzacyjna szczególnie mocno w porównaniu do innych sektorów przyciąga do Polski zagraniczne inwestycje. Dzięki temu, obok sektora nowoczesnych usług dla biznesu, motoryzacja staje się jednym z kluczowych pracodawców w polskiej gospodarce. Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.

W pierwszym kwartale tego roku 32 nowe projekty z sektora motoryzacji sfinalizowała Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W ubiegłym roku największe łączne nakłady deklarowały firmy amerykańskie.

Jednak największym przedsięwzięciem w branży jest obecnie budowa fabryki Volkswagena we Wrześni. To także tereny WSSE. Zakład ma produkować nowy model dostawczego Craftera w ilości nawet 100 tys. sztuk rocznie. W maju będzie gotowy budynek centrali mediów, następnie hale spawalni i montażu. W końcu roku zakończa się prace przy lakierni.

Reklama
Reklama

Volkswagen Poznań prowadzi już rekrutację do nowej fabryki. Spółka  zatrudniła dotychczas ok. 300 osób, zwłaszcza inżynierów oraz specjalistów z takich branż jak logistyka, utrzymanie ruchu czy zapewnienie jakości.

Ubiegły rok przyniósł rozpoczęcie lub finalizację wielu nowych projektów w sektorze samochodowym. Program inwestycyjny wart 335 mln zł rozpoczął w Tychach Nexteer Automotive Poland. Z kolei w styczniu pełne moce osiągnęła w Wałbrzychu nowa fabryka koncernu Ronal będącego globalnym producentem felg aluminiowych, a w połowie roku zakończyła się budowa nowej linii produkcyjnej w należącej do Volkswagena fabryce silników w Polkowicach. W produkcję silników zainwestowała także Toyota, uruchamiając w Wałbrzychu produkcję nowego silnika do modelu Aygo.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama