Budowa w Opolu to drugi etap ekspansji firmy poza Stanami Zjednoczonymi. Global Streering Systems niedawno uruchomił fabrykę w Chinach. Równolegle do zakładu w Opolu budowany jest obiekt w Brazylii. - Będziemy przykładem inwestora, który angażuje się w sprawy obywateli oraz dba o interesy pracowników i parterów biznesowych - zapowiedział prezes GSS Europe, Larry Finnell. Przyznał, że firma rozważała pod europejską lokalizację także Rumunię oraz Hiszpanię.
O wyborze Polski zadecydowały bonusy jakie daje Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna (WSSE), a także dostępność wykwalifikowanych kadr. W wałbrzyskiej strefie działa obecnie ponad 170 firm, z czego około 40 proc. to przedsiębiorstwa związane z motoryzacją. Na Opolszczyźnie WSSE obejmuje 486 hektarów gruntów inwestycyjnych z ulgami podatkowymi. Obecnie działalność prowadzi tam 23 przedsiębiorców, z czego 6 związanych jest z branżą motoryzacyjną. - Jestem przekonana, że GSS stanie się ważną częścią tego systemu - mówi Barbara Kaśnikowska, prezes WSSE.
Branża motoryzacyjna szczególnie mocno w porównaniu do innych sektorów przyciąga do Polski zagraniczne inwestycje. Dzięki temu, obok sektora nowoczesnych usług dla biznesu, motoryzacja staje się jednym z kluczowych pracodawców w polskiej gospodarce. Szacuje się, że przemysł motoryzacyjny przyczynia się do utrzymania przeszło 760 tys. miejsc pracy, a w branżach z nim powiązanych pracuje kolejne 600 tys. osób.
W pierwszym kwartale tego roku 32 nowe projekty z sektora motoryzacji sfinalizowała Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. W ubiegłym roku największe łączne nakłady deklarowały firmy amerykańskie.
Jednak największym przedsięwzięciem w branży jest obecnie budowa fabryki Volkswagena we Wrześni. To także tereny WSSE. Zakład ma produkować nowy model dostawczego Craftera w ilości nawet 100 tys. sztuk rocznie. W maju będzie gotowy budynek centrali mediów, następnie hale spawalni i montażu. W końcu roku zakończa się prace przy lakierni.