Największa od trzech lat transakcja w amerykańskim przemyśle zbrojeniowym – zakup za ok. 8 mld dol. przez Lokheed Martin producenta helikopterów Sikorsky Aircraft (o zeszłorocznych obrotach rzędu 7,5 mld dol.) będzie miała istotne konsekwencje dla PZL Mielec. Sprywatyzowana przez UTC lotnicza spółka z Podkarpacia jest producentem wojskowych śmigłowców S70i, jeszcze niedawno oferowanych polskiej armii.
Lockheed, pomimo tego, że ponad dekadę temu zdobył kontrakt na dostawy 45 bojowych samolotów wielozadaniowych F-16, nie prowadził dotąd nad Wisłą inwestycji kapitałowych. Z krajową branżą lotniczą i zbrojeniową teksański koncern łączyły wprawdzie zobowiązania offsetowe o rekordowej wartości 6028 mln dol. (zostały ostatecznie rozliczone w tym roku), ale były krytykowane za mało technologiczny charakter.
Lockheed m.in. wsparł utworzenie centrum serwisowego myśliwców F-16 w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. Ale do najważniejszych inwestycji zaliczono też przeniesienie do Polski przez General Motors montażu opli astra i zafira (wycenione na 1,5 mld „offsetowych" dolarów), ulokowanie montażu silników w rzeszowskich WSK, udział partnerów LM w modernizacji rafinerii Lotosu czy inwestycje w produkcję amunicji w skarżyskich Zakładach Metalowych Mesko, a także zamówienia na sprzedaż do USA polskiego trotylu z bydgoskiego Nitrochemu.
Producent samolotów F-16, C-130 Hercules oraz F-35 Lightning II, największa globalna korporacja zbrojeniowa, która osiąga 45,4 mld dol. przychodów netto rocznie i zatrudnia na całym świecie 115 tys. pracowników, nie ukrywa, że zabiega w Polsce o udział w kolejnych wojskowych programach modernizacyjnych. Jest zainteresowana m.in. rakietową tarczą przeciwlotniczą Wisła, oferując nowoczesne pociski będące elementem zestawów Patriot Raytheona. Od niedawna LM zamawia w polskich ośrodkach naukowych badania związane z rozwojem bezpilotowców.
W Ameryce Lockheed przejmując Sikorsky'ego rozszerzy ofertę na rynku zbrojeniowym oraz umocni pozycję lidera, dystansując jeszcze bardziej swojego największego rywala – koncern Boeing Co.