Śmigłowce z Podkarpacia polecą do Lokheeda

Amerykański gigant zbrojeniowy po przejęciu helikopterowego biznesu od United Technologies Corp. będzie produkował w Mielcu black hawki.

Publikacja: 20.07.2015 22:00

Sikorsky Aircraft produkuje w PZL Mielec black hawki

Sikorsky Aircraft produkuje w PZL Mielec black hawki

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Największa od trzech lat transakcja w amerykańskim przemyśle zbrojeniowym – zakup za ok. 8 mld dol. przez Lokheed Martin producenta helikopterów Sikorsky Aircraft (o zeszłorocznych obrotach rzędu 7,5 mld dol.) będzie miała istotne konsekwencje dla PZL Mielec. Sprywatyzowana przez UTC lotnicza spółka z Podkarpacia jest producentem wojskowych śmigłowców S70i, jeszcze niedawno oferowanych polskiej armii.

Lockheed, pomimo tego, że ponad dekadę temu zdobył kontrakt na dostawy 45 bojowych samolotów wielozadaniowych F-16, nie prowadził dotąd nad Wisłą inwestycji kapitałowych. Z krajową branżą lotniczą i zbrojeniową teksański koncern łączyły wprawdzie zobowiązania offsetowe o rekordowej wartości 6028 mln dol. (zostały ostatecznie rozliczone w tym roku), ale były krytykowane za mało technologiczny charakter.

Lockheed m.in. wsparł utworzenie centrum serwisowego myśliwców F-16 w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Bydgoszczy. Ale do najważniejszych inwestycji zaliczono też przeniesienie do Polski przez General Motors montażu opli astra i zafira (wycenione na 1,5 mld „offsetowych" dolarów), ulokowanie montażu silników w rzeszowskich WSK, udział partnerów LM w modernizacji rafinerii Lotosu czy inwestycje w produkcję amunicji w skarżyskich Zakładach Metalowych Mesko, a także zamówienia na sprzedaż do USA polskiego trotylu z bydgoskiego Nitrochemu.

Producent samolotów F-16, C-130 Hercules oraz F-35 Lightning II, największa globalna korporacja zbrojeniowa, która osiąga 45,4 mld dol. przychodów netto rocznie i zatrudnia na całym świecie 115 tys. pracowników, nie ukrywa, że zabiega w Polsce o udział w kolejnych wojskowych programach modernizacyjnych. Jest zainteresowana m.in. rakietową tarczą przeciwlotniczą Wisła, oferując nowoczesne pociski będące elementem zestawów Patriot Raytheona. Od niedawna LM zamawia w polskich ośrodkach naukowych badania związane z rozwojem bezpilotowców.

W Ameryce Lockheed przejmując Sikorsky'ego rozszerzy ofertę na rynku zbrojeniowym oraz umocni pozycję lidera, dystansując jeszcze bardziej swojego największego rywala – koncern Boeing Co.

Trudno przewidzieć, jaką politykę w stosunku do podkarpackiej fabryki black hawków i samolotów M-28 Bryza będzie prowadził nowy właściciel. Mielecka spółka eksportuje produkowane śmigłowce i samoloty, ale nie są to duże kontrakty.

Koncern Sikorsky, przez lata uznawany za faworyta w wartym 13 mld zł polskim przetargu na wojskowe helikoptery, odpadł z gry, bo – zdaniem MON – nie spełnił wymagań, proponując śmigłowce nieuzbrojone (przypomnijmy: do dalszej procedury skierowano karakale europejskiego producenta Airbus Helicopters). Z takim rozstrzygnięciem nie zgadza się sejmowa opozycja, która nalega na unieważnienie konkursu i docenienie inwestycyjnego zaangażowania UTC w naszym kraju. Jego wartość szacowana jest na 1 mld dol.

Korporacja UTC to lotniczy gigant również w Polsce: produkuje silniki w WSK Rzeszów, komponenty do samolotów i śmigłowców w zakładach Hamilton Sundstrand we Wrocławiu i w fabryce w Kaliszu, podwozia w zakładach UTC AS-Goodrich w Krośnie. We wszystkich spółkach działających w Polsce United Technologies Corp. zatrudnia ponad 10 tys. pracowników, i to wyłącznie w branżach wysokich technologii.

Największa od trzech lat transakcja w amerykańskim przemyśle zbrojeniowym – zakup za ok. 8 mld dol. przez Lokheed Martin producenta helikopterów Sikorsky Aircraft (o zeszłorocznych obrotach rzędu 7,5 mld dol.) będzie miała istotne konsekwencje dla PZL Mielec. Sprywatyzowana przez UTC lotnicza spółka z Podkarpacia jest producentem wojskowych śmigłowców S70i, jeszcze niedawno oferowanych polskiej armii.

Lockheed, pomimo tego, że ponad dekadę temu zdobył kontrakt na dostawy 45 bojowych samolotów wielozadaniowych F-16, nie prowadził dotąd nad Wisłą inwestycji kapitałowych. Z krajową branżą lotniczą i zbrojeniową teksański koncern łączyły wprawdzie zobowiązania offsetowe o rekordowej wartości 6028 mln dol. (zostały ostatecznie rozliczone w tym roku), ale były krytykowane za mało technologiczny charakter.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki