Firmy samochodowe korzystają z nowych portów

Toyota i inne globalne firmy samochodowe zamierzają przekierować transporty swych pojazdów do Szanghaju i innych chińskich portowy po eksplozjach w Tiencinie, które wyłączyły ten wielki ośrodek rozładunkowy

Publikacja: 19.08.2015 16:32

Władze ograniczyły dostęp  na tereny dotknięte eksplozjami z 12 sierpnia w magazynie groźnych środków chemicznych. Serwisy prasowe podają ilość 700 ton cyjanku sodu, który w razie zetknięcia się z wodą (deszczem) zamieni się w chmurę zabójczych oparów. Na terenie po eksplozji trwają prace mające ustalić poziom i miejsca skażenia i zneutralizować ten związek.

Firmy samochodowe mają więc utrudniony dostęp do placów i magazynów dla dokonania oceny strat i usunięcia tysięcy zwęglonych pojazdów, aby można było znowu korzystać  z tej części infrastruktury portu, który w części surowcowej wznowił działalność.

Renault i Subaru ogłosiły, że przekierują import swych aut do Szanghaju, a Hyundai poinformował,  że będzie kierować statki do Szanghaju i Kantonu. Toyota rozważa zmianę portów docelowych na Szanghaj i Dalian, mające dostateczne zaplecze logistyczne, by nie było problemów.

- Port w Tiencinie nie będzie zapewne nadawać się do użycia przez dłuższy czas, ale nie mam pojęcia, jak długo potrwają te zakłócenia - stwierdził wyższy urzędnik z Pekinu.

Toyota zawiesiła pracę 2 linii montażowych koło portu w Tiencicie na 3 dni do środy, częściowo dla dokonania oceny ewentualnych szkód. W ubiegłym roku wyprodukowała  432 340 samochodów, a z powodu eksplozji straci produkcję 2200 dziennie - ocenia firma badawcza IHS Automotive. Rzecznik Toyoty w   Japonii stwierdził ogólnie, że transporty pojazdów będą kierowane do innych portów.

Wcześniej BMW zapowiedział kierowanie swych transportów do Szanghaju, Volkswagen wybrał Szanghaj i Kanton.

Jedyny terminal samochodowy w Szanghaju może liczyć się ze wzrostem o 10 proc. wolumenu samochodów, sądząc po zgłoszeniach nadesłanych od czasu eksplozji w Tiencinie - stwierdził przedstawiciel działu marketingu terminala Haitong. W porcie tym może odprawić się co roku 2-3 mln pojazdów. W 2014 r. Chiny sprowadziły 1,4 mln sztuk.

- To tymczasowe rozwiązanie w związku z kłopotami w Tiencinie. Nie możemy zastąpić tamtego portu. Gdy to się wszystko skończy, Tiencin będzie z całą pewnością odgrywać nadal dominującą rolę - dodał ten  handlowiec

Przez Tiencin przechodziło dorad 40 proc. chińskiego importu pojazdów. Eksplozje wyłączą go on kilka miesięcy - uważa IHS

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne