Audyt energetyczny – jak zaoszczędzić na rachunkach w przedsiębiorstwie?

Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców korzystających z audytów energetycznych, które mogą znacznie przyczynić się do obniżenia kosztów zużywanej energii. Sama procedura składa się z kilku etapów, podczas których bada się wiele aspektów struktury energetycznej przedsiębiorstwa.

Publikacja: 18.09.2015 13:40

Audyt energetyczny – jak zaoszczędzić na rachunkach w przedsiębiorstwie?

Foto: 123rf.com

Najprościej rzecz ujmując, audyt energetyczny polega na szczegółowej analizie gospodarki energetycznej w przedsiębiorstwie, dzięki której można określić, jakie działania należy podjąć, aby zwiększyć efektywność energetyczną firmy i obniżyć koszty rachunków. Na podstawie wyników audytu, ekspert planuje odpowiednie modernizacje i określa czas zwrotu kosztów inwestycji.

Okiem eksperta

Profesjonalny audyt energetyczny przeprowadza osoba, która posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Szczegółowy zakres i formy audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego opisuje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 43, poz. 346). Listy specjalistów z konkretnymi uprawnieniami, np. budowlanymi, można znaleźć na stronach internetowych z rejestrami. Osoba przeprowadzająca audyt, poza zbadaniem zużycia energii elektrycznej, określa także dokładnie właściwości cieplne budynku i tworzy charakterystykę energetyczną wszystkich zabudowań podlegających audytowi.

Dokładnej eksploracji podlegają: zużycie mediów energetycznych, opłat i dobranych taryf, instalacje wewnętrzne (elektryczne, cieplne, chłodnicze, gazowe, wentylacyjne), sieci (elektryczna, cieplna, gazowa), oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne, stan posiadanych maszyn i urządzeń, ogrzewanie i przygotowanie ciepłej wody użytkowej, wentylacja i klimatyzacja. Dodatkowo bada się możliwość zastosowania odnawialnych źródeł energii przy przebudowie systemu energetycznego. - Pierwszym zadaniem audytora jest przygotowanie odpowiedniego pakietu badań i analiz w zależności od profilu działalności i wielkości przedsiębiorstwa. Musi on więc posiadać rozległą wiedzę nt. funkcjonowania przedsiębiorstwa – tłumaczy Jerzy Miszczak ekspert Energii dla Firm S.A. - W przypadku zakładu przemysłowego lub nawet niewielkiej produkcji, ogromnie ważne jest wzięcie pod uwagę procesów technologicznych zachodzących w przedsiębiorstwie.

Analiza oszczędności

Czas trwania audytu zależy nie tylko od wielkości firmy, lecz także od stosowanych urządzeń, procesów i założeń przyjętych przez klienta składającego zamówienie na usługę. W pierwszym etapie audytor zbiera szczegółowe informacje, zapoznaje się z istniejącymi w firmie systemami i technologiami energetycznymi. Gromadzi też informacje o ochronie cieplnej budynku, systemie ogrzewania wnętrza budynku i wody, a także systemie chłodzenia i wentylacji. Analizuje system oświetlenia, zużycie paliw w procesach produkcyjnych i pojazdach należących do przedsiębiorstwa. Potem bada zapotrzebowanie na energię elektryczną i cieplną.

W drugim etapie przechodzi do oceny funkcjonowania całości i propozycji przebudowy systemu. Ekspert przygotowuje projekt rozwiązań optymalizujących zużycie energii w firmie. Ważne jest uwzględnienie korelacji systemów i wzajemnego oddziaływania różnych urządzeń. W przypadku dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, analizuje się redukcję mocy biernej. Należy też sprawdzić dopasowanie mocy umownej i taryfy, ponieważ jej przekroczenie spowoduje naliczenie kary, zaś zbyt duża moc umowna będzie generowała niepotrzebne dodatkowe koszty.

Opłacalne rozwiązania

Po analizie zużycia energii w firmie, audytor opracowuje propozycje inwestycji i ocenę ich opłacalności oraz czas zwrotu kosztów inwestycji. Istotna jest tutaj wielkość zużycia energii, a więc zazwyczaj wielkość i profil działania zakładu.

- Duże przedsiębiorstwa z branży przemysłowej, mogą liczyć zazwyczaj na dużo większe oszczędności, niż w przypadku mniejszych zakładów. Przykładowo: W pewnym zakładzie do ogrzewania budynku biurowego wykorzystywano kocioł na olej opałowy. Koszt wytworzenia ciepła to 13 325,6 zł/rok i obliczono go na podstawie ceny i ilości oleju podanej przez zakład. Zaproponowano dwa inne źródła ciepła – kocioł opalany biomasą i na gaz LPG. Obliczono, że najtańszym źródłem ciepła jest kocioł na biomasę (najniższy koszt wytworzenia ciepła), mimo najgorszej sprawności. Jako biomasę, w analizie wybrano pelety drzewne (w obliczeniach nie zostały uwzględnione inne koszty związane m.in. z kosztem obsługi, konserwacji, remontów, opłat stałych związanych z paliwem, itp.) Z uwagi na wysoki koszt ogrzania budynku LPG, zmiana paliwa z oleju opałowego na LPG jest nieopłacalna, a koszt zakupu kotła na biomasę wraz z osprzętem wynosi ok. 9 500 zł. Przewidywane oszczędności mogą wynosić 2560 zł/rok, więc inwestycja powinna się zwrócić w niecałe 4 lata, jeśli zużycie oleju opałowego będzie co roku na podobnym poziomie jak podano. W oparciu o propozycje UE dotyczącą opłat za emisję szacowanych na ok. 150 zł/t CO2, inwestycja po wprowadzeniu opłat będzie wykazywała się jeszcze większą opłacalnością, tj. oszczędności będą wynosiły ok. 9500 zł, a prosty czas zwrotu wyniesie 1 rok - wylicza ekspert Energii dla Firm.

Nie znaczy to jednak, że małej firmie nie opłaca się przeprowadzać audytu. Ekspert może bowiem znaleźć dla nas rozwiązanie, o którym sami byśmy nie pomyśleli, a które zmniejszy roczny koszt zużycia energii, np. skorzystanie z odnawialnego źródła energii, przebudowę lokalu z zastosowaniem ergonomicznych rozwiązań, czy zastosowanie rozwiązań zmniejszających zużycie wody, energii elektrycznej, czy ciepła.

Przedsiębiorca na audycie i nowej umowie ze sprzedawcą energii elektrycznej może zaoszczędzić nawet do 25 proc. Rzetelna analiza profilu działalności przedsiębiorstwa i sezonowości zużycia energii w firmie może wygenerować dodatkowe oszczędności. Warto przyjrzeć się rachunkom za energię elektryczną i inne media oraz rozwiązaniom mogącym je zmniejszyć - obniżenie kosztów energii jest jednym z elementów racjonalizacji kosztów prowadzenia biznesu.

Biznes
Rosjanie chcą się zabrać z Muskiem na Marsa. Sami nie dadzą rady
Biznes
Portugalia rezygnuje z amerykańskich F35. Stawia na europejskie myśliwce
Biznes
Huawei o aferze w Parlamencie Europejskim. Jest pierwsze nazwisko
Biznes
Ulubiony oligarcha Kremla pozostanie na liście sankcyjnej UE. Oto kto z niej zniknie
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Biznes
Krok w stronę produkcji amunicji 155 mm w Polsce. Będzie linia do elaboracji
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń