PKN Orlen popiera budowę rurociągu na Litwie

Koncern byłby gotowy skorzystać z infrastruktury przesyłającej paliwa z Możejek do Kłajpedy w przypadku realizacji inwestycji przez Litwinów.

Publikacja: 28.09.2015 21:00

PKN Orlen popiera budowę rurociągu na Litwie

Foto: Bloomberg

PKN Orlen pozytywnie ocenia deklaracje Rokasa Masiulisa, ministra energetyki Litwy, który przekonuje, że jest już gotowy projekt połączenia rurociągiem rafinerii koncernu w Możejkach z terminalem morskim w Kłajpedzie. Liczy też na konkretne działania i współpracę ze stroną rządową.

Przedstawiciele płockiej grupy oceniają, że obecna sytuacja rynkowa, która wpływa korzystnie na wyniki zależnego Orlen Lietuva (bezpośrednio do niego należy rafineria w Możejkach), nie utrzyma się w dłuższej perspektywie. W związku z tym widzą potrzebę działań, które radykalnie poprawią pozycję konkurencyjną litewskiej firmy. Ich zdaniem potencjał poprawy wewnątrz spółki już się wyczerpał.

– Budowa rurociągu produktowego, która efektywnie może wpłynąć na obniżenie stawek za transport gotowych produktów do terminalu w Kłajpedzie, jest jedną z możliwych opcji. Wspieramy więc realizację tego projektu – Orlen Lietuva byłaby gotowa skorzystać z takiej infrastruktury w przypadku realizacji inwestycji przez stronę litewską – informuje biuro prasowe PKN Orlen.

W ocenie analityków działania zmierzające do obniżki kosztów transportu paliw, obecnie przewożonych koleją, są potrzebne. – Koszty logistyki produktów gotowych w Możejkach są o ok. 16 dol. na tonie (2 dol. na baryłce) wyższe niż u konkurencji. Budowa rurociągu do Kłajpedy ograniczyłaby je o 9 dol. na tonie (ok. 1 USD na baryłce) – wylicza Tomasz Kasowicz, analityk DM BZ WBK. Dodaje, że to oznacza możliwość osiągania 150–200 mln zł oszczędności rocznie.

Jego zdaniem budowa rurociągu produktowego powinna być zatem opłacalna dla PKN Orlen. – Problem jednak w tym, że nie są znane szczegóły projektu. Chodzi zwłaszcza o wartość tej inwestycji i ewentualny współudział płockiego koncernu w jej finansowaniu – twierdzi Kasowicz.

– Budowa rurociągu z Możejek do Kłajpedy powinna obniżyć koszty funkcjonowania litewskiej rafinerii, ale nie w taki sposób, aby jej rentowność istotnie poprawić. Kluczowe znaczenie mają marże uzyskiwane na sprzedaży benzyn, które nie są zależne od działań płockiego koncernu – mówi z kolei Krzysztof Pado, analityk DM BDM.

Dodaje, że Możejki dużą część produkcji muszą eksportować drogą morską, gdyż rynki krajów nadbałtyckich zapewniają zbyt dla części paliw. Tymczasem rafineria znajduje się daleko od Bałtyku, co podraża koszty eksportu.

Biznes
PGZ otwiera biuro w Brukseli i chce więcej eksportować
Biznes
Czy zachodni biznes wróci do Rosji? Wyniki badania są jednoznaczne
Biznes
Czy Europa wyśle wojsko na Ukrainę?
Biznes
Polskie małe i średnie firmy liczą na wsparcie banków
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Branża chemiczna w trudnej sytuacji
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń