Wskaźniki koniunktury – lepsze nastroje, ale nie w handlu
Wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w styczniu w większości sektorów poprawił się lub pozostał stabilny. Wyjątkiem jest handel detaliczny, gdzie nastroje spadły do poziomu poniżej wrześniowego. Jednak, jak wynika z danych wzrost optymizmu widać wśród konsumentów – wskaźnik ufności konsumenckiej podniósł się o ponad 1,5 punktu. Co więcej, Polacy z większym optymizmem patrzą zarówno na sytuacje ekonomiczną gospodarstw domowych, jak i sytuację ekonomiczną w kraju. Polepszenie się nastrojów potwierdza raport PIE, na co największy wpływ mają mieć wynagrodzenia, zatrudnienie oraz płynność finansowa. Z kolei największym wyzwaniem dla biznesu pozostają m.in. wysokie ceny energii, które szczególnie dotkliwie odczuwa sektor przemysłowy. Jednak pomimo rozczarowującego grudniowego odczytu PMI dla branży, rosnące zapasy oraz zatrudnienie mogą wskazywać na przygotowania do zwiększenia produkcji.