Airbus zbuduje satelity dla Bundeswehry. Wartość kontraktu to 2,1 mld euro

Dowództwo niemieckich sił zbrojnych wybrało Airbusa jako głównego dostawcę systemu satelitów łączności nowej generacji SATCOMBw 3. Kontrakt o wartości 2,1 mld euro przewiduje umieszczenie dwóch satelitów wojskowych na orbicie na wysokości 36 tys. km, instalację naziemnych stacji odbiorczych oraz obsługę całości przez 15 lat.

Publikacja: 07.07.2024 12:09

Airbus zbuduje satelity dla Bundeswehry. Wartość kontraktu to 2,1 mld euro

Foto: airbus.com

Zawarta umowa przewiduje zaprojektowanie 2 nowych satelitów, ich zintegrowanie z systemem, testy i wyniesienie na orbitę, także unowocześnienie systemu naziemnego (stacji odbiorczych), z możliwością rozbudowy.

Satelity o wadze ok. 6 ton powstaną na platformie Airbusa Eurostar Neo i będą dostosowane do szybkiej ewolucji techniki cyfrowej i stałego zwiększania przesyłu danych. Przy ich produkcji Airbus będzie korzystać ze współpracy z niemieckim producentem satelitów OHB z Bremy i z innymi firmami niemieckimi.

Czytaj więcej

Minister finansów Niemiec: Możemy wydawać na obronę nawet o 9 mld euro więcej

Michael Schõllhorn, prezes części wojskowo-kosmicznej Airbusa (Airbus Defende and Space) oświadczył, że „po sukcesie programu SATCOMB2 stage 2, który realizujemy od 2009 r. ten nowy kontrakt wzmacnia nasze strategiczne partnerstwo z Bundeswehrą, zapewniając jej znacznie ulepszone, zabezpieczone możliwości łączności wojskowej, będące szczytowym osiągnięciem w dekadzie 2040”.

Airbus obniża tegoroczne założenia

To ważne zamówienie dla Airbusa, bo w czerwcu ogłosił o odpisaniu 900 mln euro, po 600 mln w ubiegłym roku, na niektóre programy kosmiczne z powodu gorszej sytuacji na europejskim rynku geostacjonarnych satelitów łączności. Drugi ich producent we Francji, Thales Alenia Space ogłosił w marcu o likwidacji 1300 miejsc pracy, w tym 1000 we Francji. — Głównym powodem tego jest zmniejszenie rynku. Do niedawna było to ok. 20 satelitów rocznie, teraz jest kilkanaście — wyjaśnił w „La Tribune” prezes Thalesa, Patrice Caine.

Czytaj więcej

Airbus zaskoczył rynek. Bardzo złe wiadomości dla pasażerów i linii lotnicznych

Airbus też to odczuł i obniżył tegoroczne założenia. Na rynku dużych satelitów łączności, o większej zdolności ale droższych, doszło do dużych zmian po pojawieniu się mniejszych jednostek lokowanych na niższej orbicie, np. Starlinków amerykańskiej firmy SpaceX. Zmiany zachodzą też na rynku satelitów wojskowych. Unia Europejska realizuje projekt systemu bezpiecznej łączności Iris satelitów geostacjonarnych połączonych z siecią innych rozmieszczonych na niskiej orbicie.

Zawarta umowa przewiduje zaprojektowanie 2 nowych satelitów, ich zintegrowanie z systemem, testy i wyniesienie na orbitę, także unowocześnienie systemu naziemnego (stacji odbiorczych), z możliwością rozbudowy.

Satelity o wadze ok. 6 ton powstaną na platformie Airbusa Eurostar Neo i będą dostosowane do szybkiej ewolucji techniki cyfrowej i stałego zwiększania przesyłu danych. Przy ich produkcji Airbus będzie korzystać ze współpracy z niemieckim producentem satelitów OHB z Bremy i z innymi firmami niemieckimi.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
To będzie pierwszy taki strajk od 40 lat. Pracownicy Disneylandu mają dość
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biznes
Rekord na aukcji w Nowym Jorku. Dinozaur Apex wart dziesiątki milionów dolarów
Biznes
Operator Lidla i Kauflandu dostał zezwolenie. Polską kaucję utworzy sześć spółek
Biznes
CrowdStrike przeprasza za awarię, która uszkodziła systemy Windows. „Współpracujemy z klientami”
Biznes
Awaria Microsoftu utrudnia funkcjonowanie firmom w Polsce