Materiał powstał we współpracy z PARP
Jak Pani ocenia poziom innowacyjności w polskim biznesie?
To nie jest coś, co można określić jednym słowem. Na poziom innowacyjności wpływa bardzo wiele czynników, jedne firmy można uznać za innowacyjne, inne mają z tym kłopoty. Jednak z danych statystycznych wynika, że coraz więcej firm w Polsce zajmuje się wprowadzaniem innowacji. Ten wskaźnik znacząco wzrósł w ostatnich latach, z poziomu około 15 proc. do 30 proc., czyli jedna trzecia przedsiębiorców wprowadziła w ostatnich trzech latach jakiś innowacyjny produkt, albo innowację w swojej działalności. To wywołuje reakcję łańcuchową – kolejne firmy też stają się innowacyjne, bo obserwując rynek, starają się dostosować swoją ofertę do tego, co ma konkurencja.
PARP uruchamia Ścieżkę SMART, czyli program, który ma właśnie wspomóc rozwijanie innowacyjności w polskich firmach. Czym jest Ścieżka SMART?
To program wsparcia dla przedsiębiorców z sektora MŚP, którzy mogą otrzymać środki finansowe na wprowadzenie do swojej działalności innowacji, które wynikają z prac badawczo-rozwojowych. Chcemy, żeby w ramach projektów wspomóc takie firmy, które chcą opracować nowe produkty, nowe procesy, i te procesy czy produkty wdrożyć do swojej działalności, wprowadzić je na rynek. Oferujemy środki finansowe, dotacje dla firm, które bazują na pracach badawczo-rozwojowych, które będą mieć wysoko innowacyjne projekty, i które są w stanie te projekty wdrożyć do swojej działalności.