Szampański rok 2015

Duży popyt poza Francją, korzystne kursy walutowe i ustabilizowany poziom sprzedaży na własnym podwórku sprawiły, że 2015 r. był rekordowym rokiem dla szampana.

Publikacja: 01.01.2016 13:28

Szampański rok 2015

Foto: Fotorzepa, Dariusz Golik Dariusz Golik

Z oszacowań przedstawicieli tego sektora wynika, ze sprzedano ok. 312 mln butelek, co oznacza wzrost o 2-3 proc. wobec 2014 r. Przychody zwiększyły się o 4,4 proc. do 4,7 mld euro.

W dotychczas rekordowym 2007 roku, ostatnim przed światowym kryzysem finansowym i gospodarczym, producenci słynnego wina musującego uzyskali ze sprzedały 4,56 mld euro.

Na ocenę rynku w 2015 r. wpłynęły działania promujące wyroby o wyższej cenie, specjalnie blendowane z bardziej szlachetnych szczepów, a także rosnąca atrakcyjność szampanów różowych (rosé) w Japonii i Stanach, drugim rynku eksportowym po W. Brytanii. Na Wyspach solidny stan gospodarki sprzyjał popularności tych trunków, a we Włoszech i Hiszpanii, które przeszły przez okres wyrzeczeń, pojawiły się oznaki nowego popytu.

Stabilizacja we Francji

Problemy gospodarcze Francji wywołały spadek sprzedaży szampanów od 2010 r., ale w zakończonym właśnie roku doszło do ustabilizowania wolumenu sprzedaży i cen, więc po raz pierwszy może okazać się, że sprzedaż lekko wzrosła. Oficjalne dane zostaną ogłoszone w lutym.

- Francja jest na drodze do odrodzenia, spożycie ustabilizowało się — ocenia Bruno Paillard, prezes Lanson-BCC, jednej z najstarszych firm produkujących szampana (od 1760 r.) i najważniejszych w tym sektorze, obok grupy artykułów luksusowych LVMH. — Sprzedaż rośnie nie tylko w wyspecjalizowanych sklepach, ale także w hipermarketach. Konsumenci chcą cieszyć się życiem — dodał i zwrócił uwagę, że tańsza energia i niższe stopy procentowe przyczyniły się do zwiększenia siły nabywczej obywateli.

Na rynku szampana dominuje LVMH, właściciel marek Dom Pérignon, Moet & Chandon, Veuve Clicquot, Ruinart i Krug. Inni więksi producenci to Lanson-BCC, Vranken, Laurent Perrier i grupa Pernod Ricard, właściciel marek Mumm i Perrier-Jouet.

Szampan może być produkowany jedynie w Szampanii, bo nazwa jest zastrzeżona (podobnie jak koniaku dla Cognac), nawet Rosjanie musieli zamienić swoje „Szampanskoje" na Igristoje". Francuski trunek ma konkurentów w hiszpańskim cava i włoskim prosecco, znacznie tańszych.

Biznes
Znamy laureatów 14. edycji Nagrody Polskiej Rady Biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Biznes
Chińskie auta zalewają Europę, Trump grozi Rosji, Macron w Azji
Biznes
Plan dla zbrojeniówki krok bliżej. Jest decyzja rządu
Materiał Promocyjny
Europejska suwerenność cyfrowa: Play i Scaleway łączą siły w rewolucji chmurowej dla polskiego biznesu
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Afera Volkswagena: zapadły wyroki więzienia dla byłych menedżerów
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont