Rodzina Peugeotów rozczarowana motoryzacją. Markę czekają duże zmiany

Holding należący do rodziny francuskich miliarderów Peugeot zmienił zarządzającego i zapowiada dywersyfikację portfela inwestycyjnego. Marka ma zostać wzmocniona, ale jej „odrodzenie” odbędzie się się poza branżą motoryzacyjną.

Publikacja: 07.09.2023 12:57

Rodzina Peugeotów jest rozczarowana motoryzacją

Rodzina Peugeotów jest rozczarowana motoryzacją

Foto: Bloomberg

Należący do francuskiego klanu Etablissements Peugeot Freres, nadzorującego fortunę skupioną wokół producenta samochodów marki Peugeot, mianował Nicolasa Hueta na dyrektora generalnego. Na tym stanowisku zastąpił on Thierrego Mabille de Poncheville, który ma za sobą 18-letnią kadencję. „Nicolas Huet, prawnik z wykształcenia, rozpocznie pracę 9 października” — podała firma w komunikacie prasowym. Nowy dyrektor generalny Nicolas Huet pracował wcześniej w paryskiej firmie inwestycyjnej Eurazeo, gdzie do początków 2023 był członkiem zarządu. Na nowym stanowisku będzie podlegał prezesowi Frederikowi Banzetemowi, członkowi rodziny Peugeotów.

Czytaj więcej

Lew pojedzie z prądem. Nowa strategia Peugeota

W ostatnią środę spółka poinformowała również, że ​​zakłady Peugeot Freres, których udziałowcami są wszyscy członkowie rodziny, przeszły głęboką reorganizację pod rządami Mabille de Poncheville. Wątpliwości dotyczące inwestycji w produkcję samochodów pojawiły się w rodzinie Peugeotów około dziesięć lat temu. Było to dość dziwne, bo zarządzanie tą marką objął wtedy weteran PSA, Jean-Philippe Imparato, który szybko wprowadził nowinki technologiczne i przywrócił Peugeotowi dawny blask. Ale najważniejsze osoby w klanie pokłóciły się ze sobą, co spowodowało utratę przez nich kontroli nad firmą. W 2021 roku PSA połączyła się z Fiatem Chryslerem. W efekcie rodzina Peugeotów i włoska dynastia Agnelli zostały największymi udziałowcami Grupy Stellantis NV. A Imparato zajął się naprawieniem włoskiej marki Alfa Romeo.

Potomkowie są nadal aktywnie zaangażowani i stanowią około połowy zarządu Peugeot Invest, notowanej na giełdzie firmy inwestycyjnej, która ma 80 proc. udziałów w Etablissements Peugeot Freres. Zarządza nią Robert Peugeot. Z kolei Peugeot Invest posiada udziały o wartości netto około 5 miliardów euro w szeregu spółkach notowanych i nienotowanych na giełdzie, w tym w operatorze domów spokojnej starości Orpea, producencie sprzętu AGD SEB i producencie komponentów LISI. Posiada również portfel prywatnych funduszy inwestycyjnych i nieruchomości, ale produkuje także m.in. rowery, młynki do pieprzu, soli i gałki muszkatołowej, narzędzia i walizki.

Czytaj więcej

Przestój w fabryce Stellantisa w Tychach. Brak komponentów do produkcji

Zarządzanie udziałami w Stellantisie i producencie części samochodowych Forvia powierzono firmie Peugeot 1810. Istnieje również start-up o nazwie Peugeot Freres Industrie, który nadzoruje rozwój marki Peugeot.

1810, to rok, kiedy Jean Pierre Peugeot zmienił wiatrak w zakład mechaniczny w Sochaux. Nadal jest tam fabryka, która kiedyś należała do PSA, teraz do Stellantisa. W 1886 roku Armand Peugeot i jego kuzyn uruchomili produkcję rowerów w Valentigney.

To Armand szybko jednak zorientował się, że warto zająć się motoryzacją. Przełomem było zaprezentowanie w 1891 roku auta z silnikiem spalinowym Daimlera. Potem przyszedł czas na motocykle i pojazdy ciężarowe. Z czasem posiadanie auta Peugeota zostało uznane we Francji za symbol wyższego statusu społecznego. Do dzisiaj autami tej marki jeżdżą członkowie francuskiego rządu i szefowie dużych firm w tym kraju.

Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Biznes
Poznaliśmy zwycięzców Young Design 2024! Już można zobaczyć ich projekty!
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił