Wybory nieznacznie wesprą wydatki na uliczne kampanie

O 5,6 proc. więcej niż przed rokiem wydano w Polsce na reklamę zewnętrzną. W segmencie tym umocnił się AMS należący do Agory – uważają analitycy.

Publikacja: 16.05.2023 03:00

Wybory nieznacznie wesprą wydatki na uliczne kampanie

Foto: Adobe Stock

Około 116 mln zł, o 5,6 proc. więcej niż przed rokiem, wyniosły w Polsce wydatki na reklamę zewnętrzną (ang. out of home, OOH) – szacują Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej i dom mediowy Starcom (należy do Publicis Groupe).

Ten segment rynku reklamy notował wzrost głównie za sprawą podwyżek cen i popytu na nośniki cyfrowe: przyniosły one w I kw. br. 27,9 mln zł, o 57,4 proc. więcej niż rok temu. Natomiast tradycyjne billboardy zarabiają najwięcej, ale tracą: w minionym kwartale wydano na nie niecałe 81 mln zł (spadek o 6,5 proc.). Trzeci filar OOH – reklama w środkach transportu – odpowiada za 7,2 mln zł (wzrost o prawie 28 proc.).

IGRZ i Starcom spodziewają się, że w całym 2023 r. wydatki na reklamę zewnętrzną urosną w jednocyfrowym tempie. Nieznacznie pozytywnie wpłynąć mają na jego wartość wydatki na kampanie polityczne wspierające kandydatów do parlamentu.

Do kategorii najczęściej widocznych na nośnikach OOH należały – podobnie jak rok temu – handel, kampanie społeczne oraz telekomunikacja.

Spośród krajowych spółek giełdowych największą ekspozycję na rynek reklamy zewnętrznej ma Agora. Należy do niej AMS, którego grupa spółek wypracowała 159 mln zł przychodu.

Dominik Niszcz, analityk Domu Maklerskiego Trigon, jest zdania, że w I kw. br. AMS powiększył przychody szybciej niż segment, do którego firma ta należy. – Liczymy na dwucyfrowy wzrost – podaje.

AMS jest jednym z największych biznesów Agory, obok sieci kin Helios oraz radia (po przejęciu kontroli nad Eurozetem, Agora to nadawca Radia Zet).

Tomasz Jagiełło, prezes Heliosa, mówił na łamach „Rz”, że frekwencja w kinach w Polsce w I kw. br. jest większa o 20 proc. niż przed rokiem.

Analitycy sądzą, że Grupa Agory w I kw. br. wykaże 296 mln zł przychodu – o 17 proc. więcej niż przed rokiem – oraz lepsze wyniki. EBITDA według standardu MSSF16 mogła wynieść 31,4 mln zł (wzrost o 78 proc.), a wynik netto – 26,7 mln zł (wobec straty rok temu). – W konsekwencji przejęcia kontroli nad Grupą Eurozet Agora rozpozna 45,3 mln zł zysku z ponownej wyceny posiadanych udziałów przejmowanego podmiotu, co zostanie wykazane w pozycjach finansowych i nie wpłynie na wartość zysku operacyjnego – przypomina Adam Zajler z Biura Maklerskiego Millennium.

Około 116 mln zł, o 5,6 proc. więcej niż przed rokiem, wyniosły w Polsce wydatki na reklamę zewnętrzną (ang. out of home, OOH) – szacują Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej i dom mediowy Starcom (należy do Publicis Groupe).

Ten segment rynku reklamy notował wzrost głównie za sprawą podwyżek cen i popytu na nośniki cyfrowe: przyniosły one w I kw. br. 27,9 mln zł, o 57,4 proc. więcej niż rok temu. Natomiast tradycyjne billboardy zarabiają najwięcej, ale tracą: w minionym kwartale wydano na nie niecałe 81 mln zł (spadek o 6,5 proc.). Trzeci filar OOH – reklama w środkach transportu – odpowiada za 7,2 mln zł (wzrost o prawie 28 proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie