Reklama

Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

W 2022 r. przychody Grupy Amica spadły nieznacznie do 3,4 mld zł. Firma przyznaje, że koszty rosły szybciej niż ceny dla konsumentów. W efekcie skończyła rok ze stratą, choć 2023 r. powinien być już lepszy.

Publikacja: 31.03.2023 10:33

Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

Foto: materiały prasowe

Amica podaje w komunikacie, że podobnie jak pozostali europejscy producenci AGD, także ona odczuła skokowy wzrost bazy kosztowej, w szczególności w obszarze surowców, komponentów i wynagrodzeń, co nie zostało w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży. Wraz z efektem wysokiej bazy z 2021 r. negatywnie wpłynęło to na dynamiki rezultatów finansowych prezentowanych w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.

Dodatkowo od końca lutego – w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę - rynki wschodnie, ważne dla sprzedaży grupy, w zasadzie zniknęły. W efekcie drugi kwartał zeszłego roku Grupa Amica zakończyła ujemnymi wynikami finansowymi, które w trzecim kwartale były już jednak wyraźnie lepsze. Dobre rezultaty wypracowane w czwartym kwartale pozwoliły z kolei Amice powrócić do pozytywnej wartości zysku operacyjnego i zysku brutto narastająco od początku roku, wyraźnie zwiększając też wynik na poziomie EBITDA. Finalnie w całym roku był on 59,4 proc. niższy i wyniósł 87,7 mln zł, zysk netto spadł zaś 108,7 proc. i grupa wykazała 9,7 mln zł straty.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Biznes
Trump w Londynie, 4 mld na cybertarczę i zapowiedź głębokich reform w Niemczech
Biznes
Rosyjskie ambicje kosmiczne. Konkurent Starlinka w fazie testów?
Biznes
Potężny atak hakerski. Wyciekły dane logowania ponad 140 tysięcy kont Polaków
Biznes
Sankcje na Rosję opóźnione, spór CDU–SPD i propozycja reparacji Prezydenta
Biznes
Co dalej z prezesem UKE? Zanosi się na bezkrólewie
Reklama
Reklama