Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

W 2022 r. przychody Grupy Amica spadły nieznacznie do 3,4 mld zł. Firma przyznaje, że koszty rosły szybciej niż ceny dla konsumentów. W efekcie skończyła rok ze stratą, choć 2023 r. powinien być już lepszy.

Publikacja: 31.03.2023 10:33

Amica odczuwa skutki wojny i rosnących kosztów

Foto: materiały prasowe

Amica podaje w komunikacie, że podobnie jak pozostali europejscy producenci AGD, także ona odczuła skokowy wzrost bazy kosztowej, w szczególności w obszarze surowców, komponentów i wynagrodzeń, co nie zostało w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży. Wraz z efektem wysokiej bazy z 2021 r. negatywnie wpłynęło to na dynamiki rezultatów finansowych prezentowanych w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku.

Dodatkowo od końca lutego – w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę - rynki wschodnie, ważne dla sprzedaży grupy, w zasadzie zniknęły. W efekcie drugi kwartał zeszłego roku Grupa Amica zakończyła ujemnymi wynikami finansowymi, które w trzecim kwartale były już jednak wyraźnie lepsze. Dobre rezultaty wypracowane w czwartym kwartale pozwoliły z kolei Amice powrócić do pozytywnej wartości zysku operacyjnego i zysku brutto narastająco od początku roku, wyraźnie zwiększając też wynik na poziomie EBITDA. Finalnie w całym roku był on 59,4 proc. niższy i wyniósł 87,7 mln zł, zysk netto spadł zaś 108,7 proc. i grupa wykazała 9,7 mln zł straty.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne