Jak wynika z badania Bain & Company, Polacy planują mocno ograniczyć wyjścia do restauracji, kina czy na koncerty, a czas wolny deklarują poświęcić w większym zakresie na aktywność sportową, czytanie książek lub serwisy społecznościowe.

Niemal 60 proc. przewiduje, że w tym roku rzadziej będzie chodzić do restauracji, a około 40 proc., że jeżeli zdecyduje się na posiłek poza domem, będzie szukać tańszych lokali. Grupą, która najbardziej ograniczy korzystanie z usług gastronomicznych, są osoby powyżej 45 roku życia.

– Drożyzna i widmo spowolnienia gospodarczego powodują, że Polacy zaciskają pasa. Najtrudniej jest zawsze ograniczyć wydatki na żywność, a najłatwiej na rozrywkę i posiłki na mieście – mówi Patryk Rudnicki, młodszy partner Bain & Company. – Jak wynika z naszego badania, ponad dwie trzecie respondentów w ubiegłym roku częściej decydowało się na gotowanie w domu, by oszczędzić na posiłkach w restauracjach – dodaje.

Czytaj więcej

James Cameron, pracowity król Hollywood

Z powodu oszczędności konsumentów ucierpią zarówno lokale typu fast food, jak i serwujące droższe dania. Około 39 proc. respondentów zamierza też ograniczyć korzystanie z zamawiania jedzenia z dowozem. Z kolei niemal co drugi chce rzadziej zamawiać diety pudełkowe do domu.

Z badania aplikacji Glovo wynika, że 62 proc. firm gastronomicznych z niepokojem patrzy na szybko rosnące ceny produktów, a 32 proc. obawia się zmniejszenia zasobów finansowych konsumentów.

Chcą też redukować wydatki na rozrywkę, 42 proc. zmniejszyło już w ubiegłym roku wydatki na tradycyjne, jak i cyfrowe formy rozrywki. Ponad jedna czwarta respondentów zamierza ograniczyć wyjścia do kina, a jedna piąta na koncerty. Cięcia w wydatkach deklarowane są przez konsumentów również w odniesieniu do gier wideo czy płatnych serwisów streamingowych.

Liczba subskrypcji może spaść w tym roku o prawie 20 proc. W najmniejszym stopniu cięcia wydatków prawdopodobnie dotkną serwisów oferujących audiobooki i e-booki, tego rodzaju platformy w ostatnim czasie zyskują w Polsce na popularności. Ponadto, prawie jedna trzecia ankietowanych chce zastąpić płatne serwisy streamingowe darmowymi usługami oferowanymi przez YouTube czy TikTok, jak również więcej czasu poświęcać na media społecznościowe.