– Ofertę kierujemy do firm, które są zainteresowane prowadzeniem działalności eksportowej, ale potrzebują do tego merytorycznej i finansowej pomocy. Dotyczy ona przede wszystkim przedsiębiorstw, które nie wychodziły jeszcze ze swoją ofertą na zagraniczne rynki – zaznacza wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.
Wnioski o dofinansowanie projektów można zgłaszać do 20 maja. Przyjmować będzie je Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. W konkursie mogą wziąć udział mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, którzy mają w swojej ofercie co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę) do sprzedaży za granicą.
– Wsparcie udzielane jest dwuetapowo. Najpierw firmy mogą starać się o dotację na określenie ich potencjału do wejścia na zagraniczny rynek oraz na opracowanie odpowiedniego modelu biznesowego. Gdy zrealizują projekt, będą miały szansę zdobyć kolejne dofinansowanie – tym razem na przygotowanie do wdrożenia przyjętego modelu – wyjaśnia wiceminister Hamryszczak.
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się maksymalnie o 50 tys. zł na usługi doradcze związane z opracowaniem nowego modelu biznesowego, który doprowadzi do umiędzynarodowienia działalności firmy. Fundusze unijne można przeznaczyć np. na analizę potencjału w zakresie eksportu i oszacowanie możliwości sprzedaży. Pierwszy etap działania „Internacjonalizacja MŚP" otworzy firmom drogę do zdobycia w drugim etapie nawet 0,5 mln zł. Ogłoszenie konkursu z budżetem 200 mln zł, zaplanowano na grudzień tego roku.