Reklama

Europa zapomniała o kryzysie

Sprzedaż nowych samochodów w Europie zwiększyła się w marcu o 5,7 proc. zbliżając się do poziomu z marca 2007, przed kryzysem finansowym — wynika z danych organizacji producentów ACEA.

Publikacja: 17.04.2016 13:11

Europa zapomniała o kryzysie

Foto: Bloomberg

Był to kolejny 31. miesiąc wzrostu. W 27 krajach Unii (bez Malty) zarejestrowano 1 700 674 nowych samochodów, o 6 proc. więcej niż przed rokiem, a wraz z 3 krajami EFTA 1 744 986 (+5,7 proc.). W porównaniu z marcem 2007 rynek był mniejszy o 4,5 proc. W I kwartale rynek wyniósł odpowiednio 3 819 259 (7,8 proc.) i 3 931 903 (8,1), czyli o prawie 300 tys. więcej niż w I kwartale 2015.

W Polsce sprzedano w marcu 29 220 sztuk (+16,7) i po 3 miesiącach 104 688 (+14,2).

W grupie dużych krajów najlepiej wypadły Włochy osiągając wzrost sprzedały o 17,4 proc., przed Francją (7,5) i W. Brytanią (5,3). W Niemczech nastąpiła stabilizacja, w Hiszpanii lekki spadek, o 0,. 7 proc. Po 3 miesiącach rynek okrzepł. Wszystkie duże rynki zanotowały wzrosty przyczyniając się pozytywnie do wyniku całej UE. Włochy osiągnęły poprawę o 20,8 proc., Francja o 8,2, Hiszpania o 6,9, W. Brytania o 5,1 i Niemcy o 4,5 proc.

Wśród małych krajów nastąpił w kwartale prawdziwy boom, choć w liczbach bezwzględnych sprzedaż jest znacznie mniejsza. Rekordzistą okazała się Islandia z EFTA ze skokiem o 57 proc., wyprzedzając Cypr (34,3), Irlandię (28,4), Portugalię (26,4), Litwę (22,5), Łotwę i Rumunię (po 21), Słowenię (20,7). Grecy nadal odczuwają skutki kryzysu, sprzedaż zmalała w marcu o 3,3 proc., a po 3 miesiącach o 11,3. W gronie spadkowiczów znalazła się też Holandia, z minus 10,2 proc.

ACEA przypomniała, że Wielkanoc wypadła w tym roku w marcu, co zmniejszyło liczbę dni roboczych i sprzedaży.

Reklama
Reklama

Dane dotyczące producentów wskazują generalną poprawę. Spadek sprzedaży zanotowały w marcu i w kwartale jedynie Nissan, o 3,6 i 2,5 proc. oraz Mitsubishi — o 6,1 i 6,7 proc. Najlepiej wypadł Fiat ze wzrostem o 14,5 i 17,2 proc. (cała grupa FCA o 14 i 16,7 proc.), przed renaultem (8,9 i 6,9), Oplem/Vauxhallem (6,1 — 10,8).

Grupa VW zanotowała wzrost o 2,6 i 3,7 proc. choć marka VW zmniejszyła sprzedaż o 2 proc., Ford poprawił się o 0,8 i 7,8 proc., Honda o 15,9 i 28,7, Mazda o 15 i 29,1, Toyota o 4,2 i 4,5, Suzuki o 6 i 9,7 proc., Hyundai zmniejszył w marcu o 1,2 proc. ale w kwartale nadrobił o 5,7 proc., Kia zwiększyła o 12,1 i 15 proc.

W segmencie premium BMW zwiększył sprzedaż o 15,3 i 11,8 proc,. Daimler o 11,6 i 13,2, Volvo o 11,4 i 10,7, a Jaguar Land Rover aż o 28,9 i 39,8 proc.

Biznes
Przedsiębiorczy jak Polak? Oto obraz polskiego biznesu
Biznes
Rosjanie nie chcą wypoczywać w Królewcu, boją się wojny i drożyzny
Biznes
Allegro, DHL, DPD i InPost podejrzane o ekościemę. UOKiK stawia zarzuty
Biznes
ARP ma nowego lidera – Bartłomiej Babuśka przejmuje obowiązki prezesa po rezygnacji Balczuna
Biznes
Joanna Makowiecka-Gatza: Geopolityka odciska dziś piętno na działalności biznesowej
Reklama
Reklama