Uruchomienie w połowie 2024 roku strefy czystego transportu (SCT) w Krakowie, o czym zdecydowali w środę tamtejsi radni, prawdopodobnie przyspieszy podobne decyzje kolejnych samorządów. Część kierowców będzie więc mieć powody do obaw. Średni wiek aut na polskich drogach przekracza 14 lat.
Los posiadaczy starszych samochodów zostanie uzależniony od zasad tworzenia stref w poszczególnych miastach. Według analiz Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, w lipcu 2024 r. krakowska strefa czystego transportu obejmie tylko 2 proc. aut należących do mieszkańców miasta, którzy jeździli nimi w grudniu 2021 r. Ale wymogów mających obowiązywać od połowy 2026 r., dziś nie spełniłaby już jedna czwarta zarejestrowanych w Krakowie samochodów.
Czytaj więcej
W Polsce nie ma jeszcze ani jednej strefy czystego transportu, choć w europejskich miastach powstało już ponad 320. Wkrótce ma się to jednak zmienić. Prawo już jest gotowe, teraz wszystko w rękach samorządów.
Diesle mają gorzej
Radni zdecydowali, że od lipca 2024 r. do Krakowa nie wjadą auta najstarsze, najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. blisko i ponad 30-letnie. Te zarejestrowane przed 1 marca 2023 r. będą podlegały jeszcze łagodnym ograniczeniom – do strefy wjadą auta benzynowe i na LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku diesli – z Euro 2. Ale samochody zarejestrowane już po 1 marca przyszłego roku będą musiały spełniać normę Euro 3 (benzyna/LPG) oraz Euro 5 (diesle). Za to w połowie 2026 r. norma Euro 3 dla benzyny oraz Euro 5 dla Diesla będzie przepustką dla samochodów niezależnie od daty ostatniej rejestracji. To oznacza, że zakaz wjazdu do miasta będzie dotyczył ponad 26-letnich aut benzynowych oraz przeszło 16-letnich diesli.
Podobne decyzje będą wkrótce zapadać w kolejnych miastach, zwłaszcza tych największych. Z raportu NIK z 2020 r. wynika, że samochody, głównie te starsze, odpowiadają za blisko trzy czwarte emisji dwutlenku azotu. Badania przeprowadzone dwa lata temu w Warszawie wskazały, że ograniczenia w ruchu dla tylko 6 proc. samochodów zauważalnie poprawiłoby jakość powietrza w mieście. Chodzi o auta z silnikami Diesla sprzed 2006 r., a więc o samochody, które dziś mają więcej niż 17 lat. Warszawa przygotowuje się do uruchomienia pilotażowego projektu strefy czystego transportu już w przyszłym roku. Docelowa strefa miałaby zacząć obowiązywać w 2025 r.