Co trzeci start-up zwiększył przychody o 20 proc.

Ponad połowa polskich start-upów działa w branży ICT – wynika z opublikowanego w środę raportu Deloitte.

Publikacja: 29.06.2016 18:30

Co trzeci start-up zwiększył przychody o 20 proc.

Foto: Bloomberg

Niemal jedna trzecia badanych powiązała swoją aktywność z przemysłem kreatywnym i technologiami multimedialnymi. Ponad 80 proc. ankietowanych startupów zostało założonych w ciągu ostatnich pięciu lat.

– Aż 70 proc. respondentów określiło etap cyklu życia swojego startupu jako walidację, czyli proces weryfikacji popytu na usługę, produkt wytwarzany przez firmę i porównywanie wyników z założeniami lub skalowanie, czyli etap zmierzający w kierunku szybkiego wzrostu przychodów, liczby użytkowników lub innych założonych wskaźników – mówi Jakub Weber, starszy menedżer w zespole Innovation Consulting Deloitte.

Spośród ankietowanych podmiotów ponad 82 proc. prowadziło działalność na terenie Polski, a ich założyciele niemal w 95 proc. pochodzili z naszego kraju.

Badania Deloitte pokazują, że w 2015 roku niecałe 13 proc. ankietowanych start-upów nie wykazało żadnych przychodów, a 64 proc. z nich nie przekroczyło pułapu 100 tys. zł. Wzrasta jednak odsetek młodych, innowacyjnych firm, przekraczających ten próg. W 2014 było to 27 proc. podmiotów, w 2015 już 36 proc., natomiast – według szacunków samych startupów – w 2016 będzie to już 59 proc.

Co trzeci z badanych startupów mógł w ciągu ostatnich trzech lat pochwalić się średniorocznym wzrostem przychodów przekraczającym 20 proc. Głównymi źródłami finansowania ich działalności w Polsce są środki własne i pieniądze pochodzące z bieżącej działalności. W badaniu zaobserwowano również wysoki odsetek startupów wspieranych przez fundusze venture capital. Aż 58 proc. startupów podjęło próbę pozyskania inwestora zewnętrznego dla swojego przedsięwzięcia. Raport wskazuje, że zdecydowana większość startupów (64 proc.) nie zatrudnia więcej niż cztery osoby (w przeliczeniu na pełne etaty). W blisko 80 proc. podmiotów wszyscy pracownicy zatrudnieni są w Polsce. Z kolei 56 proc. firm odnotowało stały wzrost zatrudnienia w ciągu ostatnich trzech lat. W 2/3 z nich wzrost ten przekraczał średnio 20 proc. rocznie.

W 2015 r. w Polsce powstało ponad 342 tys. nowych działalności gospodarczych, co oznacza, że na rynku pojawiało się średnio co miesiąc ok. 28 tys. firm. Jak się okazuje spora część z nich nie jest w stanie przetrwać w perspektywie nawet kilku lat. Badania pokazują, że połowa znika z rynku już po pierwszym roku. W ciągu czterech lat upada koleje 40 proc. biznesów. Tylko 6 proc. firm założonych w ciągu ostatnich 10 lat przetrwało do dziś.

Samych start-upów w Polsce jest – według danych fundacji Startup Poland – około 2,4 tys. Tyle firm zarejestrowanych jest w różnego rodzaju inkubatorach przedsiębiorczości. Takich spółek, w które zainwestowały fundusze VC, zdaniem Maciej Sadowskiego, prezesa StartUp Hub Poland, może być w naszym kraju około 400.

Niemal jedna trzecia badanych powiązała swoją aktywność z przemysłem kreatywnym i technologiami multimedialnymi. Ponad 80 proc. ankietowanych startupów zostało założonych w ciągu ostatnich pięciu lat.

– Aż 70 proc. respondentów określiło etap cyklu życia swojego startupu jako walidację, czyli proces weryfikacji popytu na usługę, produkt wytwarzany przez firmę i porównywanie wyników z założeniami lub skalowanie, czyli etap zmierzający w kierunku szybkiego wzrostu przychodów, liczby użytkowników lub innych założonych wskaźników – mówi Jakub Weber, starszy menedżer w zespole Innovation Consulting Deloitte.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej