Niemal jedna trzecia badanych powiązała swoją aktywność z przemysłem kreatywnym i technologiami multimedialnymi. Ponad 80 proc. ankietowanych startupów zostało założonych w ciągu ostatnich pięciu lat.
– Aż 70 proc. respondentów określiło etap cyklu życia swojego startupu jako walidację, czyli proces weryfikacji popytu na usługę, produkt wytwarzany przez firmę i porównywanie wyników z założeniami lub skalowanie, czyli etap zmierzający w kierunku szybkiego wzrostu przychodów, liczby użytkowników lub innych założonych wskaźników – mówi Jakub Weber, starszy menedżer w zespole Innovation Consulting Deloitte.
Spośród ankietowanych podmiotów ponad 82 proc. prowadziło działalność na terenie Polski, a ich założyciele niemal w 95 proc. pochodzili z naszego kraju.
Badania Deloitte pokazują, że w 2015 roku niecałe 13 proc. ankietowanych start-upów nie wykazało żadnych przychodów, a 64 proc. z nich nie przekroczyło pułapu 100 tys. zł. Wzrasta jednak odsetek młodych, innowacyjnych firm, przekraczających ten próg. W 2014 było to 27 proc. podmiotów, w 2015 już 36 proc., natomiast – według szacunków samych startupów – w 2016 będzie to już 59 proc.
Co trzeci z badanych startupów mógł w ciągu ostatnich trzech lat pochwalić się średniorocznym wzrostem przychodów przekraczającym 20 proc. Głównymi źródłami finansowania ich działalności w Polsce są środki własne i pieniądze pochodzące z bieżącej działalności. W badaniu zaobserwowano również wysoki odsetek startupów wspieranych przez fundusze venture capital. Aż 58 proc. startupów podjęło próbę pozyskania inwestora zewnętrznego dla swojego przedsięwzięcia. Raport wskazuje, że zdecydowana większość startupów (64 proc.) nie zatrudnia więcej niż cztery osoby (w przeliczeniu na pełne etaty). W blisko 80 proc. podmiotów wszyscy pracownicy zatrudnieni są w Polsce. Z kolei 56 proc. firm odnotowało stały wzrost zatrudnienia w ciągu ostatnich trzech lat. W 2/3 z nich wzrost ten przekraczał średnio 20 proc. rocznie.