Reklama

Jak operatorzy telefonii komórkowej próbują zachęcić klientów do przedłużenia umowy

Oferując klientom lepsze warunki możesz otrzymać skutki odwrotne od zamierzonych. Tak sugerują badania.

Aktualizacja: 01.08.2016 14:16 Publikacja: 01.08.2016 13:49

Jak operatorzy telefonii komórkowej próbują zachęcić klientów do przedłużenia umowy

Foto: 123RF

Odchodzenie klientów jest problemem dla wielu dostawców usług, szczególnie tam, gdzie rynek jest w miarę konkurencyjny. Niedawno szacowano, że wskaźnik rezygnacji klientów telekomów w Europie kształtuje się pomiędzy 21 a 38 procent w skali roku! Nic więc dziwnego, że operatorzy robią wiele, by klientów zatrzymać.

Zapobieganie rezygnacji nie zawsze jest proste. Cenniki usług telekomów są tak skomplikowane, że problemy z ich ogarnięciem mają zawodowi doradcy i sprzedawcy, a co dopiero klienci. Trudno jest też stosować specjalne narzędzia do obliczania i przewidywania kosztów, bo cenniki mają to do siebie, że dość często się zmieniają, a do tego dochodzą promocje ogólne, jak i indywidualne.

Dodatkowo sprawę komplikują wyniki eksperymentu, jaki przeprowadzono w Ameryce Południowej. Dowiódł on, że klienci, którzy przepłacali za usługi i z tego powodu dostali lepszą ofertę, rezygnują chętniej niż ci klienci, którym niczego nie zaproponowano.

Wykonany przez Evę Ascarzę i z Columbia Business University w Nowym Jorku i jej współpracowników eksperyment objął 65 tysięcy klientów sieci komórkowych w Ameryce Południowej. Każdy z tych klientów był w sytuacji, w której korzystne byłoby dla niego dostosowanie planu taryfowego do jego potrzeb. Niektórzy z nich zostali wyselekcjonowani do otrzymania oferty (z dodatkowym rabatem na zachętę). Logiczna konkluzja sugerowałaby, że ci klienci będą wierniejsi operatorowi niż ci, którym niczego nie zaoferowano. Tymczasem nic z tych rzeczy.

W przeciągu trzech miesięcy z usług zrezygnowało 10 procent klientów, którzy otrzymali ofertę. W grupie kontrolnej wskaźnik rezygnacji wyniósł 6,4 proc. Oznacza to, że inicjatywa firmy, by zatrzymać klientów nie tylko nie odniosła sukcesu, ale też przyczyniła się do zwiększenia odpływu klientów.

Reklama
Reklama

Naukowcy sugerują, że wynika to z faktu, że przepłacający za usługi klienci zazwyczaj robią tak z powodu własnej bierności. Proaktywne podejście operatora zwróciło więc ich uwagę na fakt, że istnieją inne możliwości i opcje. Usługodawca może więc tu nadmiernie przełamać bierność klienta i skłonić go do studiowania ofert nie tylko własnych, ale i konkurencji.

Eva Ascarza i jej zespół sugerują, by w celu zapobiegania takim obrotom spraw, warto stosować lepiej ukierunkowany marketing. Do rezygnacji bardziej skłonni byli bowiem klienci nierównomiernie korzystający z usług lub wyraźnie za nie przepłacający. Oferty powinny być więc kierowane do klientów, którzy korzystają z usług bardziej równomiernie czy nie przepłacają znacznie.

Przykładając zaś wyniki badań do polskich warunków, warto zauważyć, że polscy operatorzy radzą sobie z rezygnacjami tego typu jak w badaniu w bardzo prosty sposób – podpisują z klientami umowy terminowe.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama