Tymczasem wyniki badań pokazują wyraźnie, że różnice w zachowaniach zakupowych pomiędzy kobietami i mężczyznami, Polakami w różnym wieku i mieszkańcami różnego typu lokalizacji szybko się zmniejszają. Kobiety w znanych im od dawna zakupowo kategoriach jak moda czy uroda zachowują się tak samo pewnie jak mężczyźni kupując elektronikę, a z kolei wchodząc w nowe branże, np. kobiety kupując telewizor czy lodówkę, a mężczyźni kremy bądź espadryle, analizują zakup i porównują oferty tak samo długo i korzystają po drodze z wielu sprawdzonych źródeł opinii. Podobnie, w coraz mniejszym stopniu różnicuje nas wszystkich stosunek do technologii i wykorzystanie jej zdobyczy. Coraz więcej Polaków kupuje w sieci, korzysta z urządzeń mobilnych, m-kupuje i „nosi bank w kieszeni". Trendy takie jak zdrowe odżywianie, bieganie, share'owanie swoich treningów, zdjęć i filmów, korzystanie z komunikatorów, oglądanie wideo w sieci, czy ostatnio polowanie na Pokemony, nawet jeśli nie porywają wszystkich, to są dobrze znane osobom w różnym wieku w Warszawie, Płocku i Janowie Podlaskim. Co więcej, kobiety nie lubią gdy w reklamach mówić do nich „jak do kobiet". Podobnie, mężczyźni również nie lubią stereotypowej komunikacji. Tymczasem, zdaniem połowy konsumentów przekaz reklamowy w Polsce często jest stereotypowy, szczególnie produktów dla dzieci i kosmetyków według mężczyzn i produktów finansowych, ubezpieczeń i alkoholi według kobiet. Stwierdzenie „black is new pink" także niekoniecznie wciąż obowiązuje w świecie komunikacji marketingowej do kobiet i jest receptą na zmiany społeczne.
Trzy typy klientów – trzy kolory
Jak odnaleźć strategiczną drogę w tak dynamicznych czasach i, bądź co bądź, chaotycznym środowisku? Poznając swoich klientów i respektując ich zachowania, które są dla nas - ludzi i konsumentów - naturalne, niezależnie czy na własnych nogach drepczemy co rano do sklepu spożywczego, czy zamawiamy codzienne produkty już tylko na smartfonie w drodze do pracy. Jakie to zachowania?
Jeśli chodzi o zakupy, ze współczesnych badań wyłaniają się wyraźnie trzy typy klientów:
1. „smart shoppers" - podchodzący do zakupów planowo, porównujący i analizujący dogłębnie oferty, lubiący kupować sprytnie, czyli produkty jednocześnie dobrej jakości i w dobrej cenie;
2. „social shoppers" - kupujący społecznie i opierający się na doświadczeniach i opiniach własnych lub bliskich, nie tylko w sieci oraz