3 typy konsumentów, które musisz znać

Kobiety lub mężczyźni, pokolenie Y lub 55+ czyli „silver power”, mieszkańcy największych miast lub mieszkańcy wsi, kupujący w Internecie lub kupujący klasycznie, aktywni w mediach społecznościowych lub preferujący życie offline, zainteresowani modą, motoryzacją albo sportem… Na co dzień w biznesie „targetujemy”, a w komunikacji marketingowej mówimy do wielu specyficznych grup społecznych szukając ich cech specyficznych i najefektywniejszych form przekazu.

Publikacja: 02.08.2016 00:01

3 typy konsumentów, które musisz znać

Foto: 123rf.com

Tymczasem wyniki badań pokazują wyraźnie, że różnice w zachowaniach zakupowych pomiędzy kobietami i mężczyznami, Polakami w różnym wieku i mieszkańcami różnego typu lokalizacji szybko się zmniejszają. Kobiety w znanych im od dawna zakupowo kategoriach jak moda czy uroda zachowują się tak samo pewnie jak mężczyźni kupując elektronikę, a z kolei wchodząc w nowe branże, np. kobiety kupując telewizor czy lodówkę, a mężczyźni kremy bądź espadryle, analizują zakup i porównują oferty tak samo długo i korzystają po drodze z wielu sprawdzonych źródeł opinii. Podobnie, w coraz mniejszym stopniu różnicuje nas wszystkich stosunek do technologii i wykorzystanie jej zdobyczy. Coraz więcej Polaków kupuje w sieci, korzysta z urządzeń mobilnych, m-kupuje i „nosi bank w kieszeni". Trendy takie jak zdrowe odżywianie, bieganie, share'owanie swoich treningów, zdjęć i filmów, korzystanie z komunikatorów, oglądanie wideo w sieci, czy ostatnio polowanie na Pokemony, nawet jeśli nie porywają wszystkich, to są dobrze znane osobom w różnym wieku w Warszawie, Płocku i Janowie Podlaskim. Co więcej, kobiety nie lubią gdy w reklamach mówić do nich „jak do kobiet". Podobnie, mężczyźni również nie lubią stereotypowej komunikacji. Tymczasem, zdaniem połowy konsumentów przekaz reklamowy w Polsce często jest stereotypowy, szczególnie produktów dla dzieci i kosmetyków według mężczyzn i produktów finansowych, ubezpieczeń i alkoholi według kobiet. Stwierdzenie „black is new pink" także niekoniecznie wciąż obowiązuje w świecie komunikacji marketingowej do kobiet i jest receptą na zmiany społeczne.

Trzy typy klientów – trzy kolory

Jak odnaleźć strategiczną drogę w tak dynamicznych czasach i, bądź co bądź, chaotycznym środowisku? Poznając swoich klientów i respektując ich zachowania, które są dla nas - ludzi i konsumentów - naturalne, niezależnie czy na własnych nogach drepczemy co rano do sklepu spożywczego, czy zamawiamy codzienne produkty już tylko na smartfonie w drodze do pracy. Jakie to zachowania?

Jeśli chodzi o zakupy, ze współczesnych badań wyłaniają się wyraźnie trzy typy klientów:

1. „smart shoppers" - podchodzący do zakupów planowo, porównujący i analizujący dogłębnie oferty, lubiący kupować sprytnie, czyli produkty jednocześnie dobrej jakości i w dobrej cenie;

2. „social shoppers" - kupujący społecznie i opierający się na doświadczeniach i opiniach własnych lub bliskich, nie tylko w sieci oraz

3. „now shoppers"- kupujący w sposób zdecydowany, najczęściej produkty uznanych marek, nie lubiący tracić czasu na sam proces zakupowy, a więc postępujący często schematycznie, aby jak najszybciej zrealizować zakup.

Te trzy typy klientów są uniwersalne, występują niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, korzystania z nowych technologii czy poszczególnych zainteresowań i realizowanych hobby, ich specyfika wynika bowiem bezpośrednio z budowy naszego mózgu.

Analiza biostrukturalna mózgu w badaniach klientów

W ramach nauki o mózgu i tzw. analizy biostrukturalnej mają swoje odpowiedniki, dla prostoty przekazu określane kolorami - niebieski, zielony i czerwony. A jakie zachowania charakteryzują te segmenty konsumentów? Weźmy pod uwagę proces zakupowy. „Smart shoppers" przede wszystkim nigdy nie podejmą decyzji od razu, czyli np. w rozmowie z telemarketerem. To domena czerwonych „now shoppers". „Smart shoppers" przeszukają zwykle więcej źródeł informacji i częściej skorzystają z opinii, ale nie zapytają o nie aktywnie. Tak postąpią „social shoppers", pytając bliskich aktywnie w social media, dzwoniąc lub po prostu wybierając się z nimi na zakupy, a „now shoppers" posłużą się opinią eksperta np. bloggera lub skorzystają z konsultacji sprzedawcy już w sklepie. Gdzie więc po opinie uda się „smart shopper"? Najczęściej na fora, serwisy dedykowane do zbierania opinii i do social media, ale tam nie spyta o opinie, raczej przejrzy po prostu opinie znajomych i „wall" marki. Kto częściej kupi elektronicznie, w e-sklepie? W podobnym stopniu każda z grup, ale dla „smart shoppers" będą się liczyć bardziej dokładne opisy produktów i możliwość porównania ofert na stronie, dla „now shoppers" szybkie wyszukiwanie, ograniczone czasowo promocje, informacje o lokalizacji sklepów i możliwość jak najszybszej dostawy, a dla „social shoppers" wygodna nawigacja na stronie, możliwość polubienia i zapamiętania produktu, informacja o tym kto go kupił i jak zaopiniował.

Jak kupują Polacy?

Wśród Polaków mamy dość równomierne rozłożenie tych grup (34%, 28% i 38%), a jak jest wśród Twoich klientów? Może warto sprawdzić, szczególnie jeśli do tej pory dochodzisz do wniosku, że komunikowałeś się jedną z tych grup, a wiec domyślnie z około 1/3 rynku. Istotny jest też fakt, że w nowych dla siebie kategoriach zakupowych klienci zachowują się bardziej analitycznie, a więc mężczyźni kupując kosmetyki, a kobiety kupując auta i laptopy. Warto być na to przygotowanym i przyjaźnie przywitać te nowe grupy klientów. Okazuje się też, że pytając naszych klientów lub potencjalnych klientów o zdanie nie tylko pozyskamy wiedzę o rozkładzie segmentów i preferencjach, ale też zyskamy w ich oczach. Aż dla 92% konsumentów w Polsce ważne jest aby marka badała ich opinie. Wtedy uznawana jest przede wszystkim za godną zaufania (26%), przyjazną (25%) i dobrze zarządzaną (22%). 32% Polaków chce współpracować z markami w tworzeniu nowych i ulepszaniu istniejących produktów, ale 73% przeważnie nie wie nawet jak podzielić się swoją opinią lub zgłosić marce pomysł.

Może warto rozpocząć prawdziwy dialog z konsumentami?

Zapraszamy do udziału w projekcie „Customer Listening", gdzie po raz pierwszy badamy wpływ dialogu marka-klient na wizerunek i sprzedaż oraz zupełnie nową segmentację i podejście do komunikacji marek. Na podstawie badań powstanie obszerny raport. Pozyskaliśmy już informacje od 1000 konsumentów. Państwa odpowiedzi pozwolą nam spojrzeć na zagadnienie od strony biznesu i znacznie wzbogacą publikację.

Weź udział w badaniu

Jeśli wypełnią Państwo ankietę, raport „Customer Listening" otrzymają Państwo drogą emailową jako pierwsi.

Tymczasem wyniki badań pokazują wyraźnie, że różnice w zachowaniach zakupowych pomiędzy kobietami i mężczyznami, Polakami w różnym wieku i mieszkańcami różnego typu lokalizacji szybko się zmniejszają. Kobiety w znanych im od dawna zakupowo kategoriach jak moda czy uroda zachowują się tak samo pewnie jak mężczyźni kupując elektronikę, a z kolei wchodząc w nowe branże, np. kobiety kupując telewizor czy lodówkę, a mężczyźni kremy bądź espadryle, analizują zakup i porównują oferty tak samo długo i korzystają po drodze z wielu sprawdzonych źródeł opinii. Podobnie, w coraz mniejszym stopniu różnicuje nas wszystkich stosunek do technologii i wykorzystanie jej zdobyczy. Coraz więcej Polaków kupuje w sieci, korzysta z urządzeń mobilnych, m-kupuje i „nosi bank w kieszeni". Trendy takie jak zdrowe odżywianie, bieganie, share'owanie swoich treningów, zdjęć i filmów, korzystanie z komunikatorów, oglądanie wideo w sieci, czy ostatnio polowanie na Pokemony, nawet jeśli nie porywają wszystkich, to są dobrze znane osobom w różnym wieku w Warszawie, Płocku i Janowie Podlaskim. Co więcej, kobiety nie lubią gdy w reklamach mówić do nich „jak do kobiet". Podobnie, mężczyźni również nie lubią stereotypowej komunikacji. Tymczasem, zdaniem połowy konsumentów przekaz reklamowy w Polsce często jest stereotypowy, szczególnie produktów dla dzieci i kosmetyków według mężczyzn i produktów finansowych, ubezpieczeń i alkoholi według kobiet. Stwierdzenie „black is new pink" także niekoniecznie wciąż obowiązuje w świecie komunikacji marketingowej do kobiet i jest receptą na zmiany społeczne.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Polskie monety na aukcji. 80 dukatów sprzedano za 5,6 mln złotych
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej