#RZECZoBIZNESIE: Jadwiga Emilewicz: Elektryczne samochody to wielka szansa dla Polski

Mamy genialnych wynalazców i producentów samochodów elektrycznych. Brakuje nam niewiele do tego, aby przegonić świat - mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Aktualizacja: 19.10.2016 14:05 Publikacja: 19.10.2016 13:33

#RZECZoBIZNESIE: Jadwiga Emilewicz: Elektryczne samochody to wielka szansa dla Polski

Foto: Rzeczpospolita

Zgodnie z założeniem Planu Rozwoju Elektromobilności, opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii, do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć aż milion samochodów elektrycznych. Jakie działania zostaną podjęte w tym celu i czy jest on rzeczywiście możliwy do zrealizowania?

Chcemy zintegrować branżę

- Cel jest niezwykle ambitny, ale bez jasnego strumieniowania polityk publicznych w jedną stronę przełomu technologicznego nie dokonamy. W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjęliśmy założenie, że w kilku obszarach stawiamy punktowo na pewne produkty. Wiem, że to jest ryzykowne, ale z drugiej strony to organizuje bardzo mocno rozproszony ekosystem innowacyjny w Polsce – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Program ma zatem na celu wyznaczenie konkretnej ścieżki rozwoju firmom zajmującym się produkcją części i baterii do samochodów elektrycznych, by skupiły się na określonym produkcie i zintegrowały swoje działania.

- Zmapowaliśmy firmy, które już dzisiaj integrują baterie. Producentami nie jesteśmy w całości, ale ok. 40 proc. tego, co znajduje się dzisiaj w elektrycznych pojazdach, jest produkowane w Polsce. Jeśli spolonizujemy ten produkt bardziej, to jego wartość dodana będzie w Polsce wyższa – podkreśla pani wiceminister.

Możemy być światowym liderem

- Mamy genialnych wynalazców i producentów samochodów elektrycznych. Brakuje nam niewiele do tego, aby przegonić świat, i dostarczać produkt, który zaspokoi potrzeby nie tylko lokalnego rynku, ale stanie się też liderem na rynku co najmniej europejskim – zaznacza Emilewicz.

Polscy producenci z branży zaczęli już odnosić swoje pierwsze międzynarodowe sukcesy. We wrześniu podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze elektryczny Solaris Urbino został uznany za najlepszy autobus miejski 2017 roku. Był to pierwszy w historii pojazd na baterie, który zdobył tę nagrodę.

- To, co jest wyzwaniem, to aby ten produkt był tańszy niż te, które są dostępne w tej chwili na rynku. Wydaje się, że to jest możliwe, przy czym nie jesteśmy dogmatycznie przywiązani do tego, że ten produkt musi być w całości wyprodukowany w Polsce – dodaje.

Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Biznes
Polska armia kupuje amunicję. Nowy kontrakt zbrojeniowy wart setki milionów
Biznes
Liechtenstein pułapką na oligarchów. Uciekli ludzie, którym powierzyli majątki
Biznes
Ile wojna handlowa Donalda Trumpa kosztuje firmy na całym świecie?
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Biznes
Cła Trumpa nielegalne? Cyfrowa suwerenność Europy i plan ratunkowy Niemiec
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont