Reklama
Rozwiń
Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Jadwiga Emilewicz: Elektryczne samochody to wielka szansa dla Polski

Mamy genialnych wynalazców i producentów samochodów elektrycznych. Brakuje nam niewiele do tego, aby przegonić świat - mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Aktualizacja: 19.10.2016 14:05 Publikacja: 19.10.2016 13:33

#RZECZoBIZNESIE: Jadwiga Emilewicz: Elektryczne samochody to wielka szansa dla Polski

Foto: Rzeczpospolita

Zgodnie z założeniem Planu Rozwoju Elektromobilności, opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii, do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć aż milion samochodów elektrycznych. Jakie działania zostaną podjęte w tym celu i czy jest on rzeczywiście możliwy do zrealizowania?

Chcemy zintegrować branżę

- Cel jest niezwykle ambitny, ale bez jasnego strumieniowania polityk publicznych w jedną stronę przełomu technologicznego nie dokonamy. W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjęliśmy założenie, że w kilku obszarach stawiamy punktowo na pewne produkty. Wiem, że to jest ryzykowne, ale z drugiej strony to organizuje bardzo mocno rozproszony ekosystem innowacyjny w Polsce – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Program ma zatem na celu wyznaczenie konkretnej ścieżki rozwoju firmom zajmującym się produkcją części i baterii do samochodów elektrycznych, by skupiły się na określonym produkcie i zintegrowały swoje działania.

- Zmapowaliśmy firmy, które już dzisiaj integrują baterie. Producentami nie jesteśmy w całości, ale ok. 40 proc. tego, co znajduje się dzisiaj w elektrycznych pojazdach, jest produkowane w Polsce. Jeśli spolonizujemy ten produkt bardziej, to jego wartość dodana będzie w Polsce wyższa – podkreśla pani wiceminister.

Reklama
Reklama

Możemy być światowym liderem

- Mamy genialnych wynalazców i producentów samochodów elektrycznych. Brakuje nam niewiele do tego, aby przegonić świat, i dostarczać produkt, który zaspokoi potrzeby nie tylko lokalnego rynku, ale stanie się też liderem na rynku co najmniej europejskim – zaznacza Emilewicz.

Polscy producenci z branży zaczęli już odnosić swoje pierwsze międzynarodowe sukcesy. We wrześniu podczas targów pojazdów użytkowych w Hanowerze elektryczny Solaris Urbino został uznany za najlepszy autobus miejski 2017 roku. Był to pierwszy w historii pojazd na baterie, który zdobył tę nagrodę.

- To, co jest wyzwaniem, to aby ten produkt był tańszy niż te, które są dostępne w tej chwili na rynku. Wydaje się, że to jest możliwe, przy czym nie jesteśmy dogmatycznie przywiązani do tego, że ten produkt musi być w całości wyprodukowany w Polsce – dodaje.

Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama