Zgodnie z założeniem Planu Rozwoju Elektromobilności, opracowanego przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii, do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć aż milion samochodów elektrycznych. Jakie działania zostaną podjęte w tym celu i czy jest on rzeczywiście możliwy do zrealizowania?
Chcemy zintegrować branżę
- Cel jest niezwykle ambitny, ale bez jasnego strumieniowania polityk publicznych w jedną stronę przełomu technologicznego nie dokonamy. W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjęliśmy założenie, że w kilku obszarach stawiamy punktowo na pewne produkty. Wiem, że to jest ryzykowne, ale z drugiej strony to organizuje bardzo mocno rozproszony ekosystem innowacyjny w Polsce – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.
Program ma zatem na celu wyznaczenie konkretnej ścieżki rozwoju firmom zajmującym się produkcją części i baterii do samochodów elektrycznych, by skupiły się na określonym produkcie i zintegrowały swoje działania.
- Zmapowaliśmy firmy, które już dzisiaj integrują baterie. Producentami nie jesteśmy w całości, ale ok. 40 proc. tego, co znajduje się dzisiaj w elektrycznych pojazdach, jest produkowane w Polsce. Jeśli spolonizujemy ten produkt bardziej, to jego wartość dodana będzie w Polsce wyższa – podkreśla pani wiceminister.